Annons

Är jag ensam kvar som helmanuell fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
När jag läser vad andra fotografer skriver; hur de fotograferar, vad de gillar i nyköpt fotoutrustning, vad de prioriterar, hur de tänker kring bildskapande, vilka tips de delar med sig till andra fotografer eller vad de ställer för frågor till varandra - så återkommer samma fråga till mig. Att jag känner mig rätt ensam som helmanuell fotograf.

Vad lägger jag då i detta? Jo, jag arbetar på följande sätt när jag fotograferar:
- Jag fokuserar ALLTID manuellt, använder alltså ALDRIG autofokus!
- Jag ställer ALLTID in slutartid, bländaröppning och ISO-värde manuellt. Aldrig någon form av automatik i någon form!
- Jag använder aldrig auto på vitbalans, ställer in denna manuellt och har ALLTID ”sol” som utgångsvärde!
- Jag använder ALLTID spotmätning när jag mäter ljuset, är aktiv med att välja vilket element jag mäter ljuset på!
- Jag fotograferar ALLTID i jpg, har aldrig använt raw - då jag sällan gör något större med bildfilerna i efterhand!
- Alla effekter i mina bilder gör jag INNAN jag exponerar, inte efteråt! Softningar, filter, toningar mm.
- Jag pjattar ljuset, delexponerar - med hjälp av multiexponeringar i kameran. Använder aldrig ”bildöverlägg”.

För mig är detta det viktigaste i min fotografering, det är den grund jag har i mitt bildskapande. Inte för att jag tycker det är mer rätt än annat, utan för att det är rätt för mig!

Vad tycker ni? Är jag ensam kvar med dessa rutiner?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Min kameratillverkares färginterpoleringsmetod är inte alltid bäst. Genom att fotografera i råformat kan jag ändra färginterpolering och därmed förhindra labyrintmönster och få en bild som bättre återspeglar veekligheten. Färginterpoleringen går tyvärr inte att ändra i jpeg.

Heta pixlar plockas bort med ett klick innan färginterpolering sker. I jpeg är heta pixlar redan inbakade och kan smitta av sig på en mycket större yta vilket innebär att man, i och för sig manuellt, får sitta och klona bort varje het pixel samt det närmsta området runt om som blivit påverkat.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Utveckligen går oftast alltid framåt och det är väldigt få folk som inte anammar ny teknik och idéer.
Det man har i bagaget kan man välja ta med sig, slänga eller arkivera.
Det arbetssätt som du beskriver fungerar långt ifrån med det jag fotar, men funkar det för dig är det väl ok.
Kan dra parallellen med när jag renoverade och la golv i hela huset för 15 år sen. Jag snålade och gjorde så mkt manuella saker som möjlig som ex såga allt golv med fogsvans. Nu la jag om golvet men köpte kap och annat maskiner.
Det hela gick snabbare, lättare och resultatet blev bättre.
Det jag hade med i bagaget var tankesätt och seendet.

/Stefan
 

lonian

Aktiv medlem
Jag gör så mycket som möjligt i efterredigeringen. Om jag hade möjlighet att kunna välja bländare och placera skärpan i efterhand så hade jag gjort det. För mig är nog det roligaste att sitta och pilla med bilden. Jag redigerade andras bilder innan jag köpte en egen kamera.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag är med i 3 fotogrupper på fejjan med en användarklick där det är snudd på nackskott om man råkar fota med prioritet eller AF, då är man ju inte fotograf :)
Fotar manuellt 99% av tiden förutom att jag använder automatisk vitbalans oftast, och såklart oftast autofokus då den är bättre än vad jag är.
Så nej, du är inte ensam...det kommer alltid finnas en klick helmanuella fotografer.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ganska ensam iaf. Har manuell tid och bländare men autoISO. Kör på raw och justerar vitbalans etc efteråt. Använder nästan alltid mittenpunkten och komponerar bilder efteråt. Har två manuella objektiv och dessa blir ju det manuell fokus såklart, fungerar egentligen ganska bra.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Du börjar bli gammal, Terje 🤣😉.

F ö använder jag ALLTID AWB och i de flesta fall bländarprioritet. Innan jag (nyligen) införskaffade ett par gluggar med autofokus var jag tvungen till manuell fokusering, då inget alternativ stod till buds med mina andra gluggar.

Därtill försöker jag i möjligaste mån att fota på bas-iso, så det är den inställningen jag helst rör sist.

