Annons

USB minne vs HDD/SSD för långsiktig bildlagring

Produkter
(logga in för att koppla)
Molnlagring är ju praktiskt och billigt/gratis så länge det är mindre mängder.
Inget som passar mig åtminstone. Sedan dyker det upp ändrade villkor titt som tätt och plötsligt hamnar man kanske i en utpressningssituation. Betala eller adjö. Senast med onedrive, som jag använder när jag mallar flera bilder till någon. De (microsoft) räknar även in mailboxen i lagringsutrymmet som nu måste hållas inom den nya (mycket) lägre gränsen för att inte e-posten ska upphöra att fungera. Det kan säkert hända mycket värre saker med molnlagring så jag undviker.

Har använt märket länge så det tror jag nte.
Så enkelt är det tyvärr inte.

Det finns exempel på bra diskserier (tänk en viss tillverkares NAS-modeller för hemmabruk) där typ alla varit bra utom en specifik storlek. Sen kan ju batchar vara dåliga också - eller vissa firmware-versioner.

Apropå långsiktig bildlagring så har jag hört att lagring på skiva CD/DVD/Bluray fortfarande ska vara det säkraste sättet för långtidslagring.
Jag har haft både USB minnen och HD som har slutat fungera, men från skivor har jag alltid fått tillbaka informationen.
Nu kanske detta är en tillfällighet för just mig men... som sagt CD/DVD/Bluray för långtidsförvaring.

Jag har straxt över 5 TB på Jotta för 120 kr i månaden. Det enda stället mina bilder är lagrade på.
Finns ingen gräns för hur mycket jag lagrar till samma pris. Men de stryper bandbredden ju mer jag lagrar.

Enligt mina kalkyler är detta billigare och säkrare än egen hårdvara. Och enklare!

Skulle priset stiga ohemult går det alltid att flytta sitt lager till annan plats. Även till egna hårddiskar.
Jag började faktiskt med lagring via Tele2 för 90 kr per månad. När de chockhöjde priset flyttade jag. Den gången inom Jotta som ju var den leverantör som låg bakom Tele2:s produkt.

Det finns speciella DVD/BD-skivor för arkivering. Vanliga speciellt billiga brukar ha en förmåga att vittra sönder med tiden.

Största problemet nu är att hitta bra DVD/BD-enheter. Det är lite av en nischprodukt numera

Apropå långsiktig bildlagring så har jag hört att lagring på skiva CD/DVD/Bluray fortfarande ska vara det säkraste sättet för långtidslagring.
Jag har haft både USB minnen och HD som har slutat fungera, men från skivor har jag alltid fått tillbaka informationen.
Nu kanske detta är en tillfällighet för just mig men... som sagt CD/DVD/Bluray för långtidsförvaring.

På jobbet kör vi vissa backuper på Blu-Ray. Den kombination av skivor och brännare vi kör med ska ge en livslängd på upp till 1000 år. Lite omständigare än andra backup-system och lagringsvolymen är rätt begränsad men hållbart långsiktigt.

Jag har straxt över 5 TB på Jotta för 120 kr i månaden. Det enda stället mina bilder är lagrade på.

Enligt mina kalkyler är detta billigare och säkrare än egen hårdvara. Och enklare!
”Säkert” är det ju bara tills företaget går i konkurs eller får sina servrar hackade eller … För mig är det obegripligt att man inte också har en egen, lokal kopia. 5TB är ju inte så mycket.

Det kan man säkert få höra från ngn som ljuger....

Nu använde dom flesta inte Archive Quality skivor när dom gjorde sina CD/DVD/BD när gemene man höll på med det och dom billiga var ofta inte jättelånglivade.
Archive Quality är heller inte speciellt billigt, kostar ungefär lika mycket som HDD per Gigabyte. Det är dessutom opraktiskt vid större datamängder då skivorna bara tar 100GB. En 3.5" 18TB-disk är billigare och tar mindre plats än 180 BD-skivor.
Är dock prio på långtidslagring är det Archive Quality BD-skivor du skall satsa på.

”Säkert” är det ju bara tills företaget går i konkurs eller får sina servrar hackade eller … För mig är det obegripligt att man inte också har en egen, lokal kopia. 5TB är ju inte så mycket.
Alla som velat ta bort data från Facebook vet hur svårt det är. Man får räkna med att den finns där för evigt.

• Haha
Reaktioner: PMD
Alla som velat ta bort data från Facebook vet hur svårt det är. Man får räkna med att den finns där för evigt.

Ni pratar om olika saker, alla vi här som är horders av fotoutrustning vet hur svårt det är att slänga gamla saker. Vi vet också hur surt det är när dom går sönder.

Facebook vill inte slänga data då det är deras levebröd, jag har svårt att se att det skall finnas några tekniska hinder. Däremot kan Jotta bli hackade, gå i konkurs eller få ett totalhaveri (vilket förmodligen resulterar i konkurs). Dom kan förmodligen också när som helst ändra sina prismodeller.

En 10TB extern HDD kostar inte mycket och jag håller helt med ErlandH.

Nej, där har du fel. Archive Quality Blueray disks har nog det bästa betyget just nu. Dom skall hålla 50år.
Håller helt med. Sen är det väl alltid möjligt att att en skiva KAN GÅ SÖNDER. Men man kan ju lagra på BD-skiva och hårddisk. Eller två olika BD-skivor eller någon annan kombination så att man har dubbelt eller trippelt. Däremot har jag personligen alltid varit lite tveksam till molnlagring eftersom priserna helt plötsligt kan gå upp eller, ve och fasa, att man av någon anledning inte kan ha kvar informationen där och måste flytta allt någon annanstans. I det fallet kan man ju lika gärna skapa sin egen plats att lagra på, t ex BD-skivor.

Det finns speciella DVD/BD-skivor för arkivering. Vanliga speciellt billiga brukar ha en förmåga att vittra sönder med tiden.

Största problemet nu är att hitta bra DVD/BD-enheter. Det är lite av en nischprodukt numera
Detta kan jag också hålla med om. Har du någon bra rekommendation på intern CD/DVD/BD brännare?

ANNONS
Götaplatsens Foto