Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack!
Mitt objektiv är RF 100-500mm med största bländare 7,1 vid 500mm.
Skärpan är mycket bra, även om objektivet inte är anpassat för stjärnor.
Förstoringen vid fokuseringen är 15x men det är framförallt bruset som gör det svårt att fokusera exakt manuellt. Ibland går det bättre med AF.

Jag skulle helst vilja exponera varje sub 30 sekunder eller mer, med god följning. Subbarna kan se OK ut i kameran uti i natten, men först vid datorn ser man hur det egentligen står till. Längre exponeringstider gör att fler fotoner fångas av sensorn, men det kan bli på bekostnad av mer brus.
Tycker du ska prova med ditt 300/2,8 du får ju in mycket mera ljus med 2,8 än 7 du kan troligen öka tiden något samt minska ISO

Det här blir en bra referenstråd för den som vill börja med astrofoto känner jag.
Man blir lite sugen när kvällarna är stjärnklara. Men riggen står på Gotland och jag i ett mulet Dalarna så det får vänta ett tag. 😐

Det här blir en bra referenstråd för den som vill börja med astrofoto känner jag.
Man blir lite sugen när kvällarna är stjärnklara. Men riggen står på Gotland och jag i ett mulet Dalarna så det får vänta ett tag. 😐
Kul.
Jo, det finns gubbar här i tråden som tillför användbar information för en gröngöling.🦉

Nu övar jag på stretching och övrig redigering för att få bättre resultat.
Snårigt men utvecklande.

Astrofoto handlar ju väldigt mycket om "prylsport" tyvärr.
Utvecklingen går väldigt snabbt.
Den som funderar på att börja på och undrar vad som kan vara värt att investera i så kan denna integrerade dator+kamera+guideskop vara synnerligen intressant.

Att tänka på bl.a:
Du låser dig i princip vid färgfoto.
Teleskopet måste kunna teckna ut tillräcklig yta för guide-sensorn.
Den kostar, men du sparar in på dator och guideskop

Astrofoto handlar ju väldigt mycket om "prylsport" tyvärr.
Utvecklingen går väldigt snabbt.
Den som funderar på att börja på och undrar vad som kan vara värt att investera i så kan denna integrerade dator+kamera+guideskop vara synnerligen intressant.

Att tänka på bl.a:
Du låser dig i princip vid färgfoto.
Teleskopet måste kunna teckna ut tillräcklig yta för guide-sensorn.
Den kostar, men du sparar in på dator och guideskop
Jag har inte läst på om denna, men man bör tänka på detta.

Fördelen är såklart att man bara har en del och slipper kablage som kan trassla in sig.

Men det finns också nackdelar:
- en kan vara att hur mer man samlar i samma enhet desto större chans att något går fel och man får byta ut hela enheten och inte bara en del (eller om man måste skicka för reparation så blir man av med allt under X dagar)

- kan finns en risk med guidning eftersom guidekameran har samma strålgång som kameran och då passerar tex ett smalbandsfilter som tar bort en större mängd stjärnor. Nu har säkert ZWO tänkt på detta, så kanske är det inget problem men ett ?

- jag vet inte om denna har LAN anslutning, wifi på ZWO produkter har för vana att ha dålig täckning, kan vara allt från 2m till 15m. Därför har jag de senaste åren kört med kabel, för jag vill bara vara ute i 15-20 min för att koppla upp och resten vill jag göra från soffan utan strul. Men som sagt jag vet inte hur det är med uttag för kabel

Som jag sa i starten jag har inte läst eller granskat denna, utan enbart några farhågor jag kan komma på

Hantering av värsta fienden.
Bruset är ett aber, förmodligen ett av de största problemen generellt vid astrofoto.

Den gode Rich visar här hur man föredömligt kan minska bruset i Siril.
Sätta in behandlingen innan stretch är den rätta melodin.
Efteråt är det nog försent, då får man sminka och kleta (t.ex med Topaz), det blir aldrig riktigt bra.

Hantering av värsta fienden.
Bruset är ett aber, förmodligen ett av de största problemen generellt vid astrofoto.

