Annons

Kamera för nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dorkii

Medlem
Hej. Går i tankar på införskaffa mig min första kamera. Så innan jag gör något förhastat tänkte jag få lite råd.

Söker något som passar en nybörjare (utan någon erfarenhet alls) men vill även den ska fungera när man lärt sig lite.

Jag kommer nog fotografera min son 90% av bilderna till en början.

Jag har tittat på en Canon EOS 4000D Body and EF-S 18-55mm III Lens. Är det något att ha eller ska jag satsa på en värre fast begagnad?
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej. Går i tankar på införskaffa mig min första kamera. Så innan jag gör något förhastat tänkte jag få lite råd.

Söker något som passar en nybörjare (utan någon erfarenhet alls) men vill även den ska fungera när man lärt sig lite.

Jag kommer nog fotografera min son 90% av bilderna till en början.

Jag har tittat på en Canon EOS 4000D Body and EF-S 18-55mm III Lens. Är det något att ha eller ska jag satsa på en värre fast begagnad?
Jag skulle skippa spegelreflexkameror helt, jag har helhjärtat gått in i m4/3 kameror, numer lämnat nikon småbild, D800. Får se om jag skaffar en nikon Z modell senare. För det allra mesta duger m4/3 alldeles utmärkt särskilt med tanke på att storleken och priset på utrustningen är bättre. Min lumix GX80 går ner i ena jackfickan en extraglugg i den andra, ett telezoom eller nån ljusstarkare normal.
 

martley

Aktiv medlem
Välkommen till Fotosidan. Det här typen av frågetrådar är ganska vanlig här, och det kommer att ramla in en massa spännande förslag på kameror som mest återspeglar det som de som svarar själva har eller skulle vilja ha och snart kommer förslagen att eskalera så att förr eller senare kommer du att bli rekommenderad att köpa en Canon 1DXmkIII eller R3, eller någon annan större tillverkares motsvarande toppmodeller, alla modeller som ligger en bra bit över 10x din budget.

Det enda jag kan erbjuda som råd i sammanhanget är att inte köpa en alldeles för enkel kamera, eftersom du förmodligen snart tröttnar på begränsningarna, eller bara börjar snegla uppåt i produktsortimentet efter bättre modeller. Du kan få en riktigt fin begagnad spegelreflexkamera för 5000 Kr, till och med tillsammans med ett enklare objektiv liknande det 18-55 du nämner. Du kan även få en ganska bra men kanske inte riktigt lika avancerad ny kamera för den pengen, 4000D som du nämner eller den något finare 2000D, det är ingen större skillnad på dem, 2000D har en något större och mer högupplöst skärm. Vill du lägga på någon tusenlapp till eller eventuellt satsa på begagnat kan jag tipsa om 250D, eller den tidigare 200D, som har utvikbar och vridbar skärm som är väldigt praktiskt, och den är dessutom touchkänslig. Desutom har den mer högupplöst sensor och bättre anslutningsmöjlighet i form av både WiFi och Bluetooth vilket gör att du kan styra kameran med mobiltelefonen. En nyare processor gör att kameran blir snabbare vilket märks vid serietagning, 5 bilder/sek. Ett batteri räcker dessutom mykcet längre på en laddning. Den har dessutom ett trevligt "nybörjarläge" i menysystemet (som går att stänga av) som förklarar alla funktioner med bilder och döljer de som är lite för komplicerade i början.

Nu har ju både Canon och Nikon börjat gå över till spegellöa kameror (Canons R-serie och Nikons Z) som än så länge är ganska dyra och har båda nackdelen att gamla objektiv inte passar utan adapter. Det är dock denna typ av kameror som kommer att bli framtiden. Spegelreflexkamerorna kommer nog att bli lika obsoleta som kameror med filmrulle i är nu. Men det är ju ofta bra kvalitet på dem och till skillnad från filmrullekameror som det kan va svårt att hitta både filmrullar till och labb som kan framkalla dem så kommer de nog att finnas kar ett bra tag till. Man kan kanske hoppas på att priset på såna kommer att bli lite lägre.

