Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nytt test mot Bodes, Cigar och Garland galaxer.
500mm f7,1 ISO1000 157x30s (78min). Lite lätta slöjmoln stundtals.
Mycket noggrann polar alignement med polarskopet.
Flera star alignement för Goto som ändå missar en del men inte värre än att det går att justera med några provbilder så att objektet hamnar i centrum.
30 sekunder är lite över gränsen för att stjärnorna ska bli runda, men jag är ändå nöjd med resultatet.
Däremot så kan jag inte göra PA med appen, altituden blir bra men azimuth blir galet fel. Resultatet blir långa spår redan vid korta slutartider.

Sammanfattningsvis. Den nya monteringen Al-55i har Wifi och Goto som givetvis underlättar för att hitta objekteten.
Men följningen är inte bättre än vad gamla, enklare och enaxlade trackern Adventurer klarar av.
Så jag antar att det är guidning som gäller för att komma vidare.
 

Bilagor

  • Bodes Cigar Garland 500mm 157x30s.jpg
    Bodes Cigar Garland 500mm 157x30s.jpg
    1,021.2 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:
Nytt test mot Bodes, Cigar och Garland galaxer.
500mm f7,1 ISO1000 157x30s (78min). Lite lätta slöjmoln stundtals.
Mycket noggrann polar alignement med polarskopet.
Flera star alignement för Goto som ändå missar en del men inte värre än att det går att justera med några provbilder så att objektet hamnar i centrum.
30 sekunder är lite över gränsen för att stjärnorna ska bli runda, men jag är ändå nöjd med resultatet.
Däremot så kan jag inte göra PA med appen, altituden blir bra men azimuth blir galet fel. Resultatet blir långa spår redan vid korta slutartider.

Sammanfattningsvis. Den nya monteringen Al-55i har Wifi och Goto som givetvis underlättar för att hitta objekteten.
Men följningen är inte bättre än vad gamla, enklare och enaxlade trackern Adventurer klarar av.
Så jag antar att det är guidning som gäller för att komma vidare.
Det är ju synd att stjärnorna blir sådana, annars är det ju fint. Granskar du varje bild inzoomat för att se hur stjärnorna ser ut? Min rigg har ett backlash efter nästan varje dithering men kan komma annars också. Så jag måste plocka bort kanske 10% av bilderna för avlånga stjärnor, men det verkar variera vart man fotograferar och dag.
 
Senast ändrad:
Det är ju synd att stjärnorna blir sådana, annars är det ju fint. Granskar du varje bild inzoomat för att se hur stjärnorna ser ut? Min rigg har ett backlash efter nästan varje dithering men kan komma annars också. Så jag måste plocka bort kanske 10% av bilderna för avlånga stjärnor, men det verkar variera vart man fotograferar och dag.
De allra flesta bilderna ser lika ut. Det är väl bara RA(tids)-axeln som roterar under trackningen. Förmodligen i jämn takt utan hack. Några blev mörkare beroende på tillfälliga och lätta slöjmoln.

Min fundering just nu är att jag ska rikta in själva kameran med objektivet bättre mot norr. Och göra det som första steg innan PA.
Eftersom Polaris roterar runt den egentliga nordpolen så går det inte att använda Polaris som referenspunkt för att rikta in kameran exakt mot norr efter en PA.
Men om jag först justerar enheten så att Polaris hamnar precis i mitten på polarklockan och sedan riktar in kameran så att Polaris hamnar i centrum på bilden så vet jag att enhetens och kamerans axlar är helt parallella och pekar mot samma punkt. Först därefter så ska jag göra korrekt PA mot klockans urtavla enligt tidpunkten.
Det kan vara värt att testa, Goto-funktionen bör i alla fall bli bättre.
 
Jag har inte haft behov att tänka så mycket på det. Jag har egentligen bara sett till att kameran pekar åt samma håll som norrbenet. ASIAIR tar hand om både PA och PS och allt annat

Men det är ju rätt tänkt att testa olika idéer, alltid så förstår man lite mer och det är ju ett värde i sig.

Guidningen kommer säkert att lösa en hel del
 
Hm låter knepigt att du bara får 30sek med bra följning 🤔 min gti klara längre utan släp på stjärnor och om jag inte minns fel så skulle den du har klara mer last också.
Jag använder 300mm som längst men det beror på min astrokamera som matchar bäst den där. Vikten är max 1,5 kg men kan iaf få 2-3 min utan guidning om den står stabilt och inte blåser och jag gjort allt noga.

Hade du justerat din rigg ibland behövs det för bättre följning. Nåt från fabrik kan ibland bli så, som jag läste om.
På min var en grej felmonterad så efter typ 6 mån ringde jag och undrade hur jag skulle göra för att se polaris genom hålet. Fattade inget hur jag än gjorde såg jag inte den. Sedan skruvades locket bort då låg en metallstång ivägen just där. Sedan efter den flyttats rätt funkade det. Enkelt löst
 
Hm låter knepigt att du bara får 30sek med bra följning 🤔 min gti klara längre utan släp på stjärnor och om jag inte minns fel så skulle den du har klara mer last också.
Jag använder 300mm som längst men det beror på min astrokamera som matchar bäst den där. Vikten är max 1,5 kg men kan iaf få 2-3 min utan guidning om den står stabilt och inte blåser och jag gjort allt noga.