Den gode Rich visar här hur man föredömligt kan minska bruset i Siril.
Sätta in behandlingen innan stretch är den rätta melodin.
Efteråt är det nog försent, då får man sminka och kleta (t.ex med Topaz), det blir aldrig riktigt bra.

Har aldrig använt den, men ska göra en test med och utan

Håller med, en utmärkt tråd som verkligen triggar intresset att sätta igång själv!
Köpte ett stativhuvud för några år sedan här på Fotosidans annonsmarknad och blev då erbjuden att samtidigt köpa en stjärnföljare för ganska lite pengar. (En Fornax Mounts LighTrack II. Ingen aning om det är bra grejer men lär under alla omständigheter duga åt mig). Har sedan dess bara blivit liggande i ett skåp.
Alltså, känns som att det är dags att pröva, Jan Olofs bilder inspirerar verkligen……

Håller med, en utmärkt tråd som verkligen triggar intresset att sätta igång själv!
Köpte ett stativhuvud för några år sedan här på Fotosidans annonsmarknad och blev då erbjuden att samtidigt köpa en stjärnföljare för ganska lite pengar. (En Fornax Mounts LighTrack II. Ingen aning om det är bra grejer men lär under alla omständigheter duga åt mig). Har sedan dess bara blivit liggande i ett skåp.
Alltså, känns som att det är dags att pröva, Jan Olofs bilder inspirerar verkligen……
En snabbkoll på din tracker, en udda fågel. Har du alla tillbehör som behövs för din kamera till trackern så är det bara att gratulera. Det finns tutorial på youtube och precisionen ska vara bra. Men om det fattas nödvändiga delar så är det svårt och dyrt att hitta dem.

Lysande, och tack för länken!
Jodå, har allt inklusive portabel strömförsörjning. Kollade den snabbt när jag köpte den för att säkerställa att den ”rörde sig”.
Ska bli kul!

Jag testade nu Siril’s DeNoise. Jag valde den som tar längst tid Data Adaptive….som tar en fem minuter och effekt 100%. Testade på julgranen, data på fem timmar. Bifogat är den slutgiltiga (valde den utan Siril brusreducering, utan enbart Topaz reducering). Tyckte att jag ändå var tvungen att använda Topaz så var det bättre att enbart använda en brusreducerare. Den bild med julgranstopparna så är den med Siril brusreducering till vänster och ingen brusreducering till höger. Det är också med de två skärmdumpar från Topaz, står längst ner till vänster vilken fil det är

Bilagor

• IMG_9890.png
    IMG_9890.png
    6.1 MB · Visningar: 15
  • IMG_9888.png
    IMG_9888.png
    3.8 MB · Visningar: 12
  • IMG_9887.png
    IMG_9887.png
    3.9 MB · Visningar: 13
  • IMG_9889.png
    IMG_9889.png
    6.1 MB · Visningar: 15
Jag testade nu Siril’s DeNoise. Jag valde den som tar längst tid Data Adaptive….som tar en fem minuter och effekt 100%. Testade på julgranen, data på fem timmar. Bifogat är den slutgiltiga (valde den utan Siril brusreducering, utan enbart Topaz reducering). Tyckte att jag ändå var tvungen att använda Topaz så var det bättre att enbart använda en brusreducerare. Den bild med julgranstopparna så är den med Siril brusreducering till vänster och ingen brusreducering till höger. Det är också med de två skärmdumpar från Topaz, står längst ner till vänster vilken fil det är
Intressant, det ser bra ut!
(Mina astrobilder från EOS R5 har av förklarliga skäl en helt annan brusbild.
Vanligtvis brusbehandlar jag kamerans RAW i CameraRAW. Då behöver jag inte Topaz men det fungerar inte med TIFF. Då får det bli i photoshops "gamla" NR)

Väderprognosen är grå och tråkig. Kanske chans till stjärnor i slutet av veckan. Månen får då hålla till lite på kanten tycker jag.

