Annons

Köphjälp. Nikon D5600 eller Nikon D7500?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makkapakkaz

Medlem
Hejsan! Jag har fotat i cirka 7 år nu. Med min nikon D3200! Af-s nikkor 55-300 mm. Men bilderna har blivit brusigare och brusigare under det senaste året. Direkt när det blir skugga är bilden brusig. Fotar endast med "auto sportläge" som finns i kameran. Har gått en "lättare kurs" i fotografering på gymnasiet. Men vill helst ha det så enkelt som möjligt då jag sköter det mesta av redigeringen i photoshop. Undrar om det kan vara damm? Förslitningar på kameran eller objektivet i sig?

Nu är det så att jag är ute efter en ny kamera. Snabb autofokus, enkel att hantera och har hög bildkvalité. Ungefär det jag söker! Fotar mycket djur, framförallt i rörelse. Som hästhoppning.
Har kollat lite på

D5600 svart + AF-P 18-55/3,5-5,6G VR DX + AF-P DX Nikkor 70-300mm f/4,5-6,3G ED VR

D7500 + AF-S DX Nikkor 18-140mm f/3,5-5,6G ED VR

Lite nyfiken på om jag har tänkt rätt eller om det vore någon annan kamera som kan tänkas vara "bättre"? 😁😊 Vill gärna ha ett objektiv till detta då jag vill fota på längre avstånd i hästhoppningen. Men tar gärna råd om det vore något annat objektiv som kanske är bättre under just "djur" porträttsfotografering.

Pris jag tänker mig kring är runt 12.000 kr. Så tacksam för all hjälp om ni orkar svara. Tack!!

Jag skulle nog ha satsat på en mindre ny kamera och ett 70-200 f/2,8 med din budget. Typ en D7200 eller D5500 eller något sådant. Objektivet går att hitta för runt 8-9000 kr begagnat och är snabbare, skarpare och mer ljusstarkt än de objektiv du listar. Det är förstås även tyngre. Ett 70-200 f/4.0 skulle kunna vara ett alternativ också. Det är både billigare och lättare.

Om vi pratar Nikon är det Nikon D500 som passar i det du letar efter.

Objektiv:
Sigma 50-150 f2.8 (finns bara begagnat och svårt att hitta)
Sigma eller Nikon 70-200 f2.8
Sigma 120-300 f2.8
Nikon 300 f4 PF

Förstås är prisnivå högre än du har tänkt men det händer med fina prylar.

För att klara din budget så tycker jag att D7200 alternativt D7500 och en Tamron 70-200/2,8 VC av första generationen skulle vara ett bra val i begagnat, ev kanske du kan få in ett nytt D7500 i budgeten.Ett alternativ till objektiv så hittar ibland billiga både nya och begagnade Tamron 70-210/4, de är ungefär halva priset av Nikons motsvarighet.

Hejsan! Jag har fotat i cirka 7 år nu. Med min nikon D3200! Af-s nikkor 55-300 mm. Men bilderna har blivit brusigare och brusigare under det senaste året. Direkt när det blir skugga är bilden brusig. Fotar endast med "auto sportläge" som finns i kameran. Har gått en "lättare kurs" i fotografering på gymnasiet. Men vill helst ha det så enkelt som möjligt då jag sköter det mesta av redigeringen i photoshop. Undrar om det kan vara damm? Förslitningar på kameran eller objektivet i sig?

Nu är det så att jag är ute efter en ny kamera. Snabb autofokus, enkel att hantera och har hög bildkvalité. Ungefär det jag söker! Fotar mycket djur, framförallt i rörelse. Som hästhoppning.
Har kollat lite på

D5600 svart + AF-P 18-55/3,5-5,6G VR DX + AF-P DX Nikkor 70-300mm f/4,5-6,3G ED VR

D7500 + AF-S DX Nikkor 18-140mm f/3,5-5,6G ED VR

Lite nyfiken på om jag har tänkt rätt eller om det vore någon annan kamera som kan tänkas vara "bättre"? 😁😊 Vill gärna ha ett objektiv till detta då jag vill fota på längre avstånd i hästhoppningen. Men tar gärna råd om det vore något annat objektiv som kanske är bättre under just "djur" porträttsfotografering.

Pris jag tänker mig kring är runt 12.000 kr. Så tacksam för all hjälp om ni orkar svara. Tack!!

Bildkvalité är nåt som främst ligger i objektivet och de objektiv du angivit är ju inget att hänga i granen direkt. Om du vill ha hög bildkvalité är det objektiv du främst ska investera i.
Ett begagnat Tamron 70-200/2.8 som pdahlen rekommenderat har ju fin bildkvalité och passar utmärkt till dina ändamål. Tillsammans med en D7500 som har bra AF så får du ett kombination som lämpar sig fint till att fota djur :)

Sen skulle jag ju också verkligen rekommendera att lära dig använda grejorna och gå ifrån allt vad auto-lägen heter då det kommer ge dig de mest optimala resultaten.

Senast ändrad:
Brus är störningar.
Skapas normalt av att elektronik inte är perfekt.
Att en kamera blir allt brusigare med tiden på det sättet är inte riktigt sannolikt. Elektronik brukar klara sig bra tills... den går sönder.

Jag tror att du har blivit mer kräsen och det är helt normalt och ett fotografiskt sundhetstecken.

Ett sätt att slippa brus är att släppa in mer ljus med ljusstarka objektiv.
Ett 70-200/2,8 är ett bra objektiv för det du skall fota.
Sigmas 120-300/2,8 oxå men det är tungt o stort.
Visst ett 300/2,8 är helt fantastiskt men smakar det så kostar det, det är dyrt helt enkelt.

Sen tycker du att AF är lite slö i 3200 och det kan jag förstå. Jag har en D3100 o den är bedrövligt slö.
D500 är bland det bästa.
7000-serien därefter. Undvik D7000, den har en liten buffert vid serietagning. Jag hade siktat på D7200 eller senare.
Jag hade inte valt ur 5000-serien.

Auto sportläge strävar efter kort slutartid för att ”frysa” bilden. Kan funka till många sporter men är vansinne för t.ex. fotografering av natur och landskap (då kameran dessutom gör sig bra på stativ). Kort slutartid gör att kameran kompenserar med högt iso och högt iso innebär mer brus. Mitt råd är att lära dig exponeringstiangeln (slutartid/bländare/iso) och lära dig mer om vilka inställningar olika situationer kräver innan du köper nytt material…

För mig tycker jag att läget M fungerar bäst, det är inte så hemskt som det kanske låter om man använder AutoISO. Tiden på ett hjul och bländaren på den andra och så sköter AutoISO automatisk till att exponeringen blir OK, man behöver bara ha koll på att man ligger på ett vettigt ISO och om inte justera antingen tid eller bländare. Man behöver bara vara observant att man inte hamnar utanför ISO området. Detta fungerar bäst med en D7xxx med två hjul.

ANNONS
Götaplatsens Foto