Annons

Stöldrisk utrustning (i bostaden)

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
De kanske har tittat på Jönssonligan med Dynamit-Harry? ”Vilken jävla smäll!”… ;)

Sedan ska det väl sägas att det finns kassaskåp och kassa skåp… En del av det som säljs till konsumenter är nästan mer en anvisning om var stöldbegärlig egendom förvaras än något som hindrar stöld.
Man behövde kran för att få ut det kassaskåpet... o öppna källarväggen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det låter helt horribelt om ökad aktsamhet hos kunden leder till högre premie för kunden. Det strider mot allt sunt förnuft. Vad är nästa steg? Får man ännu lägre försäkringspremie om man ställer ut fotoprylarna på farstukvisten varje natt? Man kan hänga upp en ”Varsågod!”-skylt också. 😉

Vilket försäkringsbolag var det? Bra att veta vilka bolag man ska undvika.
Det kommer jag inte ihåg. Säkert 10 år sedan.
Samtidigt kan det vara kopplat till hans företag, alltså inte en privatpersons försäkring.
Men vi håller helt med i ditt förnuftstänk.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Man måste alltså befinna sig inom täckning för WiFi (utan brandvägg) för att få meddelandet till sin telefon?
Eller prenumererar man på en gateway-tjänst som skickar vidare till telefonen via SMS?
Du har väl övervakningskameran i hemmet och alla hem idag har väl en router med Wi-Fi. Jag har en sådan eller liknade på tre platser. Ska man sätta den i en carport, förråd eller liknade så får man skaffa någon typ av repeater. Jag har funderingar på att sätta en ute vid min astrorigg ute på tomten, när det är i gång, både som säkerhet och att jag inifrån kan se när jag flyttar till annat objekt så att inte någon kabel trasslar in sig eller så, om detta går har jag dock ingen aning om men kunde vara kul att testa
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, jag har ingen övervakningskamera.

Frågan är alltså hur kameran skickar ett meddelande till ens telefon om kameran endast har en WiFi-anslutning (och alltså inte kan skicka SMS).

Att kunna få ett meddelande från kamera till sin telefon är ju användbarast när man inte är hemma.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej, jag har ingen övervakningskamera.

Frågan är alltså hur kameran skickar ett meddelande till ens telefon om kameran endast har en WiFi-anslutning (och alltså inte kan skicka SMS).

Att kunna få ett meddelande från kamera till sin telefon är ju användbarast när man inte är hemma.
Den enda som pratar om att meddelandet ska gå via just SMS är väl du, eller?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nej, jag har ingen övervakningskamera.

Frågan är alltså hur kameran skickar ett meddelande till ens telefon om kameran endast har en WiFi-anslutning (och alltså inte kan skicka SMS).

Att kunna få ett meddelande från kamera till sin telefon är ju användbarast när man inte är hemma.
Den skickar meddelandet som en notifiering, det plingar till och så står det på skärmen. Det är kopplat till den app du har i telefonen, öppnar man upp appen så kan man se video klipp, se och styra kameran. Ställen in vilka tider kameran ska varna för rörelse och spela in mm
 

PMD

Aktiv medlem
Den skickar meddelandet som en notifiering, det plingar till och så står det på skärmen. Det är kopplat till den app du har i telefonen, öppnar man upp appen så kan man se video klipp, se och styra kameran. Ställen in vilka tider kameran ska varna för rörelse och spela in mm
Det tyder på att kameran är ansluten till en server nånstans som kan skicka meddelanden till en mobiltelefon. Det räcker alltså inte att kameran är ansluten till en WiFi-AP. Den AP:n måste även ha en internetkoppling och bolaget som driver servern får inte upphöra …
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det tyder på att kameran är ansluten till en server nånstans som kan skicka meddelanden till en mobiltelefon. Det räcker alltså inte att kameran är ansluten till en WiFi-AP. Den AP:n måste även ha en internetkoppling och bolaget som driver servern får inte upphöra …
Japp, så är det. Så är det också med hela mitt smart hem via Telldus. Lägger deras server ner så kan jag inte styra något.

