Annons

Köpråd på Fotosidan Köp&Sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

torbeno

Aktiv medlem
Jag blev lurad på Tradera för fem år sedan. Efter polisanmälan och rättegång fick jag faktisk tillbaka pengarna nyligen. Med 8% ränta per år...
Ja, där ser man. Det låter helt ok för min del. Jag kan vara utan pengarna under den tiden, står inte och faller med dem. En vacker dag får bedragarn ett arv och då är kronkalle där med håven.
 

nyanders

Aktiv medlem
Fotomajk som lade upp tre annonser här nyligen lyckades lura mig på pengar för ett objektiv. Trots att det var ett nytt konto sänkte jag dumt nog garden när jag fick specifika bilder jag bad om. Såg nu i efterhand att Swishnumret hade flera varningar. Se t.ex. https://www.180.se/nummer/0730435085

Fotomajk-konto togs bort igårkväll. Samtidigt skapades kontot bakom denna annons, som har flera av objektiven från förra annonserna. Ett, 35mm 1.4, har t.om. samma, lite för låga, pris! https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=323138
Jag såg de annonserna från Foto Majk eftersom jag letar efter ett 35 1.4 till bra pris. Men efter en liten fundering med tanke på väl låga priser och nytt konto så valde jag att inte kontakta honom. Det var tydligen ett bra val. Tråkigt för dig dock.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Någon är desperat och försöker (och verkar lyckas) lura folk just nu. Var extremt försiktig och tänk på detta:

- ny profil
- be om epostadress och kolla hur den ser ut. Ofta är den ngt i stil med danne.johannsson2111@gmail.com vilket tyder på att den är nyreggad (2000 pers innan har reggat liknande adress)
- be om mobilnummer. Starta swish och lägg 1 kr för betalning och testa betalning, på sidan 2 får du upp namnet till personen. Det skall ju stämma överens.
- men betala helst inte i förskott.
- börjar personen krångla med bortförklaringar så är det varningsflagg.
- har personen laddat upp ngn bild så testa via Google Chrome (sök på Google). Se bild på en "medlem" som precis reggat sig och "hittat" sin profilbild på flickr https://flic.kr/p/bwozt8 - var med på att den som luras är så desperat att den inte bryr sig om att swish används.
- personen kan vilja köpa saker av dig som du aldrig får betalt för.
 

Bilagor

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bluffare ute nu! Profiler från de senaste dagarna. E-post a la Braxxe3xx3@yahoo.com. Senaste tricket är att de letar fram annons på Blocket och ber säljaren ta en bild på produkten med en lapp med ett namn och dagens datum. Sen använder man den bilden här. Så ser du bilder med lapp bredvid så var vaksam. Testa som vanligt att swisha 1kr till mobilnumret för att se om namnet stämmer. Dock är det ingen garanti. Vi har flera fall där desperata missbrukare inte bryr sig om att deras namn syns.
 

lasalda

Medlem
Bluffare ute nu! Profiler från de senaste dagarna. E-post a la Braxxe3xx3@yahoo.com. Senaste tricket är att de letar fram annons på Blocket och ber säljaren ta en bild på produkten med en lapp med ett namn och dagens datum. Sen använder man den bilden här. Så ser du bilder med lapp bredvid så var vaksam. Testa som vanligt att swisha 1kr till mobilnumret för att se om namnet stämmer. Dock är det ingen garanti. Vi har flera fall där desperata missbrukare inte bryr sig om att deras namn syns.
En sådan annons ligger ute nu, sök på personens användarnamn så dyker en Traderaprofil upp med negativt omdöme.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack för initiativet David. Verkar inte detta bedragande ha ökat nu?

Jag har under året drabbats av flera vågor av bedrägeriförsök i "Nortons namn" där jag ombetts att betala för en uppgradering av något jag inte använder. De känns igen på uselt stavad svenska.

Två andra försök har gått via Gmail där någon förmodligen via "Ancestry" släktforskning skickat tiggarbrev i namn av två av mina släktingar - en i Sverige och en i USA, där man bad om att jag skulle köpa ett presentkort av Apple till någon okänt barn jag aldrig hört namnet på än gång.

Sedan det tredje och mest anmärkningsvärda då någon lyckats få Klarna att slanga sina fakturor till mig med hopp om att jag skulle betala drygt 20 000 kronor. Det räckte tydligen med att någon använt min mailadress "av misstag" enligt Klarna. Trots att jag kontaktade Klarna och redde ut det hela så fortsatte fakturor att komma tills jag anmälde dem och sedan ringde upp dem igen och krävde att ta tag i problemet på allvar istället för att bara säga att de skulle det.

