Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

testa kikare innan köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

lajsen900

Avslutat medlemskap
Håller på spara ihop till en kikare men vet ännu inte vilken. Nån av de stora lär det bli iaf, leica, swarovski, zeiss.
Dessa går ju för 20-30 tusen så man vill ju kolla i dom innan köp.

Får man göra detta på affärer? Ska till umeå snart och där finns ju bland annat swefo, jaktia och cyberphoto.
Att ta ut kikaren från butiken och kolla och inte bara stå oh glo genom ett fönster. Stå utanför butiken alltså.

Du glömde Gunnar Olsson Foto i Stockholm. En av dom som har störst sortering av kikare. Jag har aldrig haft något problem med att gå ut och testa kikaren där.

Du glömde Gunnar Olsson Foto i Stockholm. En av dom som har störst sortering av kikare. Jag har aldrig haft något problem med att gå ut och testa kikaren där.
Stockholm ligger dock över 60 mil från Umeå, vilket var orten trådstartaren skulle besöka, men det är klart att tänker man åka till Stockholm är "Gofoto" ett alternativ.

Gunnar Olsson har ett jäkla utbud, bra att kolla för att få en del förandstips, skiljer på vikt och det klassiska hur brett ser man på 1000 meter, inbillar mig att dom dyraste modellerna visar sitt bästa vid sämre väder, klart och fint väder är skillnaden inte lika markant, kollade en gång för mer än 25 år sedan i en Swarovski kikare mot en solbelyst tall, just det motivet skilde inte så där förfärligt mycket mot min billiga, hade friskare ögon vid den tiden, mins inte eller om den Swarovski tillhörde dom dyraste, den var kanske inte helt topprankad, reservation för det. Gunnar har väl med dom allra senaste nya dyra med special glas av senaste snitt.

chttade med dom idag och dom sa att man inte fick testa kikre pga pandemilagen.
Så kan det ju vara. En seriös butik måste dock kunna ordna på något sätt så att man kan känna och titta ordentligt.

Själv tillbringade jag åtskilliga timmar, fyra fem gånger, hos Gunnar Olssons innan jag slutligen lyckades övertala mig själv att köpa en orimligt dyr Swarovski EL. Nu, 20 år senare, vet jag att den var värd varenda öre.

Håller på spara ihop till en kikare men vet ännu inte vilken. Nån av de stora lär det bli iaf, leica, swarovski, zeiss.
Dessa går ju för 20-30 tusen så man vill ju kolla i dom innan köp.

Får man göra detta på affärer? Ska till umeå snart och där finns ju bland annat swefo, jaktia och cyberphoto.
Att ta ut kikaren från butiken och kolla och inte bara stå oh glo genom ett fönster. Stå utanför butiken alltså.
Ett alternativ är att köpa på distans. Prova hemma, och skicka tillbaka. Då behöver du inte stressat stå utanför butik och prova. Du kan i lugn och ro utvärdera hemma.
Idealiskt vore såklart att ta hem flera olika samtidigt. Men så mycket pengar kanske du inte vill ligga ute med :)

Ett alternativ är att köpa på distans. Prova hemma, och skicka tillbaka. Då behöver du inte stressat stå utanför butik och prova. Du kan i lugn och ro utvärdera hemma.
Idealiskt vore såklart att ta hem flera olika samtidigt. Men så mycket pengar kanske du inte vill ligga ute med :)

det är just det. De dyraste kikarna för en 25-30 tusen har jag inte råd med just nu. Det krävs nån månads sparande till för det. Men Hade ju varit kul att testa dom redan nu så man verkligen vet att man ska spara till dom.

VIll minnas jag beställde ett objektiv för nåt år sedan och jag ändrade mig och fick skicka tillbaka det. Tog nån vecka innan jag fick pengarna tillbaka så det är ju en lite dåig sak också, samt att det tar en jäkla tid att beställa en i taget, skicka tillbaka, vänta på pengarna, och beställa igen.

Undrar just detta också med att få gå ut med kikaren. Att titta genom ett fönster tar bort speciellt skärpan rätt mycket.

