Annons

Köpråd på Fotosidan Köp&Sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi har kollat lite på att lägga till identifiering via BankID men tyvärr verkar flera av de senaste bedragarna vara så desperata att de kör med sin egen profil (dvs Swish ger samma info) så det är lurigt.
 

spotnick

Aktiv medlem
Uppdatering:
Hon svara på sms. Nekar till inblandning men erkänner att hon tagit emot min Swish och bara skickat den vidare. "Någon" har bett henne göra så. Troligen är hon en målvakt.

Polisanmäler. Se upp för detta namn i annonser.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Uppdatering:
Hon svara på sms. Nekar till inblandning men erkänner att hon tagit emot min Swish och bara skickat den vidare. "Någon" har bett henne göra så. Troligen är hon en målvakt.

Polisanmäler. Se upp för detta namn i annonser.
Kanske dags att blanda in banken som står bakom kontot.
Inte för att de kan kräva tillbaka pengarna men de har makten att avsluta samarbetet med personen.
Då skulle nog folk börja fundera både en o två ggr om de vill ställa sig i målburen.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Problemet är att dagsfärska ”medlemmar” ges tillträde till köp o sälj. Vet inte om admin kan hitta lösning på detta.
Det är lättlöst. Var väldigt försiktig med att göra affärer med nyreggade medlemmar. Tråkigt om någon reggar sig för att de ärligt vill köpa eller sälja en pryl i och för sig. Jag reggade mig från början för att jag ville köpa ett objektiv t ex, det gick inte att kontakta säljaren utan att regga sig. Den säljaren godtog att det gick att förvissa sig om att jag faktiskt fotade väldigt aktivt och var i marknaden för det han ville sälja samt att jag gav mer uppgifter än nog för att säkert kunna identifiera mig samt att paketet bara går att lösa ut genom att legitimera sig.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Var vaksam. En eller flera personer skapar nya konton och försöker lura folk med annonser. Betala inte i förskott. Även swish kan vara lurigt då målvakter använts.
 

esbtse

Aktiv medlem
Var vaksam. En eller flera personer skapar nya konton och försöker lura folk med annonser. Betala inte i förskott. Även swish kan vara lurigt då målvakter använts.
Bästa är att mötas och vid behov gå till en bank om alla är nöjda. Har hittills fungerat för mig. Jag använder inte Swish.
 

FredrikK3

Ny medlem
Lägger ut varning för Helen Stjärn (https://www.fotosidan.se/forum/members/helnastjern.264935/) som svarade på min köpesannons med bilder som var "tagna igår" men egentligen lånade från en gammal ebay-annons. Hon slutade också svara när jag erbjöd mig att åka och hämta. Hon verkar fortfarande vara online och konversera med andra. Se upp!
Blev just blåst av henne, på 2500kr ingen större summen.. önskar att man såg detta innan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad som bekymrar mig är om nyreggade bluffare inte får sitt medlemskap raderat och lyckas bli "gamla" medlemmar. Jag är extremt misstänksam mot annonser av nyreggade och jag förstår att det är synd om de seriösa nyreggade som inte kan sälja på FS om andra gör så men det kryllar av suspekta annonser bland nyreggade.
 

jalle_fotograf

Aktiv medlem
Hm, jag skall sälja en Leica Q och en HeleneStjernmark sa att hon ville köpa den efter lite mailande. Bad min skicka den men jag skrev pengar först. Hon ville ha en bild på kameran och ett klockslag och datum. När hon fick det så tog hon bort sig som profil. Suck. Så nu kommer en bild med mitt namn, bild figurera runt antagligen. Något förslag hur man stoppar det?
 

Tims

Aktiv medlem
Vad som bekymrar mig är om nyreggade bluffare inte får sitt medlemskap raderat och lyckas bli "gamla" medlemmar. Jag är extremt misstänksam mot annonser av nyreggade och jag förstår att det är synd om de seriösa nyreggade som inte kan sälja på FS om andra gör så men det kryllar av suspekta annonser bland nyreggade.
Vissa forum har kriterier som behöver uppfyllas innan access till K&S. DEt går att sätta en spärr i Xenforo. TEx. Medlem i ett år, och minst 100 inlägg eller liknande.
Har modererat/administrerat andra forum med den funktionen aktiverad.
 

per.m.sundin

Ny medlem
Har ni något råd om man är ny medlem och vill sälja sin kamera? Vad ska man göra/skriva så man i alla fall har chansen att bli en "gammal medlem" för att få min kamera med tillbehör såld. Har skrivit att man kan komma och prova grejerna och mina kontaktuppgifter finns i profilen (som stämmer om man söker på mig, förutom att jag har två mobilnummer... vilket syns på vissa söksiter)
//Per
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Har ni något råd om man är ny medlem och vill sälja sin kamera? Vad ska man göra/skriva så man i alla fall har chansen att bli en "gammal medlem" för att få min kamera med tillbehör såld. Har skrivit att man kan komma och prova grejerna och mina kontaktuppgifter finns i profilen (som stämmer om man söker på mig, förutom att jag har två mobilnummer... vilket syns på vissa söksiter)
//Per
Har du bara reggat dig på fotosidan för att sälja en kamera så kan det blir svårt.
Har du däremot för avsikt att fortsätta vara medlem så fyll i din profil ordentligt med exempelvis bild och presentation. Var med i forumet med inlägg osv. Lägg gärna upp ilte bilder i din profil som du tagit osv.
 

per.m.sundin

Ny medlem
Tack för snabbt svar. Fick rådet av en kompis att det var ett det var en bra site att sälja grejer på, så det var kanske huvudmotivet från början. Men å' andra sidan har jag haft kamera hela mitt liv och foto har varit ett av mina stora intressen. Så botaniserade lite när jag satte in annonsen och hittade en massa kul... Ska fundera lite, men lyder nog ditt råd :)
 

larsol

Aktiv medlem
Blev i dagarna bedragen av en Andreas Simonsson i Halmstad, skickade ett Nikon Z 24-70S nummer 20226829 till honom och har inte fått några pengar, direkt efter att han mottagit objektivet avslutade han sitt medlemskap i Fs. Objektivet är registrerat hos Nikon och anmält hos Fs som stulet.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Blev i dagarna bedragen av en Andreas Simonsson i Halmstad, skickade ett Nikon Z 24-70S nummer 20226829 till honom och har inte fått några pengar, direkt efter att han mottagit objektivet avslutade han sitt medlemskap i Fs. Objektivet är registrerat hos Nikon och anmält hos Fs som stulet.
Denna Andreas Simosson försökte blåsa mig på min D4 annons men som tur var så kom jag på att han var bedragare. När jag sökte på hans mobilnr så stod det bedragare över hela nätet. Detta var dock inte via fotosidan utan via köp/säljsidor på facebook. På hans köp/säljprofil på fb så heter han "Åke Nils (Simon)"
Jag har hans kontaktuppgifter med namn/adress/telefon osv.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Blev i dagarna bedragen av en Andreas Simonsson i Halmstad, skickade ett Nikon Z 24-70S nummer 20226829 till honom och har inte fått några pengar, direkt efter att han mottagit objektivet avslutade han sitt medlemskap i Fs. Objektivet är registrerat hos Nikon och anmält hos Fs som stulet.
Mrkoll.se kan man sålla de värsta med. Grymt bra när man ska göra affärer med okända och straffimmuna.
 
ANNONS