Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ställa in aps-c sensor på en FF kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Bollero

Aktiv medlem
Finns det någon FF kamera där man kan ändra till Aps-c sensor ?
Skulle vara optimalt.
FF upp till 200 mm med alla dess fördelar och därefter cropfaktor med bara en kamera.

Vad jag vet så finns det inget sådant automatiskt, men du kan ju manuellt ställa in den i APS-C format, det borde finnas på de flesta kameror. Fast jag tycker att det är bättre att komponera och beskära efteråt.

Det blir ingen fördel alls. Mer än en mindre fil i kameran, men det brukar aldrig vara något problem med dagens storlekar på minneskort.

För bildens skull blir det ingen skillnad. Du har redan samma bild i mitten på dina fullformatsbilder. Beskär du i efterhand kan du däremot välja exakt var du vill ha utsnittet.

Vad jag vet så finns det inget sådant automatiskt, men du kan ju manuellt ställa in den i APS-C format, det borde finnas på de flesta kameror. Fast jag tycker att det är bättre att komponera och beskära efteråt.
Manuellt ställa in den i aps-c format hur funkar det? Kan kvaliteten bli samma som med Aps-C kamera?

Det blir ingen fördel alls. Mer än en mindre fil i kameran, men det brukar aldrig vara något problem med dagens storlekar på minneskort.

För bildens skull blir det ingen skillnad. Du har redan samma bild i mitten på dina fullformatsbilder. Beskär du i efterhand kan du däremot välja exakt var du vill ha utsnittet.

jag brukar rabbla upp en massa fördelar som.

* mindre filer
* fler bilder kan få plats på minneskortet
* snabbare tömning av buffert
* snabbare överföring till datorn
* snabbare redigera och mindre påfrestande för datorn
* mindre lagring
* batteritiden ökar
* AF jobbar på mindre yta
* slipper ev beskära så mycket (ett moment mindre i bildbehandlingen)
... finns säkert fler saker

känner inte till nån kamera som automatiskt sköter detta.
Jag har en manuell knapp för det på Sony.

/Stefan

Senast ändrad:

* mindre filer
* mindre lagring
* batteritiden ökar

/Stefan
Jo hade jag haft 45Mpix eller mer så hade jag nog också gjort det, men ligger man runt 20 så är man mer rädd om pixlarna

Efterfrågad funktion är ju begreppets verkliga innebörd. Crop. Beskära. Att beskära bilden redan i kameran. Alltså exakt vad en APS-C sensor gör i jämförelse med en FF-sensor.

Funktionen finns (manuellt) på vissa Nikon har jag för mig, o h då mest för att DX-objektiv passar har samma fattning men inte belyser hela sensorn.

* mindre filer
* mindre lagring
* batteritiden ökar

/Stefan
Jo hade jag haft 45Mpix eller mer så hade jag nog också gjort det, men ligger man runt 20 så är man mer rädd om pixlarna
Jag funderar på att köpa en Sony A7rii och använda mina Sony FE objektiv bla FE 70-300mm f4.5-5.6
till fågel/djur motiv. Skulle det gå att cropa redan i kameran utan att tappa kvalitet (jämförbart med Aps-C kamera) så vore det 👍😀

Jag funderar på att köpa en Sony A7rii och använda mina Sony FE objektiv bla FE 70-300mm f4.5-5.6
till fågel/djur motiv. Skulle det gå att cropa redan i kameran utan att tappa kvalitet (jämförbart med Aps-C kamera) så vore det 👍😀

När det gäller fågelfotografering så kan man aldrig få nog av brännvidd. Man brukar beskära riktigt hårt ändå så du får alla fördelar jag räknade upp. Använder du APS-C läget så blir det som d u hade haft en 18MPx APS-C kamera.

/Stefan

När det gäller fågelfotografering så kan man aldrig få nog av brännvidd. Man brukar beskära riktigt hårt ändå så du får alla fördelar jag räknade upp. Använder du APS-C läget så blir det som d u hade haft en 18MPx APS-C kamera.

/Stefan
Blir det inte mer? Sonya7Rii har 42.2 mpl

Det är inte självklart att bildfiler blir mindre från en apsc jämfört med FF. Det är fortfarande antalet pixlar som levereras som bestämmer bildfilerna storlek. Däremot om man croppar bilen från en FF blir den mindre.
Om man monterar ett ef-s via adapter på en Canon r-kamera så förstår kameran att det är ett cropobjektiv och beskär själv.

På min snart 8 år gamla A7 gick det att ställa in så att den automatiskt växlade
till APS-C eller FF format beroende på vilket format objektiven var gjorda för. Antar även andra spegellösa FF kan göra detsamma.

På min snart 8 år gamla A7 gick det att ställa in så att den automatiskt växlade
till APS-C eller FF format beroende på vilket format objektiven var gjorda för. Antar även andra spegellösa FF kan göra detsamma.
Och jag som trodde att min frågeställning var lite korkad. Knappt att jag vågade skicka ut frågan. Lite konstigt oxå att man inte har hört så mycket om detta tidigare. Det borde väl intressera en hel del fotografer 😊

Det brukar gå,
Detta har Nikons spegelreflexer gjort ända sedan den första med småbild kom, men man kan ändra standardinställningen till att inte automatiskt beskära om man vill. de spegellösa gör förstås likadant.

Hos Canon kom funktionen förstås först på de spegellösa eftersom Canons egna APS-C-objektiv inte passar på spegelreflexerna med småbildssensor rent fysiskt.

ANNONS
Götaplatsens Foto