Senast ändrad:
Har lusläst hela tråden och börjar inse att det kommer att krävas tid, massor av tid, för att få till några vettiga resultat. Bara efterbehandlingen verkar ju vara en hel vetenskap.
MEN, skulle fortfarande vilja ge mig in på området och höjde rejält på ögonbrynen när jag tittade vidare på Seestar S50 som omnämns i tråden. Har tittat på flera filmklipp på nätet.
Verkar ju helt fantastiskt enkelt att få vettiga resultat med en väsentligen mindre arbetsinsats. Sen kan det ju bli så att man blir rejält biten och vill gå vidare till nästa nivå…..
Min fundering är dock följande.
Jag hittar Seestar S50 på tre ställen som verkar vettiga. Priserutan frakt:
Astroshop.se 7.325:-
Astrosweden 8.895:- (dock tillfälligt slut)
AstroTec 8.950:-
Någon annan ”schysst” butike/site?

Astroshop.se frestar såklart ur ett prisperspektiv, är ju ganska rejält billigare. AstroTec har jag läst gott om här på Fotosidan, kunniga och med bra support.
Nån som har synpunkter på hur jag bör resonera?
(Hoppas att detta inlägg faller inom ramen för denna tråds scoop, annars ber jag om ursäkt!)

Har lusläst hela tråden och börjar inse att det kommer att krävas tid, massor av tid, för att få till några vettiga resultat. Bara efterbehandlingen verkar ju vara en hel vetenskap.
MEN, skulle fortfarande vilja ge mig in på området och höjde rejält på ögonbrynen när jag tittade vidare på Seestar S50 som omnämns i tråden. Har tittat på flera filmklipp på nätet.
Verkar ju helt fantastiskt enkelt att få vettiga resultat med en väsentligen mindre arbetsinsats. Sen kan det ju bli så att man blir rejält biten och vill gå vidare till nästa nivå…..
Min fundering är dock följande.
Jag hittar Seestar S50 på tre ställen som verkar vettiga. Priserutan frakt:
Astroshop.se 7.325:-
Astrosweden 8.895:- (dock tillfälligt slut)
AstroTec 8.950:-
Någon annan ”schysst” butike/site?

Astroshop.se frestar såklart ur ett prisperspektiv, är ju ganska rejält billigare. AstroTec har jag läst gott om här på Fotosidan, kunniga och med bra support.
Nån som har synpunkter på hur jag bör resonera?
(Hoppas att detta inlägg faller inom ramen för denna tråds scoop, annars ber jag om ursäkt!)
Jag har handlat från astroshop.de och Astrosweden, teleskop (länk) samt astroart.

Har inte haft problem med någon leverantör, men Astroart har visst stora problem just nu. För större belopp så är det ju tryggast från någon svensk med betalning på faktura i efterhand

i starten köpte jag från Astrosweden och hade tusen frågor och det hjälpte Mats mig med. Nu är han på Astrotec så visst kan det vara tryckt i starten med support. Priserna rör sig en hel del och med olika erbjudanden så man kan ju ha lite koll innan när man ska slå till.

Seestar S50 är nog en bra start inom DSO foto, fast jag tror att vill man åt de bästa bilder man ser på nätet så kommer man inte undan redigeringen i externa program.

Har man redan en tracker, kamera och objektiv så känns det ändå vettigast att börja där, då är ju kostnaden noll och att redigera tror jag ändå man måste lära sig

Senast ändrad:
Tack för info! Bra, då finns det några seriösa alternativ. Och, visst, jag betalar gärna lite extra för tryggheten med tillgång till bra support. Tyckte skillnaden var lite stor bara men kan ju fråga Astrotec om de planerar nån kampanj snart…… :)
Och visst har du rätt, har man all utrustning så borde man såklart pröva först. Vi får se, jag blev bara så himla imponerad av S50:an.

Tack för info! Bra, då finns det några seriösa alternativ. Och, visst, jag betalar gärna lite extra för tryggheten med tillgång till bra support. Tyckte skillnaden var lite stor bara men kan ju fråga Astrotec om de planerar nån kampanj snart…… :)
Och visst har du rätt, har man all utrustning så borde man såklart pröva först. Vi får se, jag blev bara så himla imponerad av S50:an.
Har man ingen panik så är ju säsongen över om två månader och så händer det ju en hel del med S50 nu med att kunna köra i EQ montering vilket borde ge ännu bättre bilder. Men hör du med Mats, han kanske vill minska lagrat inför våren och kan ge ett bättre pris.

ANNONS
Götaplatsens Foto