Jag råkade ut för en sådan miss från WD en NAS jag hade via en server hos dem. De gick ut ett halvår innan och sa att de lägger ner den servern för min NAS pga bristande säkerhet i överföringen. Det var ju lite taskigt för mig för den var otroligt enkel att konfiguration och överföringshastighet var snabb så det gick att bläddra i bilder etc. Hade t.o.m en NAS av tre jag hade köpt som inte ens var uppackad 🙁
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad anser ni andra?
Gevaerts utrusningsförsäkring är ju mkt bra men rätt dyr, så jag brukar köpa den för specifikt t ex en månad (minsta tidsperiod?) om jag ska på utlandsresa…

Hemförsäkrigen är väl inte så bra när det gäller kamerautrustning (objekten värderas väl skrämmande lågt vid skada/inbrott, väl)

Är ni därför (som jag) också försiktiga att ange kamerautrustning mm (och var ni bor) om ni publicerar bilder på FaceBook/Instagram etc, och att undvika att skriva ex-vis ”…i mitten på november drar ja till Kanarieöarna två efterängtade veckor…” (bättre efteråt, ”jag har varit….”)

Här på Fs är ju ens utrustning kanske mera ”känd” i stora drag, om man som jag varit medlem länge…?

(jag bor i lght)

Vad sägs?

Sign. ” (för) försiktig general”
/B
Men det finns ju en fin funktion på Fotosidan som nästan känns skräddarsydd för tjuvarna och det är den här:

Kameraväskan - Fotosidan

Så man kan ju alltid börja med att rensa denna sida från allt man ev. lagt in där som man har av fotogrejor.

På samma sida finns följande reklam:

"Tips:

Med Fotosidans utrustningsförsäkring får du ett mer heltäckande skydd än din hemförsäkring. "

Det här känns ju nästan lika synkat som när Carlie Chaplin var glasmästare och sprang med glasrutor på ryggen efter sin son som pangade rutor i förväg för att bättra på Chaplins glasmästarbusiness.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Men det finns ju en fin funktion på Fotosidan som nästan känns skräddarsydd för tjuvarna och det är den här:

Kameraväskan - Fotosidan

Så man kan ju alltid börja med att rensa denna sida från allt man ev. lagt in där som man har av fotogrejor.

På samma sida finns följande reklam:

"Tips:

Med Fotosidans utrustningsförsäkring får du ett mer heltäckande skydd än din hemförsäkring. "

Det här känns ju nästan lika synkat som när Carlie Chaplin var glasmästare och sprang med glasrutor på ryggen efter sin son som pangade rutor i förväg för att bättra på Chaplins glasmästarbusiness.
Man kan välja om den ska vara synlig för andra eller inte.
 

acke

Avslutat medlemskap
Om den bara ska vara synlig för mig själv kan jag lika gärna titta i den fysiska väskan.
Instämmer. Jag äger inte fler fotoprylar än jag kan hålla i huvudet. Behöver ingen lista på FS för att minnas vad jag äger. 😂

Jag minns att jag varnade för pryllistan när den infördes för många år sedan, men FS-redax var helt oförstående till riskerna.
 
Senast ändrad:

Sabud

Aktiv medlem
Har ett par mycket stora gamla högtalare från 70-talet i hörnen i vardagsrummet. Byter man ut skruvarna i bakstyckena mot kraftiga magneter skulle man kunna `gömma´ sina dyraste kameraprylar mm. när man reser bort. Tror det skulle fungera bättre än ett vapen- eller enkelt kassaskåp.

När jag hyrde container i Vallentuna låg det intill på sophögen ett och annat högklassat containerlås som var uppskuret. Med en liten batteridriven vinkelslip och 125x1mm diamantskiva kapade man bygeln på dessa lås på kilot som smör så en sådan skulle jag ha med mig om jag var på stöldturne´ ;)

/Stephan
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nu var det väl inte för det egna minnet som kameraväskan kom till. Det går ju att söka på intressant pryl och få upp medlemmar som äger just en sådan. Bra att kunna skicka en fråga vid behov. Även lite kul att stalka och se vad medlemmar använder för utrustning. Det är väl bara plusmedlemar som ser och troligen är vi inte överrepresenterade som förövare i brottsstatistiken gällande inbrott och kamerastölder. Skulle inte drömma om att stjäla något annat än Canon, så flera av er går säkra från mig iallafall😜.
 
ANNONS