Annons

Stöldrisk utrustning (i bostaden)

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
12 534 anmälda bostadsinbrott på 4.8 miljoner bostäder. Det är alltså 0,25% av hushållen som råkar ut för inbrott på årsbasis.
Enligt Brottsförebyggande rådet är det 1,2-1,7% av det totala antalet "utsatta hushåll" (vad nu det är?) som drabbas av inbrott varje år. Alltså mer än vart hundrade. I min värld är det helt åt helvete, ursäkta franskan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Tror det är fotonördar som hänger här, risken är väldigt liten.
Förmodligen kan man vara kriminell och fotonörd, så man vill stjäla ihop sin utrustning! :)
Många är det förvisso, men man ska inte räkna med att alla kriminella är idioter. En del är inte dummare än att de kan räkna ut att de som har dyra kameror samlas i forum som det här.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Enligt Brottsförebyggande rådet är det 1,2-1,7% av det totala antalet "utsatta hushåll" (vad nu det är?) som drabbas av inbrott varje år. Alltså mer än vart hundrade. I min värld är det helt åt helvete, ursäkta franskan.
Nu är ju Brås enkätundersökningar (Nationella trygghetsundersökningen) kända för att kraftigt överskatta antalet brottsoffer. Om den där statistiken stämde skulle det innebära att bara vart sjätte bostadsinbrott polisanmäls. Det tycker inte jag verkar speciellt sannolikt.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Enligt Brottsförebyggande rådet är det 1,2-1,7% av det totala antalet "utsatta hushåll" (vad nu det är?) som drabbas av inbrott varje år. Alltså mer än vart hundrade. I min värld är det helt åt helvete, ursäkta franskan.
Statistiken jag hänvisade till är polisanmälningar för inbrott i förhållande till antal bostäder. BRÅ-undersökningen du hänvisar till bygger på enkätsvar från ett urval av personer. Jag lutar mig för min del hellre mot statistiken jag hittade men det går nog inte att säga att det ena eller andra resultatet är bombsäkert.

Fast min poäng med statistiken var inte att dra igång ytterligare en (meningslös) diskussion om statistik utan mer att peka på att risken (enligt min åsikt) att råka ut för ett inbrott är så pass liten att jag inte tycker att det är värt att spendera pengar eller oro för fotoutrustningens skull. Vad är det för mening med att skaffa dyra prylar som skapar ytterligare utgifter och/eller oro? Om jag skulle känna mig orolig över mina prylars stöldbegärlighet så skulle jag nog överväga att skaffa billigare eller färre prylar för att bli en lite mer bekymmerslös fotograf.

/F
 

PMD

Aktiv medlem
Nästan alla mina grejer är över 10 år.
När de var nyare tog jag en Geavert vid utlandsresa. Idag är tveksamt om jag skulle göra det.
Hemma går det på hemförsäkringen.
Lämnar väldigt sällan utrustningen i bilen, där gäller inte hemförsäkringen.
Med tillräckligt gammal utrustning kan det vara bättre att fondera för att kunna ersätta utrustningen vid en förlust eftersom åldersavdraget blir stort på ersättningen från försäkringen.
 

PMD

Aktiv medlem
Har den där kameran ett SIM-kort för att kunna skicka ett meddelande till en mobiltelefon?
 

acke

Avslutat medlemskap
Det finns blytunga, inbrottsklassade kassaskåp som kostar betydligt mindre än ett enda Canon RF-objektiv av genomsnittligt pris. Är inte det en framkomlig väg för den som oroar sig för inbrott? Ett kassaskåp kostar en struntsumma jämfört med en omfattande fotoutrustning.

Exempel:
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns blytunga, inbrottsklassade kassaskåp som kostar betydligt mindre än ett enda Canon RF-objektiv av genomsnittligt pris.
Det där med kassaskåp skall man vara observant på i avtalet med försäkringsbolaget.
Vi har en i fotoklubben som meddelade försäkringsbolaget att kamerautrustningen låstes in i kassaskåp, då fick han en högre premie.....
Då meddelade han att han inte låser in den o premien sjönk.
Mycket märkligt.
Så läs villkoren noga!
 

apersson850

Aktiv medlem
Haha, den var ju rolig. Fick bolaget för sig att den var värd mer om den var inlåst, månne?

