Annons

Stöldrisk utrustning (i bostaden)

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
Vad anser ni andra?
Gevaerts utrusningsförsäkring är ju mkt bra men rätt dyr, så jag brukar köpa den för specifikt t ex en månad (minsta tidsperiod?) om jag ska på utlandsresa…

Hemförsäkrigen är väl inte så bra när det gäller kamerautrustning (objekten värderas väl skrämmande lågt vid skada/inbrott, väl)

Är ni därför (som jag) också försiktiga att ange kamerautrustning mm (och var ni bor) om ni publicerar bilder på FaceBook/Instagram etc, och att undvika att skriva ex-vis ”…i mitten på november drar ja till Kanarieöarna två efterängtade veckor…” (bättre efteråt, ”jag har varit….”)

Här på Fs är ju ens utrustning kanske mera ”känd” i stora drag, om man som jag varit medlem länge…?

(jag bor i lght)

Vad sägs?

Sign. ” (för) försiktig general”
/B
 
Senast ändrad:
Har samma tänk, skriver efteråt var jag varit. Det finns ju billiga övervakningskameror för några hundra som skickar meddelande till mobilen och tar bild om någon går in, kan ju vara bra om något händer om inte annat.
 
OK? Bra - det visste jag inte!! Ska kolla det!!
Har tex en sådan här, fungerar utmärkt även i mörker, men det finns snarlika för ungefär samma pris

 
Ett tips kan vara t.ex. ett vapenskåp att ha kameraprylarna i. Inbillar mig att "vanliga" inbrottstjuvar kanske inte har prylar eller tid att ta sig in i ett sånt..?..
Dom är heller inte jättedyra.
 
Det låter klokt, Börje. Det är klart att de kriminella hänger med sin tid. Att veta före om det är lönt att bryta sig in, är mycket värt.

All social media öppnar nya vägar för att skaffa sig information, speciellt när en del gärna vill skryta med sina dyra saker. Inte skriva vad man har och inte lägga upp bilder på sig själv där man visar vad man har för kamera och objektiv.

Jag bor i Skåne och det har varit en hel del skriverier vad som händer vid Falsterbo fyr. Där har kriminella insett att det finns en hel del att hämta bland fågelintresserade. Inbrott i bilar på parkeringen. Följt efter personer och sedan brutit sig in i bilen om de har stannat till någonstans på vägen, t ex vid en bensinmack. Via bilregistret tagit reda på var en person bor och sedan brutit sig in i hemmet och stulit den dyrbara utrustningen.

Så att hålla en låg profil är inte alls dumt.
 
Det låter klokt, Börje. Det är klart att de kriminella hänger med sin tid. Att veta före om det är lönt att bryta sig in, är mycket värt.

All social media öppnar nya vägar för att skaffa sig information, speciellt när en del gärna vill skryta med sina dyra saker. Inte skriva vad man har och inte lägga upp bilder på sig själv där man visar vad man har för kamera och objektiv.

Jag bor i Skåne och det har varit en hel del skriverier vad som händer vid Falsterbo fyr. Där har kriminella insett att det finns en hel del att hämta bland fågelintresserade. Inbrott i bilar på parkeringen. Följt efter personer och sedan brutit sig in i bilen om de har stannat till någonstans på vägen, t ex vid en bensinmack. Via bilregistret tagit reda på var en person bor och sedan brutit sig in i hemmet och stulit den dyrbara utrustningen.

Så att hålla en låg profil är inte alls dumt.
Ja, samhället har verkligen dukat upp ett smörgåsbord till kriminella!
 
Har samma tänk, skriver efteråt var jag varit. Det finns ju billiga övervakningskameror för några hundra som skickar meddelande till mobilen och tar bild om någon går in, kan ju vara bra om något händer om inte annat.
Men en kamera skyddar ju inte mot inbrott. Vad kan man göra om någon tar sig in när man inte är hemma? Ta fram popcorn och se på? Är det grannen kanske han känns igen. Annars är det väl rätt hopplöst...
 
Men en kamera skyddar ju inte mot inbrott. Vad kan man göra om någon tar sig in när man inte är hemma? Ta fram popcorn och se på? Är det grannen kanske han känns igen. Annars är det väl rätt hopplöst...
Som tur är så vet jag inte. Kanske kan man ringa till polisen och säga att inbrott pågår? Kanske kan polisen identifiera personerna på bilderna. Kanske är det enklare mot försäkringsbolaget? Det går ju att prata genom kameran och säga att man ringt polisen.

jag har en styrning via Telldus på samtliga platser, med larm vid dörrar och kan slå av på värme, läsa av temperaturer mm. Det går ju att komplettera med sirener mm. Jag tror ju inte detta är så mycket sämre än att betala ett vaktbolag 300 i månaden
 
Utgår från att hemlarmet med väktaråtgärd hjälper om någon skulle få för sig att hälsa på. Sen är det ju inte så trevligt att politikerna släppt in kriminella i stora lass.
 
Scenario ur verkligheten:
Vaknar 3:30 av att hunden skäller. Far ut och ser att bovar håller på att bära ut grejor. De inser att de är upptäckta och tar sig till sin skåpbil för att lämna platsen.
Ringer polisen och säger att det är ett pågående inbrott. Vi kommer, säger de.
Klockan 10 ringer de och säger att nu kommer vi! Ja, nu är det ingen hemma...
Då kommer vi klockan 17! Det gjorde de inte heller.

