Annons

Magnetkabel för överföring?

Produkter
(logga in för att koppla)

CrazySpikes

Aktiv medlem
Hej!

Jag jobbar på en bilskrot där vi fotograferar flera bildelar dagligen och har testat flesta möjligheter för att få in bilder fort i en bildmapp som sedan används i programmet vi använder.

Just nu använder vi en värdelös metod som är mobil + onedrive. Det tar 40s innan bilderna laddas in i bildmappen.

Nu har jag haft en fundering om att vi ska gå tillbaka till digital/system kamera men problemet var anslutning går sönder när vi använder kabel

(vilket är den snabbaste överföringen hittils)

Så min fråga är, funkar det med magnetanslutning till USB kabeln för bildöverförning?

Finns laddningskablar med denna funktion till mobiler iallafall och det skulle underlätta att fota en del sen lägga kameran brevid kabel så den ansluter automatiskt och för över bild direkt.

Eller har ni något bättre förslag? Kan inte köra kabel hela tiden pga olika fotoytor.

Kört eye fi och det var dåligt samt mycket problem.

Uppskattar alla förslag och idéer för jag har tröttnat på mobil och onedrive.

Mvh

Utan att veta vad du använder för kamera eller program men det finns företag som specialicerat sig på detta t .ex. Tehthering tools

På Canon kameror som jag har använt (EOS 5D3, 5D4 och R5) så följer det med en kabelavlastning till USB kabeln. Använder man den så är nog risken betydligt mindre att anslutningen går sönder. Annars finns ju WiFi. Har man höga krav kan man köpa en WiFi modul som är snabbare än det inbyggda.

Vi kör som sagt mobil idag (android) men touch skärm samt öppna stänga kameran, fokus m.m. kan bli problem när vi använder handskar.

Vi körde förr med Canon utav olika modeller med både kabel, eyefi (wifi sd kort) och kortläsare i datorn.

Vi jobbar med att få in ett visst antal delar per dag och bilderna behöver typ komma in direkt om jag ska kunna göra mitt jobb på rätt sätt ( en del i taget )

Nu fotar jag mängder med delar innan dom skrivs in i systemet för bilderna tar lång tid att få in i programmet (onedrive överföring från mobilen).

Så jag är ute efter kabel med magnetkoppling för att minimera slitage på anslutningen till kameran (vilket vi vill skaffa nytt och återgå till system eller digitalkamera)

Så jag tar gärna tips på en hel setup med kamera och överförningsmöjligher där:

1. Fotograferar en bildel
2. Anslutning av kamera som ska vara snabb och smidig.
3. Bilderna förs över direkt till vald mapp och inte skapar en ny varje gång kameran ansluts till överföring.

Är arbetsgången att du fotograferar en grunka och sen direkt efter det för in den delen med bild i en databas?

Vore det i så fall inte effektivare att ta alla bilderna först och sen föra in dem i databasen? Det skulle minska ställtiderna, åtminstone.

Om det senare arbetssättet är acceptabelt så är förslaget i inlägg #6 nog det bästa.

Så jag är ute efter kabel med magnetkoppling för att minimera slitage på anslutningen till kameran (vilket vi vill skaffa nytt och återgå till system eller digitalkamera)

Det finns! Inte helt lätt att hitta dock. Alla magnetiska kablar stöder inte dataöverföring. Denna gör det dock:

Är arbetsgången att du fotograferar en grunka och sen direkt efter det för in den delen med bild i en databas?

Vore det i så fall inte effektivare att ta alla bilderna först och sen föra in dem i databasen? Det skulle minska ställtiderna, åtminstone.

Om det senare arbetssättet är acceptabelt så är förslaget i inlägg #6 nog det bästa.

Det är ungefär som du skrev.

Jag väljer en del tex en fjäder = 1 bild. Så fort jag lägger ner kameran så vill jag att bilden skall finnas i programmet.

Just nu fotar jag flera delar och sedan skriver in vilket funkar men blir lätt ändra fel som tex etiketterna sätts på fel del i all hast. Men skriver jag in en del och gör klart den så minimerar jag den risken.

Vilket en kabelabslutning varit det bästa men vi måste kunna förflytta kameran hela tiden så då drog vi ur den där usb kontakten så pass mycket att det började glappa i anslutningen på kameran = reparationskostnader eller en ny kamera. För kostsamt.

Jag fick tag i ett företag som hade kabel med magnet som gick att göra bildöverförning med efter att jag gjort denna tråd.

Tack för din länk! Synd jag inte såg den tidigare för den var billigare :p

EyeFi var en kul gimmick som väl gick i graven för att den var för långsam och opålitlig.

Bra att du hittat kabeln du söker.

Men annars …
Hur skulle iCloud funka? Ta bild med mobilen, kolla iCloud i datorn.

Vilket en kabelabslutning varit det bästa men vi måste kunna förflytta kameran hela tiden så då drog vi ur den där usb kontakten så pass mycket att det började glappa i anslutningen på kameran = reparationskostnader eller en ny kamera. För kostsamt.
Hur långt brukar du behöva flytta kameran? Behöver du flytta datorn också?
Om datorn kan vara på samma plats så räcker det kanske med en förlängningskabel till USB-kabeln? (Eller kanske hellre än längre kabel, helt enkelt, så slipper man en extra skarv).

USB 2 klarar upp till fem meter totallängd på kabeln. Med USB 3 bör man hålla sig under tre meter.

Det finns aktiva USB-förlängningskablar också som kan vara längre, men jag vet inte hur bra de fungerar.

Gör som proffsen och använd en kamera / kameramodul som stödjer överföring via FTP. Det används av t.ex. sportfotografer / pressfotografer som behöver direktuppkoppling till en bilddesk.

Funkar kanon och är snabbt som attans. Inga krångliga kablar etc.

Hur långt brukar du behöva flytta kameran? Behöver du flytta datorn också?
Om datorn kan vara på samma plats så räcker det kanske med en förlängningskabel till USB-kabeln? (Eller kanske hellre än längre kabel, helt enkelt, så slipper man en extra skarv).

USB 2 klarar upp till fem meter totallängd på kabeln. Med USB 3 bör man hålla sig under tre meter.

Det finns aktiva USB-förlängningskablar också som kan vara längre, men jag vet inte hur bra de fungerar.

Tyvärr är kabel bara ivägen om den skall vara ansluten hela tiden. Vi hade så ett tag men fick ändå ta bort kontakt då och då vilket slet på anslutningen ändå.

Mer professionellt inriktade kameror brukar ha RJ45 för kabelanslutet Ethernet också. Det ska fortfarande in och ut, men de kontaktdonen brukar bättre än små USB klara hanteringen.

ANNONS
Götaplatsens Foto