Hade du justerat din rigg ibland behövs det för bättre följning. Nåt från fabrik kan ibland bli så, som jag läste om.
På min var en grej felmonterad så efter typ 6 mån ringde jag och undrade hur jag skulle göra för att se polaris genom hålet. Fattade inget hur jag än gjorde såg jag inte den. Sedan skruvades locket bort då låg en metallstång ivägen just där. Sedan efter den flyttats rätt funkade det. Enkelt löst
Det är något som inte stämmer för mig. Om det är hanteringen eller något konstigt med monteringen vet jag inte.
Tyvärr så är manualen bristfällig och appen inte det minsta intuitiv.
Monteringen skall klara 10 kg last för skådning och bör tåla 5-6 kg för foto utan problem.
 
Det är något som inte stämmer för mig. Om det är hanteringen eller något konstigt med monteringen vet jag inte.
Tyvärr så är manualen bristfällig och appen inte det minsta intuitiv.
Monteringen skall klara 10 kg last för skådning och bör tåla 5-6 kg för foto utan problem.
Manualer till astroprylar är alltid bristfälliga, det mesta får man från alla video på YouTube
 
Mellan molnen igår kväll kunde jag göra några tester för Polar alignement och Goto. Jag följer först manualen slaviskt och gör sedan andra och bättre justeringar.

PA med polarskopet ger bättre följning och mindre spår än PA med appen.

För PA med appen ska man först göra en 2-star alignement och sedan PA mot en av de två stjärnorna.(Man ska inte göra 3-star alignement) När det är klart kan man gå vidare och börja med Goto. Men resultatet blir mycket dåligt.

Men om jag fortsätter med att göra en 1-star alignement mot en annan stjärna och sedan en PA mot samma stjärna. Då blir följningen bra när jag direkt tar några provbilder. Några testbilder på 60s ser fina ut.

Därefter så gjorde jag Goto till galaxerna Bodes och Cigar och tog några bilder, men det blev långa streck redan på kortar tider. Det betyder att PA inte fungerar.
Då gjorde jag 1-star alignement och PA mot Dubhe stjärnan i Stora Björn som ligger nära galaxerna. Då blev resultatet OK och godkända stjärnor med 60s exponeringar. Se bifogad bild (som är beskuren).

Youtube vimlar av instruktionsfilmer, ofta med inslag av skryt men det går naturligtvis att hitta fina tutorials.
Störst nytta av och hjälp har jag fått här på FS.

Test av trackning 60 sekunder, f7,1 500mm ISO3200 (beskuren bild):
 

Bilagor

  • Track 60s Bodes Cigar PA Dubhe.jpg
    Track 60s Bodes Cigar PA Dubhe.jpg
    1.6 MB · Visningar: 16
Senast ändrad:
Mellan molnen igår kväll kunde jag göra några tester för Polar alignement och Goto. Jag följer först manualen slaviskt och gör sedan andra och bättre justeringar.

PA med polarskopet ger bättre följning och mindre spår än PA med appen.

För PA med appen ska man först göra en 2-star alignement och sedan PA mot en av de två stjärnorna.(Man ska inte göra 3-star alignement) När det är klart kan man gå vidare och börja med Goto. Men resultatet blir mycket dåligt.

Men om jag fortsätter med att göra en 1-star alignement mot en annan stjärna och sedan en PA mot samma stjärna. Då blir följningen bra när jag direkt tar några provbilder. Några testbilder på 60s ser fina ut.

Därefter så gjorde jag Goto till galaxerna Bodes och Cigar och tog några bilder, men det blev långa streck redan på kortar tider. Det betyder att PA inte fungerar.
Då gjorde jag 1-star alignement och PA mot Dubhe stjärnan i Stora Björn som ligger nära galaxerna. Då blev resultatet OK och godkända stjärnor med 60s exponeringar. Se bifogad bild (som är beskuren).

Youtube vimlar av instruktionsfilmer, ofta med inslag av skryt men det går naturligtvis att hitta fina tutorials.
Störst nytta av och hjälp har jag fått här på FS.

