Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lightroom backup
- Trådstartare Cygni
- Start datum
elgenper
Aktiv medlem
Själv spar jag de senaste 3 - 4 sådär, resten åker ut (men jag gör en backup automatiskt minst nån gång i veckan, inte halvårsvis....).
Du är väl medveten om att det som sparas i dessa backupper är enbart metadata som redigeringsåtgärder, nyckelord, bildtitlar m m ? Nog så viktigt, men själva bildfilerna ingår inte alls; dem måste man backa upp själv på lämpligt sätt, annars är de förlorade vid en skivkrasch, stöld e d.
Du är väl medveten om att det som sparas i dessa backupper är enbart metadata som redigeringsåtgärder, nyckelord, bildtitlar m m ? Nog så viktigt, men själva bildfilerna ingår inte alls; dem måste man backa upp själv på lämpligt sätt, annars är de förlorade vid en skivkrasch, stöld e d.
Cygni
Aktiv medlem
Tack för svar. Då är det som jag misstänkte, att man inte behöver spara alla.Själv spar jag de senaste 3 - 4 sådär, resten åker ut (men jag gör en backup automatiskt minst nån gång i veckan, inte halvårsvis....).
Jo, jag är medveten om att bildfilerna inte ingår i dessa Lightroom filer. Mitt bildarkiv backuppar jag till 2 externa HD och G-drive.
Jag har blivit av med bilder på grund av slarv med backup och det kommer inte att hända igen.
Cygni
Aktiv medlem
Jag lägger den på molnet.Det är bara en kopia av lrcat-filen som sparas, på vald enhet.
Den bör man f.ö. också spara på "annan ort" som med backup på bildfilerna eftersom det är där allt arbete efter exponeringen ligger.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nu har jag en jäkla massa disk över så ett par lrcatkopior mer eller mindre spelar ingen roll.
Däremot när jag gör min riktiga kopia på alla originalfiler så sparar jag också undan den lrcat som gäller just då.
Däremot när jag gör min riktiga kopia på alla originalfiler så sparar jag också undan den lrcat som gäller just då.
Ventures
Aktiv medlem
Jag får frågan varje gång jag stänger av men tackar oftast nej eftersom det tar för lång tid. Även katalogoptimering sker om man säger ja så man får väl låta det ske ibland. Men jag tar oftast med en färsk kopia på lrcat på en usb-sticka när jag åker någonstans. Där ligger ju 15 års redigeringar.
lepharaon33
Avslutat medlemskap
Hej!Hej
Jag har Lightroom inställt på att den gör en backup varje gång jag stänger ner programmet. Det blir en massa backupper.
Minst en gång i halvåret gör jag en backup på backupen i molnet. Då är min fråga: Behöver jag spara alla eller räcker det med den sista som är gjord?
Du behöver egentligen bara spara den senaste backupen, eftersom den innehåller alla ändringar upp till senaste stängningen. Tidigare backuper är mest historik—bra om du vill kunna gå tillbaka till ett väldigt gammalt läge, men de är inte nödvändiga för säkerheten.
Så om du har molnbackupen med den senaste versionen räcker det oftast.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det beror ju på hur långt tillbaka du har en frisk kopia....Hej!
Du behöver egentligen bara spara den senaste backupen, eftersom den innehåller alla ändringar upp till senaste stängningen. Tidigare backuper är mest historik—bra om du vill kunna gå tillbaka till ett väldigt gammalt läge, men de är inte nödvändiga för säkerheten.
Så om du har molnbackupen med den senaste versionen räcker det oftast.
Är alla korrupta så är de det.