Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stabil kulled som stannar där man vill?

Produkter
(logga in för att koppla)

bonneswe

Medlem
Tycker att min kulled funkar bra med kameran i liggande format, men så fort jag ska ta bilder med kameran i stående format sjunker den alltid ner några grader efter att jag spänt den i rätt läge.
Jag får då försöka höfta till ett par extra grader uppåt varje gång... urstörigt!

Vilken kulled ska jag satsa på för att kunna lita på att den verkligen stannar där jag vill att den ska stanna?

Kör som tyngst Tamron 70-200 på Nikon D750.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Man ska komma ihåg att det kan vara olika saker som sviktar. Jag har ett stativ där snabbplattan är den värsta boven i just det avseendet. Din art på problemet kanske eventuellt talar något emot just den varianten om inte alltihop glider.

Rent generellt kan man kanske notera att en variant för att ta bilder stående är att ha ett L-fäste på kamerahuset och fästa om det istället för att tippa alltihop. Dock förutsätter det väl typiskt ett huvud med Arca Swiss e dyl.

Med telen som väger lite mer har man ju dock ofta en stativfot som man kan fästa i och vrida kombinationen där istället, vilket borde gälla ditt 70-200. Då slipper man i vart fall problem med att kulleden är svagare på ett håll.
 

Jhns

Aktiv medlem
Arca-swiss, really right stuff kulleder. Kan behöva en distans mellan stativ och kulled så att du säkerställer vertikalt lage, om du vinklar kameran i sidled och förflyttar tyngdpunkten.
Dessutom ett rejält stativ, Gitzo eller dylikt. Speciellt med tunga objektiv och kamera.
Har du fot på objektivet så är det ju bara att vrida objektivet till vertikalt läge , för övrigt det bästa sättet med tunga objektiv.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Sirui K-40 II Kanske, Har själv en K-40x, som låser väldigt exakt bytte till den av samma anldening som du. K-40 II skiljer sig från K-40x genom att den inte har gummiklädda rattar, där gummit kan lossna om man är alltför hårdhänt.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag köpte ett Leofoto lh-40pcl från Dext och utnyttjade medlemsrabatten, och måste säga...den är jäkligt solid oavsett vad som hängs på. Både jag och sambon har bytt ut det vi har till Leofotos huvuden och stativ.
 

Sabud

Aktiv medlem
Gissar att du inte behöver ett `bojsänke´på närmare kilot för att hålla din kamera med ett 70-200 stabilt på plats utan en kulled som Sirui K-30II med vikt 550 gram borde fungera bra. Leofoto är nog bra men mer ogenerade kopierare av RRS har jag sällan skådat ;)

Annars finns denna 450 grammare som håller 25 kilo. Testvinnare hos Dpreview.

/Stephan
 

cardazio

Aktiv medlem
Manfrotto 468MGRC2 Hydrostatkula låser stenhårt och rör sig inte det minsta ens när man kör t.ex. 300 f2.8 på en D800E (finns flera varianter om du gillar andra fästen bättre).


Var själv besviken på ett par kulor varav den sista var en 3LT som skulle klara något i stil med 48 kg om jag minns rätt, men "droopade" även den.
 

irrbloss

Aktiv medlem
Var själv ute efter något liknande och kollade runt lite på nätet. Fastnade lite för ett trevägshuvud, med justerskruvar för varje axel. Inte kulled, men man kan lätt ställa in exakt utsnitt utan att kameran glider ner och förstör den tänkta kompositionen. Kanske kan vara ett alternativ? Har ännu inte köpt något så kan inte uttala mig hur bra det funkar i praktiken.
 

