Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom backup

Produkter
(logga in för att koppla)

Cygni

Aktiv medlem
Hej
Jag har Lightroom inställt på att den gör en backup varje gång jag stänger ner programmet. Det blir en massa backupper.
Minst en gång i halvåret gör jag en backup på backupen i molnet. Då är min fråga: Behöver jag spara alla eller räcker det med den sista som är gjord?

Själv spar jag de senaste 3 - 4 sådär, resten åker ut (men jag gör en backup automatiskt minst nån gång i veckan, inte halvårsvis....).

Du är väl medveten om att det som sparas i dessa backupper är enbart metadata som redigeringsåtgärder, nyckelord, bildtitlar m m ? Nog så viktigt, men själva bildfilerna ingår inte alls; dem måste man backa upp själv på lämpligt sätt, annars är de förlorade vid en skivkrasch, stöld e d.

Själv spar jag de senaste 3 - 4 sådär, resten åker ut (men jag gör en backup automatiskt minst nån gång i veckan, inte halvårsvis....).

Du är väl medveten om att det som sparas i dessa backupper är enbart metadata som redigeringsåtgärder, nyckelord, bildtitlar m m ? Nog så viktigt, men själva bildfilerna ingår inte alls; dem måste man backa upp själv på lämpligt sätt, annars är de förlorade vid en skivkrasch, stöld e d.
Tack för svar. Då är det som jag misstänkte, att man inte behöver spara alla.

Jo, jag är medveten om att bildfilerna inte ingår i dessa Lightroom filer. Mitt bildarkiv backuppar jag till 2 externa HD och G-drive.
Jag har blivit av med bilder på grund av slarv med backup och det kommer inte att hända igen.

Det är bara en kopia av lrcat-filen som sparas, på vald enhet.
Den bör man f.ö. också spara på "annan ort" som med backup på bildfilerna eftersom det är där allt arbete efter exponeringen ligger.

Som påpekats tidigare behöver man egentligen bara spara den senaste eller ett par "generationer " av backupfilen. Däremot bör man som jag ser det snabbt ta en backup på backupfilen till en separat disk eftersom LrC lägger den på den lokala disken.

Nu har jag en jäkla massa disk över så ett par lrcatkopior mer eller mindre spelar ingen roll.
Däremot när jag gör min riktiga kopia på alla originalfiler så sparar jag också undan den lrcat som gäller just då.

Jag får frågan varje gång jag stänger av men tackar oftast nej eftersom det tar för lång tid. Även katalogoptimering sker om man säger ja så man får väl låta det ske ibland. Men jag tar oftast med en färsk kopia på lrcat på en usb-sticka när jag åker någonstans. Där ligger ju 15 års redigeringar.

Hej
Jag har Lightroom inställt på att den gör en backup varje gång jag stänger ner programmet. Det blir en massa backupper.
Minst en gång i halvåret gör jag en backup på backupen i molnet. Då är min fråga: Behöver jag spara alla eller räcker det med den sista som är gjord?
Hej!
Du behöver egentligen bara spara den senaste backupen, eftersom den innehåller alla ändringar upp till senaste stängningen. Tidigare backuper är mest historik—bra om du vill kunna gå tillbaka till ett väldigt gammalt läge, men de är inte nödvändiga för säkerheten.
Så om du har molnbackupen med den senaste versionen räcker det oftast.

Hej!
Du behöver egentligen bara spara den senaste backupen, eftersom den innehåller alla ändringar upp till senaste stängningen. Tidigare backuper är mest historik—bra om du vill kunna gå tillbaka till ett väldigt gammalt läge, men de är inte nödvändiga för säkerheten.
Så om du har molnbackupen med den senaste versionen räcker det oftast.
Det beror ju på hur långt tillbaka du har en frisk kopia....
Är alla korrupta så är de det.

ANNONS
Götaplatsens Foto