Annons

Problem med autofokus, Nikon 500mm f/4G

Produkter
(logga in för att koppla)

Pickadollen

Aktiv medlem
Hej,

Jag köpte en begagnad Nikon 500mm f/4G häromdagen och har varit ute med objektivet några vändor. Första kvällen jag var ute slutade autofokus fungera efter ca 200 bilder. Morgonen efter var autofokus igång igen. Andra kvällen fungerade autofokus bra under den tid jag var ute. Nu ikväll när jag var ute igen la autofokus av igen efter ca 50 bilder. Alla reglage är rätt inställda och jag har testat två olika kameror (D500). AF funkar inte heller i liveview och jag har testat med och utan konverter.

Jag ska testa att rengöra kontakterna men har låga förhoppningar. Tycker de ser rätt rena ut. Känns märkligt att fokus bara lägger av från en bild till en annan tycker jag... Någon som har några idéer vad det kan bero på eller vad som kan göras åt det?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan du se om det är någon skillnad när du vrider objektivet i ändlägema, när det sitter fast, du har nog en mm glapp eller så och kan vrida det något.

Gissar ändå det är kontakterna, tvätt med rengöringssprit
 

SSD

Aktiv medlem
Det är inte så att du även har ett gnisslande ljud i autofokusen? Hade en 600 f/4 G som hade en autofokus som strulade likt din. 9000:- kostade ett byte av autofokusmotor.
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Det är inte så att du även har ett gnisslande ljud i autofokusen? Hade en 600 f/4 G som hade en autofokus som strulade likt din. 9000:- kostade ett byte av autofokusmotor.
Haha jo den visslar/gnisslar när den går från fokus på något nära till något långt bort och tvärtom. Vid mindre skillnader i fokus är den dock tyst. Det kan mycket väl vara samma problematik då. Provar att rengöra först sen får jag ringa till Nikon. Förhoppningsvis kan säljaren tänka sig att stå för (en del av) reparationskostnaden om det krävs... Tack för ditt svar :)
 
  • Gilla
Reaktioner: SSD

Birdman

Aktiv medlem
Att autofokus ibland slutar fungera och har ett gnisslande ljud mellan ändlägena är ett tecken på att det är dags att byta ut AF-S-motorn i objektivet. Skicka in till Nikon för kostnadsförslag, men borde gå på strax under 10.000 kr. Hade mitt 600/4 inne på motorbyte för något år sedan, precis med de symptomen.

/ Daniel
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Haha jo den visslar/gnisslar när den går från fokus på något nära till något långt bort och tvärtom. Vid mindre skillnader i fokus är den dock tyst. Det kan mycket väl vara samma problematik då. Provar att rengöra först sen får jag ringa till Nikon. Förhoppningsvis kan säljaren tänka sig att stå för (en del av) reparationskostnaden om det krävs... Tack för ditt svar :)
Låter ju märkligt om det började precis när det kom i din ägo, skulle nog tro att felet fanns redan tidigare eller ?
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Låter ju märkligt om det började precis när det kom i din ägo, skulle nog tro att felet fanns redan tidigare eller ?
Visst är det så. Med allra största sannolikhet fanns felet redan innan. Jag har dock ett dåligt case som köpare med undersökningsskyldighet, bevisläge m.m. Förhoppningsvis kan köparen stå för en del av reparationskostnaden i vart fall.
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Att autofokus ibland slutar fungera och har ett gnisslande ljud mellan ändlägena är ett tecken på att det är dags att byta ut AF-S-motorn i objektivet. Skicka in till Nikon för kostnadsförslag, men borde gå på strax under 10.000 kr. Hade mitt 600/4 inne på motorbyte för något år sedan, precis med de symptomen.

/ Daniel
Tack för din kommentar. Objektivet ligger nu på posten påväg till Nikon för kostnadsförslag och följande reparation.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst är det så. Med allra största sannolikhet fanns felet redan innan. Jag har dock ett dåligt case som köpare med undersökningsskyldighet, bevisläge m.m. Förhoppningsvis kan köparen stå för en del av reparationskostnaden i vart fall.
Det beror på om du köpte objektivet av en privatperson eller ett företag. I det senare fallet har du ångerrätt inom 14 dagar från att du har tagit emot varan.
 

JoakimP

Medlem
500 f4 g ed vr och D500 är. En grym kombi. Sjukt nöjd med min. 🙂 Undersökte noga innan jag köpte objektivet beg. Dels gnisslande motor som tyder på slitage på af-motor men man ska även vara observant på när VR kickar in. Man hör en klick och bilden ska stabiliseras direkt. Vibrerar bilden några gånger innan den stabiliseras så tyder det på att vr-enheten är dålig/på väg att bli dålig
 

Pickadollen

Aktiv medlem
500 f4 g ed vr och D500 är. En grym kombi. Sjukt nöjd med min. 🙂 Undersökte noga innan jag köpte objektivet beg. Dels gnisslande motor som tyder på slitage på af-motor men man ska även vara observant på när VR kickar in. Man hör en klick och bilden ska stabiliseras direkt. Vibrerar bilden några gånger innan den stabiliseras så tyder det på att vr-enheten är dålig/på väg att bli dålig
Så är det! Testat både med och utan VR på dock så ljudet har annan källa... Sett dina bilder i Fåglar i på knuten, mycket snygga :)
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Av en händelse så snubblade jag in på denna tråd. Det hade varit intressant att höra hur det slutade. Dvs vad var felet och vad kostade det osv :)
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Av en händelse så snubblade jag in på denna tråd. Det hade varit intressant att höra hur det slutade. Dvs vad var felet och vad kostade det osv :)
Haha absolut!