Sen är det ju det här med systemkamera. Visst blir det lite bättre bilder efter en del övning och det är kul att kunna byta objektiv och brännvidder efter det behov man har, och detta forum är mest inriktat på den typen av kameror men ska man vara lite djävulens advokat eller svära i kyrkan så kan en kompaktare kamera eller till och med en mobiltelefon med inriktning på kamerafunktioner i många fall vara mera praktisk, den är mindre och lättare och man har den nästan alltid med sig, och i många fall och under rätta förhållanden blir de bilderna bättre än med en systemkamera, åtminstone för en nybörjare. Många mobilkameror har dessutom inbyggd bildbehandling som "förbättrar" (eller förvanskar) bilderna redan i kameran ( dvs så att de ser snyggare ut i sociala medier ) och motsvarande bildförbättringar får man ägna en del tid med datorn och Photoshop eller motsvarande för att få till med bilder från systemkameran. Ska du i stor omfattning förstora upp de bilder du tar och printa på papper störren än A4 så är det nog dock bara systemkameran som duger.
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Objektivet är viktigare än kameran, speciellt om du vill ta porträtt.

Fotat med Fujifilm XE1 (ca 1500kr begagnat idag) + Konica hexanon 50mm 1.7 (500kr med adapter) = 2000kr. 3000kr över = tillräckligt att köpa till XF18-55mm eller xf35mm1.4.

Fantastiska prints upp till 70x50cm

Www.stayuntilforever.com

DSCF9284-01.jpeg
 

martley

Aktiv medlem
Hej. Tack för svar och förklaring. Jag tittade på en 250d och undrar bara. Är detta tex ett rimligt pris för en eller vad ska man betala?

Vad är rimligt pris betala för en 200d?

Återigen, Tack så mycket för hjälpen.
Det verkar väl vara ett någotsånär vettigt pris, säljaren är dessutom en riktig fotobutik som lämnar garanti, det kan vara värt en del det också. Med tanke på att originalförpackningen finns med kan man gissa att den är väldigt lite använd.
Om man hittar en begagnad 200D så bör den ligga någon tusenlapp lägre än 250D, skillnaden är inte så stor mellan modellerna, men 200D är ca 2 år äldre. Begagnatpriset styrs väldigt mycket av skicket på kameran förstås.

Nypris för 250D med ett 18-55 är från ca 7000, (Prisjakt) fast då får man med ett objektiv som har inbyggd bildstsabilisering.

Sen ska man tänka på, åtminstone ifall intresset ökar, att man nog kommer att behöva köpa mera grejor. Det är inte alltid det medföljer ett minneskort, vilket man måste ha för att spara bilderna. Ett extra batteri kan vara bra att ha så att man inte blir utan ström när man är ute och fotar, ett stabilt kamerastativ och en blixt kanske, och nya objektiv med andra brännvidder är alltid kul. Långa telen kan vara väldigt dyra, typ som en bättre begagnad bil.
 

Dtoomy

Aktiv medlem
Jag skulle försökt hitta en Canon 100D (världens minsta spegelreflex fortfarande) med STM objektiven 50 f1.8 (för porträtt), 18-55 som normalzoom samt 55-250 för tele. Du bör kunna hitta denna kombo för totalt ca 4000kr. En låg kostnad för att prova på ifall fotografering med systemkamera är något för dig. När du blivit varm i kläderna så kan du köpa till ett 10-18 för att får den extrema vidvinkeln vid landskaps och resefoton. Du kan också skippa 18-55 + 55-250 och köpa en 18-135mm zoom om du inte behöver så mycket tele men vill ändå ha nåt mer mångsidigt än standardzoomen.

Nästa steg är att du känner att du behöver bättre bildkvalitet i mörka miljöer samt fler inställningsmöjligheter och då är fullformat det du ska ha. Du försöker du hitta en Canon 6D för ca 4000kr som är fortfarande en riktigt bra kamera. Till den har du redan 50f1.8 som du kan använda, en smidig kombo med tanke på vilka bilder den tar. 100D behåller du som resekamera och 6D för dom tillfällen då bildkvalitet är viktigt, tex familjeporträtt eller resa till mer exotiska länder.
 

martley

Aktiv medlem
Jag skulle försökt hitta en Canon 100D (världens minsta spegelreflex fortfarande) med STM objektiven 50 f1.8 (för porträtt), 18-55 som normalzoom samt 55-250 för tele. Du bör kunna hitta denna kombo för totalt ca 4000kr. En låg kostnad för att prova på ifall fotografering med systemkamera är något för dig. När du blivit varm i kläderna så kan du köpa till ett 10-18 för att får den extrema vidvinkeln vid landskaps och resefoton. Du kan också skippa 18-55 + 55-250 och köpa en 18-135mm zoom om du inte behöver så mycket tele men vill ändå ha nåt mer mångsidigt än standardzoomen.

