Astroscapist
Aktiv medlem
Tänk på att du behöver även en dator eller liknande för att kontrollera kameran.
/Stefan
/Stefan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Yes.Tänk på att du behöver även en dator eller liknande för att kontrollera kameran.
/Stefan
Jag funderade på Nina, men insåg snabbt att skulle jag överleva detta med astrofoto så gällde det att välja sina strider. Visst finns det alternativ till ASIAIR men hittar man en genväg så tar man den. Den fungerar med de flesta Canon, Nikon, Sony, men kolla att din kamera är kompatibel. Men till astrokamera så är det ZWO, men jag tror inte det är något dåligt alternativ heller. Iaf för mig så har allt bara tickat på, hade problem med räckvidden på Wifi så jag gick över till kabel, men annars så bara går detDator?
Det finns en nackdel med ASIAir även om de är bra.
För man blir tydligen kedjad vid ZWO-prylar till sin rigg.
Här finns ett alternativ som är öppet för alla möjliga fabrikat.
Man behöver ladda ned program som kan hantera det hela t.ex Nina och det kanske kan vara en bromskloss för nybörjaren.
Med ASIAir så är allting laddat och klart, men allt utom teleskopet och monteringen i riggen måste vara ZWO verkar det som.
Så är det för många.Jag funderade på Nina, men insåg snabbt att skulle jag överleva detta med astrofoto så gällde det att välja sina strider. Visst finns det alternativ till ASIAIR men hittar man en genväg så tar man den. Den fungerar med de flesta Canon, Nikon, Sony, men kolla att din kamera är kompatibel. Men till astrokamera så är det ZWO, men jag tror inte det är något dåligt alternativ heller. Iaf för mig så har allt bara tickat på, hade problem med räckvidden på Wifi så jag gick över till kabel, men annars så bara går det
Jo det finns en hel del med Remote Desktop och Astro photography om man googlar runt. Men iaf för mig så ska man lära sig ytterligare något. En surfplatta känns smidigare när man står vid riggen för att göra PA och ställa fokus samt när man sedan ligger på kvällen i soffan och ser bilderna droppa in. Men visst finns det fördelar med att inte binda sig till ZWOSå är det för många.
Men det är bra för nybörjaren att känna till Nina som kommunicerar via interface ASCOM som i sin tur alla astroprylar av olika fabrikat pratar med.
Dock är det PC och Windows som gäller för ASCOM. Helst då en mini-PC vid riggen.
(Datorn kan vara en lap t.ex men wifi inifrån den goa stugvärmen vet jag inte om det går att fixa till med en lap)
![]()
Det verkar ju vara en förträfflig app!Va kul, då är det bara att hoppas på några klara nätter.
Jag struntade i att ligga och titta efter polaris, det var bara jobbigt och gick efter lite enklare lösningar. Appen Polar Scope Align PRO kostar någon tia och har i princip allt man behöver till en enkel goto lösning. Där finns möjlighet att göra PS med ett kors som man ska centra. Ett bibliotek med olika DSO mm. Var man är och vilken latitud och longitud man har. Väldigt rörig men det mesta finns när man lärt sig den. Latituden lutningen brukar den sätta perfekt, det kunde vara värre med longituden där kompassen i mobilen verkar sämre, men man lärde sig efter ett tag hur mycket fel det blev.
Jag hade ingen L skena utan jag hade bara ett kulhuvud på trackern, kom väl inte upp till maxtider men jag var ganska nöjd ändå
Precis. Jag har ju kvar min tracker och använder den nu enbart med vidvinkel och den klarar iaf en minut med 14-17mm med enbart appen.Det verkar ju vara en förträfflig app!
För vidvinkelobjektiv och bilder på Vintergatan så är precisionen egentligen oviktig. Det räcker nog att man grovinställer latituden och riktningen mot norr. Då blir det tillräckligt bra följning för exponeringar runt 30 s.
Men med telezoomen 100-500 så duger det nog inte med endast mobilen.
Jag hoppas kunna göra godkända följningar upp till 30 s, helst mer naturligtvis. Då behövs säkert stenkoll på att Polaris roterar runt i polarskopets cirkel enligt anvisningarna. Try and error tills det blir OK.
Tack Stefan, jag sträcker på mig!Blev ju riktigt bra!
Tack Peter!Orion blev ju fantastiskt bra, den ska du vara riktigt nöjd med. Använder du tidsinställning i kameran eller i trackern? Jag började att ta från trackern men gick över till att sätta trackern på oändlig tid och sköta tiden från en extern timer. Du vet ju nu att det blir bra när allt fungerar, så det blir att köra lite torrsim hemma för att förstå vad som gick fel andra gången
Otroligt fin bild!!Berg och dalbana.
Det går både upp och ner just nu.
Första försöket med min "nya" Adventurer stjärnföljare föll väl ut.
Polariseringen med det inbyggda polarskopet gick bra. Monteringen med kameran och den relativt stora telezoomen RF 100-500mm fungerade med bra balans. Himlen hade plötsligt efter grådasket klarnat upp under kvällen.
Orions bälte och nebulosan riktades lätt in. Det blev bara en miss i handhavandet. Jag var ovän med kamerans inställning av intervalltagning. Så det blev för få exponeringar tyvärr, endast 30st exponeringar på 30 s vardera (jag räknade fel).
Riggen följde med bra och Polaris roterade runt fint i polarskopets klocka som den ska.
Bilderna med 15-20 s blev skarpa och fina, 30 s en aning luddiga men godkända för stackning.
Förväntansfull efter de ganska lyckade kvällen med Orions nebulosa så skulle Andromeda galaxen förevigas. Då kom djupdykningen.
Allt som kan gå snett gick snett.
Reglage, fästen och skruvar antingen kärvade eller glappade. Det verkade som riggen och stativet protesterade. Minsta manöver med kameran orsakade urspårning. Till slut fick jag ge upp och kasta in handduken.
Andromeda är inte lätt att hitta till skillnad mot Orions bälte men på en ostadig rigg som också är trög och glappande blir det ändå svårare.
Och när följaren spårar ur och man inte fattar varför så är det lätt att ge upp.
Orions nebulosa, första försöket med stjärnföljare.
Helst hade jag behövt lite fler exponeringar än 30st x 30s
Tack, kul att du gillar den!Otroligt fin bild!!
Vilken brännvidd hade du inställd på zoom-objektivet?