Enligt kostnadsförslaget skulle det gå på 11 229 kr. Det slutade dock på runt 10 500 kr om jag minns rätt. Lite oklart varför det blev lite billigare än vad det först stod. Då ingick även byte av frontgummiringen. Jag har själv lite svårt att utläsa var felet var men den som har koll på reservdelarna kan säkert svara på det. Jag utgår dock ifrån att det rörde sig om autofokusmotorn :)

Följande framgår av kostnadsförslaget.
"Infinity focus, shift/ deviation and lens resolution checked
Lens communication and Aperture function checked.
AF/VR functionality and accuracy checked - recalibrated if necessary.
Focus/Zoom ring functionality checked and adjusted if necessary.
Elements cleaned and optical alignment checked."

Arbete
Labour billable 784.00 kr 4.00h = 3,136.00

Reservdelsbehov
1B060-740 SWM UNIT 2,755.24 kr
21A11577130 2nd FIXED TUBE 2,754.57 kr
1K117-691 COVER RING 337.08 kr

+moms.

Jag använde objektivet lite men sålde det ganska snart efter reparation. Har inte hört något från köparen så förhoppnings har det funkat fint :) Det var lite för skrymmande och stort för mig. Jag föredrar att ha något lite smidigare och rör mig ganska mycket. Hade jag fotat mycket från gömsle hade jag behållit det. Jag köpte ett Nikon 500mm pf i stället som passar mig bättre.

Hoppas det kan vara till hjälp för någon med framtida motsvarade bekymmer.
Testfota mycket vid köp och var uppmärksam på gnisslet/visslandet haha...
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett beg Nikon 200-400/4 (av en fotobutik) som gnisslar en del. Jag har 1 års garanti på den. Vi kom överens att jag kunde skicka in den till hösten när jag är mindre aktiv med mitt foto. De sa att den förmodligen bara behöver smörjas upp/servas.
Annars har jag haft flera gluggar med gnissel men det har oftast upphört när man "motionerat" fokusen lite.
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett beg Nikon 200-400/4 (av en fotobutik) som gnisslar en del. Jag har 1 års garanti på den. Vi kom överens att jag kunde skicka in den till hösten när jag är mindre aktiv med mitt foto. De sa att den förmodligen bara behöver smörjas upp/servas.
Annars har jag haft flera gluggar med gnissel men det har oftast upphört när man "motionerat" fokusen lite.
Hoppas det upphör då med tiden och att det inte slutar med samma strul. Med ett års garanti borde det dock inte vara några bekymmer :)
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett beg Nikon 200-400/4 (av en fotobutik) som gnisslar en del. Jag har 1 års garanti på den. Vi kom överens att jag kunde skicka in den till hösten när jag är mindre aktiv med mitt foto. De sa att den förmodligen bara behöver smörjas upp/servas.
Annars har jag haft flera gluggar med gnissel men det har oftast upphört när man "motionerat" fokusen lite.
Inte för att skrämma upp dig, men...
Det där går inte att "smörja upp" lite. Det är, såvitt jag förstått, helt enkelt att AF-S motorn håller på att ge sig. Inte helt ovanligt på Nikons objektiv. Har själv en 300/4 med det problemet. Försvinner efter en stund när man använder det.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Inte för att skrämma upp dig, men...
Det där går inte att "smörja upp" lite. Det är, såvitt jag förstått, helt enkelt att AF-S motorn håller på att ge sig. Inte helt ovanligt på Nikons objektiv. Har själv en 300/4 med det problemet. Försvinner efter en stund när man använder det.
Jag har haft både 300/2.8 och 300/4 (inte min nuvarande dock) som gnisslat och gjort så under flera år. Skillnaden på mitt 200-400 är att det är konstant gnissel. Men tur att man har garantin då 🙂
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inte för att skrämma upp dig, men...
Det där går inte att "smörja upp" lite. Det är, såvitt jag förstått, helt enkelt att AF-S motorn håller på att ge sig. Inte helt ovanligt på Nikons objektiv. Har själv en 300/4 med det problemet. Försvinner efter en stund när man använder det.
Elmotorer brukar väl vara extremt hållbara i jämförelse med det mesta här i livet. Är det här ett designfel? Är det vanligare med sådana fel på långa telen och telezoomar än på objektiv med kortare brännvidder?
 
ANNONS