Test av trackning 60 sekunder, f7,1 500mm ISO3200 (beskuren bild):
Det blev ju riktigt bra men förstår inte vad du har gjort här
”Då gjorde jag 1-star alignement och PA mot Dubhe stjärnan i Stora Björn som ligger nära galaxerna”
Är det axlarna eller kameran som du justerar här
 
Just nu har jag inte så bra koll på objekten var de ligger grovt på stjärnhimlen men..ju högre upp mot zenit ju känsligare är följningen. Ibland behövs kortare tider bara av den anledningen.
Får ibland " fail because of startrail" och så kastas den

Mycket med astrofoto får man söka kunskap själv och testa sig fram osv
 
Det blev ju riktigt bra men förstår inte vad du har gjort här
”Då gjorde jag 1-star alignement och PA mot Dubhe stjärnan i Stora Björn som ligger nära galaxerna”
Är det axlarna eller kameran som du justerar här
Man kan välja mellan 1-, 2- eller 3- star alignement. För PA i appen skall man först ha gjort en 2-star alignement, och sedan välja någon av de två stjärnorna för PA.

För galaxerna gjorde jag en PA mot stjärnan Dubeh som finns i Stora Björn och nära galaxerna.
Först justerar man axlarna mot stjärnan med knapparna i appen. Så att den hamnar i centrum. Sedan gör enheten en korrigering (mer eller mindre) dit stjärnan bör vara för korrekt polariseringen. Slutningen justerar man in stjärnan mekaniskt med rattarna för latitud och azimut på eneten.

Det är precis som Ninni säger att ju närmre Zenit du jobbar så blir precisionen mindre. Med spår och släpning som resultat vid längre slutartider.
 
Bild på M 81 och Cigar galax. Med filter HA. 31dec 2024 kl 05.00. 63 min exponering total, stackad 10 sek per bild. AI denoise för att ta bort bakgrund bruset. Seestar S50 följer utmärkt.
 

Bilagor

  • M 81 o Cigar 63 min.png
    M 81 o Cigar 63 min.png
    1.6 MB · Visningar: 9
Bild på M 81 och Cigar galax. Med filter HA. 31dec 2024 kl 05.00. 63 min exponering total, stackad 10 sek per bild. AI denoise för att ta bort bakgrund bruset. Seestar S50 följer utmärkt.
Fint, jag funderar på en S30 PRO med förbättrad sensor och teleskop eller S50 PRO men den verkar ligga längre bort och man vet inte än någon data

S30 PRO har en 150mm teleskop och något vidvinkel på okänd mm men med en bildvinkel på 84 grader vilket skulle fungera på Vintergatan.
 
Det har varit NEAF mässan 2025 i New York. Där visade prototyp S30 PRO. Mycket bra prestandan, kommer till sommar säger de. Jag kommer köpa den. Kan vintergatan. Slå på undertext och spola fram YouTube filmen ca 16 min.
 
Större bildytan med S30 PRO
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2025-04-16 kl. 02.31.53.png
    Skärmavbild 2025-04-16 kl. 02.31.53.png
    663.1 KB · Visningar: 10
Problemen med spårning och släp är förhoppningsvis på väg mot sin lösning nu. 🧐
Det är nog så enkelt som att kamerans centrering mot objektet måste stämma helt överens mot RA-axeln när man gör PA i appen.
Det räcker inte att kameran riktas mot norr sidledes, det måste även stämma med latituden.
Däremot när man gör en vanlig PA i polarskopet så har kameran ingen betydelse (den kan vara riktad hur som helst)

Jag har "bara" kameran monterad med en skena utan möjlighet att kunna tilta den i höjdled. Så som man gör med en kulled eller tilthuvud. Då går det inte att rikta in kameran mot samma punkt som polarskopet gör. Så jag kan inte centrera stjärnorna korrekt innan PA i appen.

Jag experimenterade lite igår kväll och försökte modifiera kameraskenan med mellanlägg för att få rätt höjdvinkel (latitud). Den ska vara parallell med RA-axeln. Det ser lovande ut, Goto blir betydigt bättre och även följning med släp minskar. Skärpan blir bra och nu kommer objektivets brister med CA fram. Tyvärr så dök moln upp för tidigt så jag fick avbryta en annars lovande sekvens.:coffee:
 
DIY Do It Yourself eller HPD Hop Plockade Delar.

För kunna använda zoomen 100-500 mm så har jag moddat hållaren till kameraskenan. En plastbit (bild överst till höger) filades till som är lagom tjock för att justera kamerans tilt så att det stämmer överens med RA-axeln. Då går det att centrera kameran mot monteringen så att Goto och PA blir bra.
(Tidigare sköt objektivet under målet med en rejäl bom)

Tiltskena DIY.jpg

Men för att kunna justera tilten med olika objektiv med precision så är ett nivelleringshuvud beställt. Som ska sitta mellan kameraskenan och objektivet.
Nivelleringshuvud.jpg

🛠️
 
Då ska vi se vad du är ute efter, det är att kameran är helt parallellt med RA axeln? Inte för att kompensera för att objektivet sitter 2dm ifrån RA axeln, eftersom du höjer i framkanten.

Skenan borde ju sitta parallellt med RA kan man tycka, är det då ditt stativfäste som pekar någon grad fel?

Justerar du in kameran efter polaris eller är det tänkt att du ska ha ett digitalt vattenpass?
 
ANNONS
Götaplatsens Foto