rrrebecka
Aktiv medlem
Jag har filmat på bröllop och då har jag haft stativ, för lite kvalitetsambitioner har jag allt.
Slowmotion på bröllop - det var i alla fall en annorlunda angreppspunkt.
vad menar du? förstår inte riktigt din kommentar, haha
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har filmat på bröllop och då har jag haft stativ, för lite kvalitetsambitioner har jag allt.
Slowmotion på bröllop - det var i alla fall en annorlunda angreppspunkt.
När det kommer till autofokus har du rätt. R6 Mark II är på många sätt en bättre videokamera.Eftersom jag inte filmar sport så är mark2 med andra ord kanske inte värd pengarna för min del, eller?
När det kommer till autofokus har du rätt. R6 Mark II är på många sätt en bättre videokamera.
MEN ... just nu kan man köpa R6 (Mk I) för relativt lågt pris. Det är en väldigt bra och mångsidig kamera, både när det gäller video och stillbild. Jag har själv en R6 (och två R5), och har testat R6 Mark II). du kommer väldigt långt med en vanlig R6:a. Oftast är det bättre investerade pengar att lägga mellanskillnaden på bra objektiv .
Du nämner att filma klipp i slowmotion. PÅ R6 kan du filma upp till 100/120 fps men då får du inget ljud och dessutom upplever jag kvaliteten som väldigt dålig i slowmo-läget. Det påstås vara 1080p, men jag tycker mer att det ser ut som 720p eller nåt. Det saknas liksom detaljer jämfört med att filma i 1080p i de vanliga lägena. Så för slowmotion hade jag inte valt R6.
Annars är bildkvaliteten i 4K helt grym, även R6 samplar ner från 5 eller 6K (minns inte vilket).
Hur "mycket" slow-motion vill/behöver du ha? Levererar du klipp i 24, 25 eller 50 fps?
Slow motion är en lite öm punkt överlag då det oftast sker ganska mycket kompromisser där.
Klarar man sig med 50% nedsaktning så räcker det att filma i 50 fps och på de flesta nyare hus är det inget problem, där får man som regel full bildkvalitet. Leverar man i 24 fps så kan man filma i 60 med, då blir det ytterligare lite långsammare.
Behöver man ha 100/120 fps eller mer blir det fort värre.
Det är inte många kameror som kan läsa ut hela sensorn så snabbt. Vilket är största anledningen till att få kameror filmar slow-motion i 4K. Sensorn hinner inte läsas ut så många gånger per sekund. Så istället "fuskar" man och läser bara ut delar av sensorn. Oftast i form av line-skipping eller pixelbinning.
Det är det som gör att kvaliteten ser så bedrövlig ut som Martin F är inne på ovan. Eller iaf bedrövlig jämfört med 24,25,30,50 och 60 fps. Som regel är 1080P ganska styvmoderligt behandlad på nya kameror då få väljer att filma i det när 4K och högre finns. Men en del kameror läser ut hela sensorn och skalar ner det till 1080P. Då kan man få väldigt vass kvalitet där.
Med allt detta sagt behöver man göra en avvägning med kring vad som är "bra nog" med. Om det man filmat är intressant nog att titta på hinner man sällan fastna och stirra på att bildkvaliteten inte är den bästa den kunde varit. Beroende på hur filerna levereras i slutändan så kan det även hända att komprimeringen efter redigeringen äter upp mycket av "kvaliteten" man hade i första steget ändå. Speciellt om man laddar upp på sociala medier och liknande.
R6 klarar ju upp till 120 fps vilket ger dig 25% istället om du levererar i 30 fps. Jag har aldrig ens hållit i kameran så pratar lite i blindo så att säga men jag kan inte tänka mig att kvaliteten skulle vara "hemsk" på något vis, även om den såklart är en kompromiss av anledningarna jag listade ovan. Av vad jag kan hitta så verkar även autofokusen fungera i 120 fps läget vilket är bra om du förlitar dig på den.
Jag menar att jag inte begriper varför du filmar bröllop i slow motion?vad menar du? förstår inte riktigt din kommentar, haha
Jag filmar till brudpar där dom får en 2-5min lång highlight-film med klipp. Har tidigare filmat i 60fps, och dragit ner speed till 50%
Levererar alltid på usb-sticka.
Om jag vill ha ÄNNU mer slowmotion, vad ska jag då välja att filma i? Tror du r6'an kan leverera det jag "behöver" ?
Jag filmar till brudpar där dom får en 2-5min lång highlight-film med klipp. Har tidigare filmat i 60fps, och dragit ner speed till 50%
Levererar alltid på usb-sticka.
Om jag vill ha ÄNNU mer slowmotion, vad ska jag då välja att filma i? Tror du r6'an kan leverera det jag "behöver" ?
Tittar man i den lilla originalrutan här i forumet ser man inget som skapar reaktionen "vad är det här för dåligt krafs?"Om du vill se exempel på hur 120 fps i 1080p ser ut så kan du kolla några klipp i denna.
Tittar man i den lilla originalrutan här i forumet ser man inget som skapar reaktionen "vad är det här för dåligt krafs?"