Fotar ALLTID i RAW och ALDRIG i Jpeg. Gör efterbehandling i datorn, men då sällan (aldrig) några manupilationer (då jag inte vet hur man skall göra, även om jag har programvara till det (Gimp)), utan jag brukar nöja mig med de verktyg som finns tillgängliga i Lr 6.14 som jag använder till mitt redigeringsarbete.
 
Senast ändrad:

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag förstår dig Terje.
jag är inte helt lika konsekvent som dig utan har en lite mera bredd.

Fotar helt manuellt med analogt mellanformat och småbild. Älskar den processen och tanken man ägnar åt stunden och bilden.

Men även manuellt digitalt när det handlar om landskap eller arkitektur. Även om jag låter kameran spara både raw och jpeg till minneskorten.
Däremellan är det en blandning av bländarstyrd automatik med auto iso och manuellt.

men tempot och jakten på fps sjunker för varje år och uppskattandet av processen och tiden för tanken ökar.
det trivs jag med.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag förstår dig Terje.
jag är inte helt lika konsekvent som dig utan har en lite mera bredd.

Fotar helt manuellt med analogt mellanformat och småbild. Älskar den processen och tanken man ägnar åt stunden och bilden.

Men även manuellt digitalt när det handlar om landskap eller arkitektur. Även om jag låter kameran spara både raw och jpeg till minneskorten.
Däremellan är det en blandning av bländarstyrd automatik med auto iso och manuellt.

men tempot och jakten på fps sjunker för varje år och uppskattandet av processen och tiden för tanken ökar.
det trivs jag med.
För mig handlar det inte om att vara konsekvent, har nog heller aldrig sett mig som en konservativ fotograf. Som fotograf, då alltså. Det som är manuellt hos mig, tror jag mer handlar om att ha full kontroll - vilket jag måste erkänna är viktigt för mig.
 

bildsten

Aktiv medlem
Hej Terje
På frågan om du är ensam om att fota som du gör, så vill jag nog svara att du är i en krympande minoritet om vi menar fotografering med digitalkamera.
I diskussioner om att fotografera mer eller mindre manuellt brukar jag säga att konsten är att veta när det är lämpligt att göra det ena eller det andra eftersom det beror på motivet och vad jag vill uppnå för resultat. Eftertänksamt naturfoto är en mycket liten del av mitt fotograferande så den vanligaste inställningen är A och då får kameran sköta resten, men + och - används flitigt baserat på erfarenhet och histogram.
Men då och då tar jag fram någon av mina gamla kameror, stoppar in en film, fotograferar manuellt med hjälp av en lös exponeringsmätare och soppar och kopierar i badrummet. Så hantverket hålls vid liv.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det är ju det viktigaste; att utvecklas som både människa och fotograf. Det är väl därför det helmanuella är så viktigt, det ger mig större frihet att göra det.
Jag förstår ditt resonemang, Terje. Till mitt försvar får väl sägas att jag är ju inte fotograf, bara en lirare med en mängd fotoutrustning och ett visst intresse av bild.

Utifrån din arbetsbeskrivning (och resultaten av desamme, jag har ju tagit del av några av dina bilder), är det också lättare (för mig) att förstå ditt arbetssätt.

Själv är jag (tyvärr) inte fullt så kreativ som dig.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag förstår ditt resonemang, Terje. Till mitt försvar får väl sägas att jag är ju inte fotograf, bara en lirare med en mängd fotoutrustning och ett visst intresse av bild.

Utifrån din arbetsbeskrivning (och resultaten av desamme, jag har ju tagit del av några av dina bilder), är det också lättare (för mig) att förstå ditt arbetssätt.

Själv är jag (tyvärr) inte fullt så kreativ som dig.
Jag ser mig inte som kreativ, utan är bara fokuserad på att vara mig själv. Tror därför att du är mer kreativ än vad du själv tror.
 

Terje H

Aktiv medlem
Hej Terje
På frågan om du är ensam om att fota som du gör, så vill jag nog svara att du är i en krympande minoritet om vi menar fotografering med digitalkamera.
I diskussioner om att fotografera mer eller mindre manuellt brukar jag säga att konsten är att veta när det är lämpligt att göra det ena eller det andra eftersom det beror på motivet och vad jag vill uppnå för resultat. Eftertänksamt naturfoto är en mycket liten del av mitt fotograferande så den vanligaste inställningen är A och då får kameran sköta resten, men + och - används flitigt baserat på erfarenhet och histogram.
Men då och då tar jag fram någon av mina gamla kameror, stoppar in en film, fotograferar manuellt med hjälp av en lös exponeringsmätare och soppar och kopierar i badrummet. Så hantverket hålls vid liv.
Fast jag fotograferar idag uteslutande digitalt. Har gjort så sedan 2005. Har däremot kvar all anslog utrustning, så man vet aldrig...
 

esbtse

Aktiv medlem
När jag läser vad andra fotografer skriver; hur de fotograferar, vad de gillar i nyköpt fotoutrustning, vad de prioriterar, hur de tänker kring bildskapande, vilka tips de delar med sig till andra fotografer eller vad de ställer för frågor till varandra - så återkommer samma fråga till mig. Att jag känner mig rätt ensam som helmanuell fotograf.