SSD

Aktiv medlem
Ja RRS är bra, men de tar duktiigt betalt. Har kört min Sirui flitigt i ca 7år och den nyper fortfarande lika exact, och kostar ungefär en tredjedel. Dessutom har de sex års garanti, om de inte ändrat sig sedan jag köpte min.
Helt klart finns det andra fabrikat som också är bra. Men sedan finns det fabrikat som ändå är lite bättre. Bäst helt enkelt. Huruvida man är beredd att betala de extra kronor det kostar spelar givetvis roll för varje enskilda individ. Ofta lönar sig dock kvalitet i längden. Har haft några Sirui produkter (ett videohuvud, 2 stativ) och de har väl funkat. Men stativen har inte varit i nivå med Gitzo/RRS. Haft shims i benen som gått sönder tex. Men de är absolut inte dåliga. Samtidigt ska man också vara medveten att ett fabrikat inte nödvändigt vis fortsätter att levererar på topp. I varje företagsledning finns alltid några arslen som helt styrs av pengar. Och de har en korkad förmåga att driva igenom ”besparingar” för att tjäna mer pengar och har då inga problem med att ”effektivisera” produktionen. Att hålla hög, jämn kvalitet över tid är en utmaning. RRS har enligt min erfarenhet gjort just det. Så för mig är det värt de extra pengar deras produkter kostar :)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
En av få saker jag köpt nytt var min Arca-Swiss Monoball Z1 sp.
ja, dyr men makalöst stabil med asfärisk kula som gör att den låser sig hårdare ju mera kulan lutar. Har fungerat ypperligt i alla miljöer från -20C och snöstorm till +40 i tropiskt klimat.

Hade jag valt något billigare idag hade jag så skulle det bli FLM CB-48 eller den riktigt prisvärda Sirui K-40x.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Visst är det bekvämt med kula men så fort man ska ta en filmsnutt eller göra ett panorama så är det en riktig finne i röven. Själv känner jag mig helt hemma nu med Manfrotto 500 (videohuvud)+ ett snabbfäste typ arca köpt här på Dext + 3LT´s grymma L-fäste. För runt 2500 kr har jag nu ett huvud som kan användas för det mesta. utan en micrometers flytt av läge efter låsning + mjuka panoreringar. Kan väl tillägga att man också behöver någon form av nivelleringsbas (halvboll+ skål eller bara en enkel levelling base) om man vill slippa justera stativbenen för att komma i våg (men detta behöver man ju även med kula om man ska kunna panorera eller stacka bilder till panoformat utan att vara beroende av att ha horisonten i mitten).

Man får välja om man vill ha med sig två huvuden med ut i fält eller en komplett uppsättning till videohuvudet. Min kombo blir också lite tyngre än en kraftigare kula eftersom bara videohuvudet väger strax under kilot. För resor eller längre vandringar använder jag numera ett mindre lättare videohuvud + den övriga stativutrustningen. Även den väldigt bra på att ta tyngder upp till 2,5-3 kg men inte lika mjuk och vätskedämpad som mina lite större videohuvud.
 

horvendile

Aktiv medlem
Var själv ute efter något liknande och kollade runt lite på nätet. Fastnade lite för ett trevägshuvud, med justerskruvar för varje axel. Inte kulled, men man kan lätt ställa in exakt utsnitt utan att kameran glider ner och förstör den tänkta kompositionen. Kanske kan vara ett alternativ? Har ännu inte köpt något så kan inte uttala mig hur bra det funkar i praktiken.
Jag tänkte fråga ungefär samma sak, om det måste vara en kulled. För om (skriver om) det egentligen inte måste vara det vill jag exemplifiera med mig själv, som för några år sedan köpte ett trevägshuvud (Manfrotto... 410 har jag för mig att det heter) begagnat. Ett av mina bästa tillbehörsköp någonsin. Klippstabilt, och jag kan ändra en axel i taget utan att sabba de andra. Men visst, det ska inte beskyllas för att vara onödigt lätt.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har dålig erfarenhet av vanliga stativplattor. Det brukar ju sitta gummi på både kameran och stativplattan och då sjunker ju kameran helt naturligt, speciellt vid stående format eftersom det då blir en vridning. Det som löste mycket av problemet var att fixa en stativplatta som är anpassad till kameran och således inte behöver något gummi alls.
Kulan jag har är en Manfrotto 468MGRC4 och den är ordentligt stabil tycker jag.
 
ANNONS