En närboende blir av med en åkgräsklippare. Efter ett tag har den stannat, så med hjälp av dess GPS-spårarekan han tala om för polisen att den står på en viss adress i Gislaved. Jaha, tycker polisen, då får den väl stå där.

Nej, det är inte jag som råkat ut för detta, men väl en kollega, som bor några mil från där jag själv bor.

Så är det något man kan komma någon vart med så är det att se till att man har bra kontakt och förutsättningar med försäkringsbolaget, för de som skulle vara lagens väktare har annat för sig. Hoppas det är viktigare och meningsfullare.
 
Det är såklart tråkigt med inbrott om man drabbas. Men risken för att råka ut för inbrott är inte så stor.

I Sverige finns enligt SCB 4,8 miljoner bostäder.

BRÅ skriver följande om inbrottsstatistiken för 2021.

  • "År 2021 anmäldes 72 884 inbrottsstölder, vilket innebar en minskning med 8 090 brott (−10 %), jämfört med 2020. De anmälda bostadsinbrotten låg på 12 534 anmälda brott, en minskning med
    2 140 brott (−15 %). Av dessa utgjorde villainbrotten 6 532 brott vilka minskade med 1 839 brott (−22 %) och lägenhetsinbrotten 6 002 brott vilka minskade med 301 brott (−5 %)."


12 534 anmälda bostadsinbrott på 4.8 miljoner bostäder. Det är alltså 0,25% av hushållen som råkar ut för inbrott på årsbasis. Även om pandemin kanske sänkte antalet inbrott så är inbrottsantalen relativt små.

Jag tror att man ska ha den här statistiken i åtanke innan man investerar i larm, kassaskåp och annat. Och än mindre bör man gå omkring och vara orolig för inbrott och må dåligt av det. Det finns det uppenbarligen inget fog för. Jag fokuserar på hur jag ska använda och ha kul med prylarna istället för att lägga mer en massa energi på hur jag ska gömma dem.

/F
 
Det är såklart tråkigt med inbrott om man drabbas. Men risken för att råka ut för inbrott är inte så stor.

[...]

12 534 anmälda bostadsinbrott på 4.8 miljoner bostäder. Det är alltså 0,25% av hushållen som råkar ut för inbrott på årsbasis.
Om man då räknar med att man har eget hushåll i 50 år är det alltså i runda slängar 12,5 procent som råkar ut för inbrott i bostaden, eller var åttonde hushåll. Om det är lite eller mycket kan man förstås ha olika åsikter om.

Nu tror jag iofs att få tjuvar är så förslagna att de letar upp fotografer på Facebook och kollar när de åker på semester (de flesta av oss tar kanske med kameran på semestern, men ...) Däremot har ju fågelskådare vid större evenemang råkat ut för inbrott i sina bilar och i några fall även senare även i sina hem.
 
Det finns tre sorters lögn: Lögn, förbannad lögn och statistik :)
Hur korrelerar minskningen av antalet brott mot ökning av hemlarm?
Hur många av de som drabbats av inbrott hade inget larm?
Hur många av inbrotten var planerade? Dvs inbrottstjuvarna hade redan spanat in ifall dessa hade värdesaker som var lätta att plocka.
etc etc etc
Man kan göra vrida och vända på statistik lite hur man vill så det passar ens agenda.



Det är såklart tråkigt med inbrott om man drabbas. Men risken för att råka ut för inbrott är inte så stor.

I Sverige finns enligt SCB 4,8 miljoner bostäder.

BRÅ skriver följande om inbrottsstatistiken för 2021.

  • "År 2021 anmäldes 72 884 inbrottsstölder, vilket innebar en minskning med 8 090 brott (−10 %), jämfört med 2020. De anmälda bostadsinbrotten låg på 12 534 anmälda brott, en minskning med
    2 140 brott (−15 %). Av dessa utgjorde villainbrotten 6 532 brott vilka minskade med 1 839 brott (−22 %) och lägenhetsinbrotten 6 002 brott vilka minskade med 301 brott (−5 %)."


12 534 anmälda bostadsinbrott på 4.8 miljoner bostäder. Det är alltså 0,25% av hushållen som råkar ut för inbrott på årsbasis. Även om pandemin kanske sänkte antalet inbrott så är inbrottsantalen relativt små.

Jag tror att man ska ha den här statistiken i åtanke innan man investerar i larm, kassaskåp och annat. Och än mindre bör man gå omkring och vara orolig för inbrott och må dåligt av det. Det finns det uppenbarligen inget fog för. Jag fokuserar på hur jag ska använda och ha kul med prylarna istället för att lägga mer en massa energi på hur jag ska gömma dem.

/F
 
Och nu med den här tråden på Fs, har jag då annonserat ut att jag har stöldbegärliga grejor hemma??
Isåfall - klantigt av mej…
 
Har tex en sådan här, fungerar utmärkt även i mörker, men det finns snarlika för ungefär samma pris

Nu hittade jag inte uppgifter om vilken upplösning kameran har, är det 720 p eller 1080 p?
 
ANNONS