Nästa steg är att du känner att du behöver bättre bildkvalitet i mörka miljöer samt fler inställningsmöjligheter och då är fullformat det du ska ha. Du försöker du hitta en Canon 6D för ca 4000kr som är fortfarande en riktigt bra kamera. Till den har du redan 50f1.8 som du kan använda, en smidig kombo med tanke på vilka bilder den tar. 100D behåller du som resekamera och 6D för dom tillfällen då bildkvalitet är viktigt, tex familjeporträtt eller resa till mer exotiska länder.
Ja, men då får man nog leta. Jag tror att det är lättare att hitta en 200D som inte är särskilt stor den heller och är en vidareutveckling av 100D. 100D har måtten 117 x 91 x 69 mm och väger 407 g och 200D 122 x 93 x 70 mm och väger 453 g, så skillnaden i storlek och vikt är inte så stor. Ingen av dessa tillverkas dock längre. Största skillnaderna är att man får en mer högupplöst och ljuskänsligare sensor, vridbar display med touchscreen, WiFi- och Bluetooth-anslutning och bättre batterikapacitet om man väljer 200D.
6D är ingen dålig kamera, men värt att notera är att eftersom det är en FF-kamera (aka småbild) medan de andra kamerorna som diskuterats är APS-C, så fungerar inte EFS-optiken på en 6D, där är det bara EF som passar. Ett alternativ till 6D eller 6D mk II är en lite finare APSC-modell. Jag har själv funderat lite på 90D men tycker det är lite för mycket pengar ännu, jag lägger hellre dem på ett objektiv.

Jag håller med om att 18-135 är ett bra universalobjektiv, jag gav bort mitt 18-55 och köpte ett sådant ganska snart efter att jag köpt min kamera. Jag har flera andra objektiv i och för sig, men detta är nog det jag använder mest.
 

handfaste Hagbart

Aktiv medlem
Jag tycker det verkar vettigt pris och bra kamera för din budget Canon är ett bra märke och mycket bra begagnade objektiv finns. Ett 50 1.8 är billigt och bra till porträtt.
 

Dorkii

Medlem
Jag tycker det verkar vettigt pris och bra kamera för din budget Canon är ett bra märke och mycket bra begagnade objektiv finns. Ett 50 1.8 är billigt och bra till porträtt.
Det var jag som var lite väl otydlig märker jag. Det är inte porträtt jag är ute efter. Vill fota tex min son ute i naturen.

Vilket objektiv passar för det ändamålet?
 

Dorkii

Medlem
Tusen tack alla som skrivit och bidragit.

Det blev en Canon EOS 200d. Kändes som det räckte som nybörjarkamera.

Jag har en sista fråga sen klarar jag mig.

Har ni tips på sidor/Youtube som är bra för att lära sig att fotografera?
 

acke

Avslutat medlemskap
Tusen tack alla som skrivit och bidragit.

Det blev en Canon EOS 200d. Kändes som det räckte som nybörjarkamera.

Jag har en sista fråga sen klarar jag mig.

Har ni tips på sidor/Youtube som är bra för att lära sig att fotografera?
Om det är den grundläggande fotografiska tekniken du vill lära dig, alltså bländare, tid, ISO-tal, skärpedjup och sådant, då föreslår jag att du köper eller lånar en bok i ämnet. Sedan är det bara att öva, öva, öva. Man lär sig absolut bäst genom egna övningar. Gapiga youtubers ger jag inte mycket för.

Och glöm inte att fotografi handlar om oändligt mycket mer än prylar och tekniskt kunnande. :)
 
Senast ändrad:
ANNONS