Vad lägger jag då i detta? Jo, jag arbetar på följande sätt när jag fotograferar:
- Jag fokuserar ALLTID manuellt, använder alltså ALDRIG autofokus!
- Jag ställer ALLTID in slutartid, bländaröppning och ISO-värde manuellt. Aldrig någon form av automatik i någon form!
- Jag använder aldrig auto på vitbalans, ställer in denna manuellt och har ALLTID ”sol” som utgångsvärde!
- Jag använder ALLTID spotmätning när jag mäter ljuset, är aktiv med att välja vilket element jag mäter ljuset på!
- Jag fotograferar ALLTID i jpg, har aldrig använt raw - då jag sällan gör något större med bildfilerna i efterhand!
- Alla effekter i mina bilder gör jag INNAN jag exponerar, inte efteråt! Softningar, filter, toningar mm.
- Jag pjattar ljuset, delexponerar - med hjälp av multiexponeringar i kameran. Använder aldrig ”bildöverlägg”.

För mig är detta det viktigaste i min fotografering, det är den grund jag har i mitt bildskapande. Inte för att jag tycker det är mer rätt än annat, utan för att det är rätt för mig!

Vad tycker ni? Är jag ensam kvar med dessa rutiner?
Du är inte ensam, det viktigaste är bilden inte utrustningen. För att kunna ta de bilder som man vill måste man känna sin utrustning och hitta ett arbetssätt som man trivs med och som inte tar uppmärksamhet från motivet.

Själv har jag inte bytt system kameror fören de går sönder men jag erkänner att jag sakta har uppgraderat en del av optiken till helt manuella linser och att jag troligtvis fortsätter med det ett tag till. Vidare är jag otroligt förtjust i mellanformat och kommer troligtvis köpa en digital mellanformat kamera så småningom med ett fåtal linser till pensioneringen, jag har inget logiskt motiv till detta då jag inte arbetar professionellt..

Jag har vissa grundkrav såsom att klara av A0 i utskriftstorlek utan att det ser grovkornigt ut, ljuskänslighet, multiexponering i kamera, kunna använda långexponeringstid och menyer som är enkla att använda samt sökaren är viktig då jag har glasögon. För linser tycker jag att stor bländar öppning är viktig och det är bra om det finns bildstabilisering vilket jag enbart har på ett fåtal av mina optik.

- Jag fokuserar ALLTID manuellt med system kamera
- Jag ställer ALLTID in slutartid, bländaröppning och ISO-värde manuellt.
- Jag använder aldrig auto på vitbalans utan ställer in denna manuellt.
- Jag använder ALLTID spotmätning när jag mäter ljuset och utgår från Zonsystemet och 5 fingermetoden.
- Jag fotograferar ALLTID RAW och tar en kopia i JPG. Arbetar minimalt med bilder i Lightroom och Photoshop innan de skall skrivas ut. Då kan man behöva arbeta mera i Photoshop men jag är ovan med utskrifter och har inte fått till det med skrivartjänster ännu för färgbilder.
- Alla effekter i mina bilder gör jag INNAN jag exponerar. Finjusterar i Photoshop och Lightroom samt om jag fotograferar HDR, IR och panorama eller konverterar till SV så arbetar jag med detta i Photoshop.
- Jag pjattar ljuset, delexponerar - med hjälp av multiexponeringar i kameran. Försöker göra så mycket som möjligt i kameran. Använder sällan bildöverlägg förutom för att lära mig metoden om den behövs någon gång..

Däremot har jag kompaktliknade Fuji X-Pro1 och X-T1 kameror som jag använder för experimentell fotografering som har en dålig elektrisk sökare och då dessa är svåra att ställa in skärpa manuellt så jag använder då autofokus men i övrigt är inställningarna manuella. Har ett huvudbry om vad jag skall göra med dessa kameror men jag behöver koncentrera mig på att skaffa en ny DSLR i närmaste framtiden då min befintliga har gett upp.
 
ANNONS