Klarna verkade inte ens ha någon funktion som motläste uppgiven mailadress mot sitt eget kundregister än gång. Måste säga att jag inte blev särskilt imponerad av det bolagets sätt att hantera och skydda våra data. Jag vet att Klarna historiskt har prioritera att det ska "vara lätt" att göra affärer via Klarna men att det skulle vara så lätt att i bedrägligt syfte ange någon annans mailadress i deras system tycker jag är rätt anmärkningsvärt.

Priset för bedragandet är inte något vi enbart betalar i kronor och ören utan vi tvingas nu lägga alltmer tid på att skydda oss mot dessa försök både automatiskt och manuellt genom att blockera dessa adresser och adresser är nu rätt många för min del för det genereras hela tiden nya i en strid ström som aldrig verkar sina.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nej jag tycker inte det ökat. Det går i vågor och är ofta samma person som försöker om och om igen. Tills de åker dit och ngn annan tar över.

Övriga saker känns OT för denna tråden så lämnar det okommenterat.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Själv tycker jag att det ökat för mig det senaste året om jag ser den tid jag behöver bry mig om detta. "Norton"-flödet speciellt verkar aldrig ebba ut trots att jag blockar det konsekvent. Fyra nya i dagens mail hittills.

För min del är alla bedrägerifall och nätfisken bara olika sidor av samma mynt vare sig de sker med Gmail-konton eller via något annat amerikansk mailprovider, vilket ofta verkar vara det vanligaste. Jag lägger f.ö. sällan ut något till försäljning som jag inte ändå vi vill bli av med. Om jag säljer något av större värde så får de komma och hämta grejorna hos mig och Swisha. Andra affärer än de i Stockholmsområdet bryr jag mig överhuvudtaget inte om att göra längre.

Det finns mellan 2-3 miljoner som bor här och det brukar funka bra, så sorry resten av Sverige men ni får vara för mig när det gäller mitt köp och sälj privat. Jag skulle heller aldrig vare sig köpa eller sälja något via Fotosidan eller någon liknande site om det inte finns en dokumenterat fungerande betalfunktion kopplat till siten som inte släpper betalningen innan man godkänt varan. En säker funktion för både säljare och köpare. Handlar man på siter utan sådant så ska man ju inte bli förvånad om man får en spade när man köpt ett "do it yourself kit för en swimmingpool" :)

Vilka övriga lösningar har Fotosidan för att säkerställa att inte köpare och säljare på Köp och Sälj blir lurade? Om Fotosidan inte har någon sådan så är det ju inte så särskilt konstigt att bedragare ser FS Köp och Sälj som en lockande plats att fiska på. Att varna för ökad bedragaraktivitet kan aldrig vara fel men det är ju en reaktiv handling. Det kanske faktiskt behöver bli svårare att bedra folk via Fotosidan än det är idag om dessa varningar faktiskt behövs idag.
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vilka övriga lösningar har Fotosidan för att säkerställa att inte köpare och säljare på Köp och Sälj blir lurade? Om Fotosidan inte har någon sådan så är det ju inte så särskilt konstigt att bedragare ser FS Köp och Sälj som en lockande plats att fiska på. Att varna för ökad bedragaraktivitet kan aldrig vara fel men det är ju en reaktiv handling. Det kanske faktiskt behöver bli svårare att bedra folk via Fotosidan än det är idag om dessa varningar faktiskt behövs idag.
Bedrägerierna sker utanför Fotosidan och alltid pga av att man litar på folk och sätter in pengar i förskott för att man lockas av en bra deal. Vi varnar för det i vår information. Att jag skrev här är preventivt eftersom samma person försöker flera ggr.
 

hornavan

Aktiv medlem
Skräm inte upp oss som vill lita på andra!

Självklart finns det några få som är ute efter att lura köpare här på Fotosidan, liksom på alla andra Köp & Sälj forum. Det som skulle vara intressant att veta är hur vanligt är. Jag har sålt en hel del fotoprylar här och alltid tagit betalt i förskott. Ofta har det rört sig om relativt små summor, men det har även gått iväg kamerahus för 5-siffriga belopp. Risken att bli bedragen av en person med en långvarig historik här, skulle jag tro är obefintlig. Tills jag får se statistik på att jag har fel, fortsätter jag att tro människor om gott i allmänhet och särskilt gott tror jag om flitiga användare av Fotosidan .
Folk är i allmänhet ärliga, ärligare än de flesta tycks tro.
Jag har köpt och sålt hundratals prylar och kan inte påminna mig något bedrägeri.
En gång sålde jag två Canongluggar för en kompis räkning. Nyinflyttad till Sverige ville hon enbart göra affär via postförskott. Vikarien på postinlämningen gjorde fel och skickade objektiven utan något krav. Ett par dagar senare ringde en kille från Upsala och undrade hur han skulle betala, nu när objektivet kommit fram. Nästa dag upprepades samma sak, fast nu var köparen från Göteborg.
Vi kan leva på de sätt vi vill och göra vilka val vi vill. Antingen litar vi på varandra, eller också väljer vi nojjans väg.
 