Där jag bor visar årets statistik att man ska bo i samhällena. Kommunen har ungefär lika många invånare i centralorten som i resten av kommunen. I centralorten hade antalet inbrott minskat från 21 till 15 i år. På landsbygden ökat till 47, varav 18 enbart i augusti. Jag vet inte hur många det var på landsbygden förra året - det angavs inte.
Uppenbarligen ett gäng som åker omkring, så även till den person jag beskrev ovan i tråden. De observationer som gjorts pekar mot Östeuropa i stället för inhemskt drägg. Dock är det mer verkstäder, garage och andra uthus som är utsatta, så det är verktyg, maskiner och drivmedel snarare än juveler och kameror som stjäls.
Ska du bli av med kameror i bostaden tror jag att det antingen är något de ramlar över av en slump, eller så är det några av de slugare kriminella, som faktiskt forskat på något sätt. Antingen på internet eller genom att observera vilka som bär ut stora teleobjektiv till fågeltornen.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det där med kassaskåp skall man vara observant på i avtalet med försäkringsbolaget.
Vi har en i fotoklubben som meddelade försäkringsbolaget att kamerautrustningen låstes in i kassaskåp, då fick han en högre premie.....
Då meddelade han att han inte låser in den o premien sjönk.
Mycket märkligt.
Så läs villkoren noga!
Det låter helt horribelt om ökad aktsamhet hos kunden leder till högre premie för kunden. Det strider mot allt sunt förnuft. Vad är nästa steg? Får man ännu lägre försäkringspremie om man ställer ut fotoprylarna på farstukvisten varje natt? Man kan hänga upp en ”Varsågod!”-skylt också. 😉

Vilket försäkringsbolag var det? Bra att veta vilka bolag man ska undvika.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Det låter helt horribelt om ökad aktsamhet hos kunden leder till högre premie för kunden. Det strider mot allt sunt förnuft. Vad är nästa steg? Får man ännu lägre försäkringspremie om man ställer ut fotoprylarna på farstukvisten varje natt? Man kan hänga upp en ”Varsågod!”-skylt också. 😉

Vilket försäkringsbolag var det? Bra att veta vilka bolag man ska undvika.
De kanske har tittat på Jönssonligan med Dynamit-Harry? ”Vilken jävla smäll!”… ;)

Sedan ska det väl sägas att det finns kassaskåp och kassa skåp… En del av det som säljs till konsumenter är nästan mer en anvisning om var stöldbegärlig egendom förvaras än något som hindrar stöld.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det låter helt horribelt om ökad aktsamhet hos kunden leder till högre premie för kunden. Det strider mot allt sunt förnuft. Vad är nästa steg? Får man ännu lägre försäkringspremie om man ställer ut fotoprylarna på farstukvisten varje natt? Man kan hänga upp en ”Varsågod!”-skylt också. 😉

Vilket försäkringsbolag var det? Bra att veta vilka bolag man ska undvika.
Kanske, försäkringsbolaget slipper ju ersätta skador på dörr eller annat som kanske blir högre för försäkringsbolaget än de tusen som blir kvar efter åldersavdrag är draget på kameran. Lägger man ut det så behöver nog inte försäkringsbolaget betala någonting så det vill de nog helst
 

acke

Avslutat medlemskap
Sedan ska det väl sägas att det finns kassaskåp och kassa skåp… En del av det som säljs till konsumenter är nästan mer en anvisning om var stöldbegärlig egendom förvaras än något som hindrar stöld.
Javisst finns det mycket skräp på marknaden. Man får välja en produkt som är testad och certifierad. Det finns internationella standarder för brand- och stöldskyddsklassning.

Kan man sedan förankra skåpet i golv eller vägg med invändiga bultar så är det förstås ännu bättre.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ett stickspår på liknande tema:
Finns det låsbara förvaringslådor för bilar där man kan korttidsförvara värdesaker? Svara gärna i denna gamla tråd om ni har idéer:
 

pdahlen

Aktiv medlem
Javisst finns det mycket skräp på marknaden. Man får välja en produkt som är testad och certifierad. Det finns internationella standarder för brand- och stöldskyddsklassning.

Kan man sedan förankra skåpet i golv eller vägg med invändiga bultar så är det förstås ännu bättre.
Eller så har man ett synligt löst kassaskåp i hallen som är tomt och så lägger man kameran under madrassen.
 
ANNONS