Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Z med adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Juws

Medlem
Jag jag har en Nikon DF som jag kör med gamla Nikkor-objektiv (Ai-Ais) med men den är inte ultimat med att köra med adapter för andra fabrikat - t.ex. Leica M då man inte kan fokusera oändligt.
Till dem har jag Sony A7ii i stället men där är problemet att vidvinklar inte fungerar optimalt.

Min fråga är till er som köra med t.ex. Z5 och Z6 och använder adapter för andra märken - hur fungerar det? Funkar LM-adapter så man kan använda oändlighet? Vinjeterar vidvinkeln mycket? Kan man få skärpa ut i kanterna med vidvinkel?
Berätta gärna om hur ni upplever adapterna, vilka ni använt och om ni har jämfört med andra kameror?

EF-objektiv på Z-kameror lär fungera felfritt med fringeradapters. Tyvärr verkar de inte ha så mycket annat till Z.

FTZ till Nikon F fungerar bra men autofokusen med gamla AF-S objektiv är inte lika följsam som på Z-objektiv.
Manuell adapter för manuella F-objektiv fungerar bra.
Manuell adapter för manuella M42-gänga fungerar bra.
Manuell adapter för manuella Leica M fungerar bra med Laowa 15/2 Zero-D, Oändligheten inga problem snarare åt andra hållet. Får ställa in på ca 1.5 m för att få skarpt på oändlighet.

FTZ till Nikon F fungerar bra men autofokusen med gamla AF-S objektiv är inte lika följsam som på Z-objektiv.
Manuell adapter för manuella Leica M fungerar bra med Laowa 15/2 Zero-D, Oändligheten inga problem snarare åt andra hållet. Får ställa in på ca 1.5 m för att få skarpt på oändlighet.

AF är inga problem för mig då jag kör uteslutande manuellt.
Testat vidvinklar något? Har några med LM-fattning jag gärna vill ska komma till sin rätt.

Har nu fått min Leicaadapter till Nikon Z. Upptäcker att den gröna punkten som indikerar att det är fokuserat inte finns där.
Är det för att den inte kan läsa av adaptern eller är det något annat som är fel? Tyvärr har jag inget Z-objektiv att testa med då jag uteslutande kommer använda Z6 till manuella externa objektiv.

Har nu fått min Leicaadapter till Nikon Z. Upptäcker att den gröna punkten som indikerar att det är fokuserat inte finns där.
Är det för att den inte kan läsa av adaptern eller är det något annat som är fel? Tyvärr har jag inget Z-objektiv att testa med då jag uteslutande kommer använda Z6 till manuella externa objektiv.

Om jag minns rätt är det så att fokushjälpen med pricken och vrid höger/vänster bara fungerar om kameran kan prata med objektivet, dvs du får samma utfall med äldre manuella Nikon-objektiv på FTZ. En skillnad mot spegelreflexerna. Däremot går det ju som Falumas skriver att du kan förstora, men det går ju även att köra konturförstärkning. Det fungerar inte alltid så bra, men kan göra det ibland.

Jag gjorde en test och sätter jag dit ett helt manuellt objektiv utan kontakter så kommer ingen prick, men sätter jag dit ett manuellt objektiv sett till fokus men med kontakter så kommer det en prick

Så med D, G & E fungerar pricken, men inte med andra?

Vad det nog handlar om är "CPU" som skickar information om inställt fokusavstånd, dvs normalt D och nyare. Det finns ju även "CPU" i AF (utan D) samt i AI-P. Troligen är då Samyanget som testats i princip AI-P med "D-tillägg" som inte är någon egentlig standard hos Nikons egna objektiv.

Finns en tabell här:

Det finns sådana adaptrar till Canon som fungerar med manuellt fokuserade objektiv.
Vetefan hur det går till, det måsta var nåt elektroniskt.

Det finns sådana adaptrar till Canon som fungerar med manuellt fokuserade objektiv.
Vetefan hur det går till, det måsta var nåt elektroniskt.

Även AF (utan D) och AI-P (i grundform) pratar med kameran (inkl inställd brännvidd på zoomar), men talar inte om fokusavståndet. Har man en Nikon-spegelreflex så får man fokusindikator även helt utan elektronik (till skillnad från hur Canon EF väl beter sig), men det hjälper ju inte i det här fallet.

D-varianterna kom ursprungligen för att förbättra ljusmätningen, särskilt med blixt.

Såvitt jag förstår så räcker det med att lura en Canon EOS att det sitter ett EF-objektiv på kameran. Det behövs ingen information om avståndsinställningen för att kameran ska tala om när vald AF-punkt ligger i fokus. En XX till EF-adapter har alltså kontakter och ett litet chip som lurar kameran. I det avseendet tycks Nikon ha varit snällare mot sina kunder.

Brasklappen är att jag inte vet om det fungerar likadant på Canons spegelfria kameror. Det kan ju hända att det finns en fundamental skillnad mellan spegelreflexerna och de spegelfria kamerorna härvidlag.

Jag misstänker att behovet av kommunicerad avståndsinställning för att få det Nikon kallar för "electronic rangefinder", har att göra med att de tätt sittande AF-pixlarna på sensorn inte är lika bra på uppgiften ensamma som AF-sensorerna i spegelreflexerna, men det är en spekulation.

Jag gjorde en test och sätter jag dit ett helt manuellt objektiv utan kontakter så kommer ingen prick, men sätter jag dit ett manuellt objektiv sett till fokus men med kontakter så kommer det en prick
Ok. Då vet jag. Behöver inte jaga som en dåre i menyn på hur man ska få fram den. :)

Finns det ingen adapter till Z-kameror som kan fejka kommunikation med objektivet?
Jorå, Techart har adapter som kan läsa av kommunikation. Finns för bl.a. Leica. Men jag trodde inte att fokusmarkören var beroende av det men tydligen är det så. Får köra med konturfärgningen - var likadant på Sony A7 så jag är van.

Vidvinklar på adapter jag kört eller kör:
Voigländer 20mm SLII & Nikkor 24mm Ai-s på FTZ, inga problem
Voigtländer Super wide Heliar 15mm III på Ttartisan Leica till Z adapter, inga problem men bytte ändå till samma objektiv i Z fattning,

ANNONS
Götaplatsens Foto