Mikaelo67

Medlem
Just nu verkar det vara flera oärliga i farten som försöker sälja saker. så det kan vara värt att kolla upp personen lite extra noga. Trist. 3 har svarat på mina annonser på kort tid. 2 var skrivna på samma adress och dömda för bedrägerier enligt MrKoll. Alla tre raderade sina konton efter jag sa att jag ville göra upp köpet mellan 4 ögon.

kuriosa. Såg att jag står som ny medlem efter 10 år. När blir man gammal medlem? ;)
 
Senast ändrad:

spotnick

Aktiv medlem
Verkar blivit lurad igår. Jag la ut en annons om köp av en Xpro1. Fick svar från en Victoria Björk "Amatorensnell". Ny medlem. Jag skrev att jag jag helst inte köper av nya medlemmar.

Men allt verkade bra. Hon mejlade bilder på kameran. Fick hennes namn, adress och telefonnummer. Kollade infon på Eniro och allt stämde. Jag gick med på Swish och även där stämde hennes telefonnummer. Hon hade för övrigt lagt ut en egen annons där hon sålde en Canon.

Hon skulle posta idag men nu får jag inget svar och medlemskapet här på FS är avslutat. Jag hittar en tjej med samma namn och bild på Facebook, som bor i samma stad, Östra Ljungby.

Summan gäller 2300 kr. Vad ska jag göra?
 

Cambo

Aktiv medlem
Problemet är att dagsfärska ”medlemmar” ges tillträde till köp o sälj. Vet inte om admin kan hitta lösning på detta.
 

nyanders

Aktiv medlem
Verkar blivit lurad igår. Jag la ut en annons om köp av en Xpro1. Fick svar från en Victoria Björk "Amatorensnell". Ny medlem. Jag skrev att jag jag helst inte köper av nya medlemmar.

Men allt verkade bra. Hon mejlade bilder på kameran. Fick hennes namn, adress och telefonnummer. Kollade infon på Eniro och allt stämde. Jag gick med på Swish och även där stämde hennes telefonnummer. Hon hade för övrigt lagt ut en egen annons där hon sålde en Canon.

Hon skulle posta idag men nu får jag inget svar och medlemskapet här på FS är avslutat. Jag hittar en tjej med samma namn och bild på Facebook, som bor i samma stad, Östra Ljungby.

Summan gäller 2300 kr. Vad ska jag göra?
Du kan kolla upp personen på mrkoll.se, där finns information som är intressant.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Just nu verkar det vara flera oärliga i farten som försöker sälja saker. så det kan vara värt att kolla upp personen lite extra noga. Trist. 3 har svarat på mina annonser på kort tid. 2 var skrivna på samma adress och dömda för bedrägerier enligt MrKoll. Alla tre raderade sina konton efter jag sa att jag ville göra upp köpet mellan 4 ögon.

kuriosa. Såg att jag står som ny medlem efter 10 år. När blir man gammal medlem? ;)
Ny medlem är man väl i tre generationer, tror jag.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Verkar blivit lurad igår. Jag la ut en annons om köp av en Xpro1. Fick svar från en Victoria Björk "Amatorensnell". Ny medlem. Jag skrev att jag jag helst inte köper av nya medlemmar.

Men allt verkade bra. Hon mejlade bilder på kameran. Fick hennes namn, adress och telefonnummer. Kollade infon på Eniro och allt stämde. Jag gick med på Swish och även där stämde hennes telefonnummer. Hon hade för övrigt lagt ut en egen annons där hon sålde en Canon.

Hon skulle posta idag men nu får jag inget svar och medlemskapet här på FS är avslutat. Jag hittar en tjej med samma namn och bild på Facebook, som bor i samma stad, Östra Ljungby.

Summan gäller 2300 kr. Vad ska jag göra?
Troligen bokföra summan på blåskontot. Och polisanmäla.
 
ANNONS