Gunnar Olsson har ett jäkla utbud, bra att kolla för att få en del förandstips, skiljer på vikt och det klassiska hur brett ser man på 1000 meter, inbillar mig att dom dyraste modellerna visar sitt bästa vid sämre väder, klart och fint väder är skillnaden inte lika markant, kollade en gång för mer än 25 år sedan i en Swarovski kikare mot en solbelyst tall, just det motivet skilde inte så där förfärligt mycket mot min billiga, hade friskare ögon vid den tiden, mins inte eller om den Swarovski tillhörde dom dyraste, den var kanske inte helt topprankad, reservation för det. Gunnar har väl med dom allra senaste nya dyra med special glas av senaste snitt.
jag har en gammal zeizz 8x30 jut nu, köpte den på ebay för 1000 kr. Farsan har en kowa för kring 5000kr och jag ser absolut bättre i zeissen. Så man kan säkert komma väldigt långt med billigare kvalitetskikare, men hade såklart varit kul att se om skillnaden motoverar de extrema priserna det är på dagens bästa handkikare.

Så kan det ju vara. En seriös butik måste dock kunna ordna på något sätt så att man kan känna och titta ordentligt.

Själv tillbringade jag åtskilliga timmar, fyra fem gånger, hos Gunnar Olssons innan jag slutligen lyckades övertala mig själv att köpa en orimligt dyr Swarovski EL. Nu, 20 år senare, vet jag att den var värd varenda öre.

Köpte inte du en Nikon Monark Erland, mins inte om det var 5:an eller 7:an 8X42. Var inte den rätt så bra.

I Gunnars utbud har dom en 28000 kr Swarovski 8X42, men jäklar den var rätt så tung, 850 gram, man kan köpa till ett pannstöd för bättre stabilitet också. Personligen skulle jag vara väldigt rädd för att slarva med en 5000 kr kikare bland stockar och sten, 25000 kr skulle jag knappt våga gå ut med:D

I Gunnars utbud har dom en 28000 kr Swarovski 8X42, men jäklar den var rätt så tung, 850 gram, man kan köpa till ett pannstöd för bättre stabilitet också. Personligen skulle jag vara väldigt rädd för att slarva med en 5000 kr kikare bland stockar och sten, 25000 kr skulle jag knappt våga gå ut med:D
man har väl garanti på dom? Samt man kanske kan försäkra? Men det finns ju linsskydd att ha på hela tiden så

det är just det. De dyraste kikarna för en 25-30 tusen har jag inte råd med just nu. Det krävs nån månads sparande till för det. Men Hade ju varit kul att testa dom redan nu så man verkligen vet att man ska spara till dom.

VIll minnas jag beställde ett objektiv för nåt år sedan och jag ändrade mig och fick skicka tillbaka det. Tog nån vecka innan jag fick pengarna tillbaka så det är ju en lite dåig sak också, samt att det tar en jäkla tid att beställa en i taget, skicka tillbaka, vänta på pengarna, och beställa igen.om ett tag

Undrar just detta också med att få gå ut med kikaren. Att titta genom ett fönster tar bort speciellt skärpan rätt mycket.
Spara tills att du kan köpa en av de vassaste. Har du sneglat på Leca, Swarovski så är du fast. Köp inte en sämre kikare. Risken är stor att du senare köper den bästa och gör dig av med den andra.

Intressant med kikarna, Fotosidans Magasin har haft två test rundor, men ingen av dom allra dyraste, man blir nyfiken vad som kan skilja mellan dom, finns medeldyra typ 14000 kr, själv opererade jag för grå starr för några år sedan, märker att mina ögon sviktar en del mot ungdomen, kikare för nära 30000 kr vill man behålla till döden kommer liksom. Skickar man över kikaren till en kompis så stämmer inte dioptern för denne, har dom dyra minnes markeringar med diopter-justering, lite att tänka på.

När du provar så jämför också med Vortex Viper HD. Håller väldigt hög klass och har livstids garanti.

Cyber vill nog inte att man testa kikare nu under pandemin för de är rädd att man kan överföra smittan. Man har ju kikaren mot ansiktet och viruset kan teoretiskt föras över från kikare till ansiktet.
Den lokala fågelskådarklubben har liknande regler. Man ska inte dela kikare med andra. iaf inte dem men inte bor med.

ANNONS
Götaplatsens Foto