Annons

Inställningar i PS för utskrift från laserskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

AleaHerbs.se

Ny medlem
Hejsan!

Jag ska skriva ut fotoutskrifter från min färlaserskrivare Dell 3115cn.

Jag har precis beställt papper:
Color Copy Coated Glossy A4 135g, 250 Ark

Kort info om pappret:
Perfekt till Laserskrivare!
Glansig Yta på båda sidor av pappret och framtaget som ett profesionellt fotopapper för laserskrivare.

Min fråga:

När jag är inne i Photoshop och ska skriva ut. Vad bör jag ha för färgprofil inställda för dessa papper+skrivare?

Finns det något mer jag kan göra för att utskrifterna ska se Ok eller bättre ut?

Tack! :)
 

Pzyber

Aktiv medlem
Välj den färgprofil som matchar pappret och skrivaren. Finns det ingen och tillverkaren av pappret inte har någon så brukar det gå att skriva ut en kalibreringsbild och skicka till de flesta papperstillverkare så skapar de en profil åt dig. Alternativt skapa en egen profil men kräver ju utrustning för det.

Sedan beror på hur noga du är. Gör du enligt ovan samt att du har en kalibrerad skärm (helst hårdvarukalibrerad) så får du bra och konsistent resultat.

Har du ingen kalibrerad skärm och inte ämnar att skaffa det så prova vilken profil som ser bäst ut av de som finns, kan variera beroende av bild då dock. Kan som sagt vara svårare att få konsistent resultat osv men beror som på vilka krav du har :)
 

Mats G

Aktiv medlem
Skrivaren har ju egen mjukvara där det troligen finns profil för papper liknade det du har. Välj, "skrivaren hanterar färger" i PS:s utskriftspanel.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Skrivaren har ju egen mjukvara där det troligen finns profil för papper liknade det du har. Välj, "skrivaren hanterar färger" i PS:s utskriftspanel.
Helt riktigt!
Utan att känna till just den skrivaren så bör det gå att välja papper typ "blankt fotopapper" eller liknande
Val av profiler gör man med mer avancerade skrivare och särskilda profiler som man laddar hem från papperstillverkaren.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag ska skriva ut fotoutskrifter från min färlaserskrivare Dell 3115cn.

Jag har precis beställt papper:
Color Copy Coated Glossy A4 135g, 250 Ark

Kort info om pappret:
Perfekt till Laserskrivare!
Glansig Yta på båda sidor av pappret och framtaget som ett profesionellt fotopapper för laserskrivare.

Min fråga:

När jag är inne i Photoshop och ska skriva ut. Vad bör jag ha för färgprofil inställda för dessa papper+skrivare?

Finns det något mer jag kan göra för att utskrifterna ska se Ok eller bättre ut?

Tack! :)
laserskrivare kan inte jömföras med bläckstråleskrivare och är inte avsedd för fotoutskrifter av högsta kvalitet. Då den inte är gjord för primärt för fotoutskrifter så tror jag kanske inte det finns icc-profiler avsedda varken för skrivare eller papper. Om du har möjlighet att välja semiglossy eller liknande så bör du få det resultat som är det bästa med en laserskrivare
 
Senast ändrad:
ANNONS