Snapshot vid 5:27 av nedanstående video.
Tror vi verkligen på att det skulle vara av ekonomisk nöd påtvingat att Adobe skulle behöva höja priserna, bara för att de lagt dit en del nya AI- funktioner??
Sanningen är ju faktiskt att Adobe underpresterat under verkligt långa stunder sedan prenumerationsmodellen introducerades, för deras räknenissar upptäckte ju snart att all time high blev ännu högre om man inte var fullt så ivriga att plöja ned allt man tjänade i R&D. Varför anstränga häcken av sig när man ändå inte behövde anstränga sig längre för att motivera folk att uppgradera - pengarna bara forsar ju in ändå. När det gäller att just AI-stödet i Lightroom skulle motiverat starkt höjda priser så tror jag inte på det heller. Tvärtom så finns ju de som nu påpekar att Adobe släpat efter i den utvecklingen och att det också avspelats i en svag aktiekurs. De finns de som ser Adobe som tekniskt lite på dekis nu.
Jag körde själv Lightroom från genomusla version 1.0 till 6.14 då jag migrerade till DXO Photolab och lite senare började jag även använda Capture One parallellt också. Skälet till det var Lightrooms relativt sett urusla previews med mina Sony RAW och att programmet saknade det stöd för tethering för Sony som Capture One hade. Photolab ger än idag klart bättre bildkvalitet än Lightroom genom Deep Prime och Capture One är klart mer kompetent på verkligt många sätt. Lightroom saknar fortfarande det effektivitets- och productivitetsfokus som exv. Capture One länge haft nu. Jag har svårt att förstå att Lightroom fortfarande ses som någon form av industristandard. I mina ögon vittnar det bara om en okunnighets liknöjdhet.
Jag började en gång försöka bygga upp ett XMP-metadatastyrt bildbibliotek med Lightrooms katalog men det var ju helt hopplöst ineffektivt så jag gav länge upp det projektet. Långt senare satsade jag på markadens då effektivaste metadataunderhållsprogram och Photo DAM PhotoMechanic Plus 6, just då det släpptes på marknaden och det har jag kört alldeles tills för några månader sedan då jag snubbblade över iMatch 2023.
Sedan hände iMatch 2025 som fullständigt ändrade på villkoren. Trots att redan PhotoMechanic Plus 6 körde cirklar runt Lightroom, så har programmet stor svaghet och det är att trots alla massbearberningsfunktioner som finns, så måste bildbeskrivningar (IPTC Descriptions) och sökord (IPTC Keywords) oftast skrivas in helt manuellt. Det sänker all produktivitet i arbetsflödena enormt och det är verkligen en plåga för alla andra än professionella sportfotografer i USA eftersom det där finns företag som specialiserat sig på att ta fram "search and replace" listor med laguppställningar av spelarna som deltar i dessa matcher. Men det hjälper ju inte vanliga fotografer som mig särskilt mycket. Vi står där likväl med Description och Keywords som ska skrivas.
Varken Adobe med alla sina tvångsprenumerations-miljarder eller det marknadsledande 20 år gamla CameraBits med sitt PhotoMechanic Plus DAM som utvecklats i verklig snigeltakt har lyckats lösa dessa problem. CameraBits inovationstakt har varit så låg att de inte lyckats få till en enda versionsuppgradering förrän nu - det tog över fyra år. Genom detta så har de till sist dragit på sig sådana grava ekonomiska problem att man hamnat i armarna på riskkapitalet.
Personligen är jag ju rätt förbluffad över att det var ett mycket litet men väldigt kompetent och effektivt tyskt ENMANSFÖRETAG som heter Photools som till sist löste den hopplösa produktivitetstjuv för mig och många andra som vår manuella hantering av bildbeskrivningar och sökord var och gjorde det redan i den version som kom 2023. Problemet då var att AI-modellerna inte riktigt var där de är idag men man såg redan då vart vi var på väg och det var det som gjorde att jag började testmigrera till iMatch och inte prishöjningarna.
Det var dock först nu, för bara en månad sedan, när utvecklingen av marknadens ledande AI-modeller från OpenAI och Google utmynnade i lanseringen av versionerna Open AI 4.1 och Google Gemini 2.0 Flash, som allt verkliigen lyfte och sedan föll på plats. Dessa modeller gjordes sedan tillgängliga på bara någon vecka i då alldeles nylanserade iMatch 2025 av utvecklaren Mario Westphal på Photools och detta har i mina ögon fått både PhotoMechanic och alla de inbyggda s.k. Photo DAM i alla våra vanligaste RAW-konverterare att framstå som antikverad teknikhistoria från en annan tid - som de ju faktist nu är.
Mario Westphal och hans lilla företag betalar f.ö. ingenting alls för att hans kunder ska få tillgång till bildtolkning via AI från Google, OpenAI, Microsoft eller Mistral. Det finns t.o.m. ett antal helt fria AI-modeller som körs helt lokalt via gränssnitt som Ollama och LM Studio. Inte heller betalar han för användning av kommersiella kartor och positionsdata med reverse geocoding från Google, Microsoft eller HERE - för det gör ju alltid användarna. Även här erbjuds också fria alternativ som OpenStreetMap m.fl. så i den kontexten framstår ju Adobes argument som rätt ihåliga.
Photools har alltså gjort två viktiga designval här:
Det första var att göra ett gemensamt AI-gränsnitt tillgängligt mot alla dessa olika AI-tjänster, vare sig de är kommersiella eller ideella. (I de fall de är ideella uppmanas man bara att skicka lite pengar till de organisationer vars gratistjänster man använder. Användarna har själva ett val att göra och får själva registrera sig hos AI-providers - om det krävs för att få de s.k. AI API-nycklar som behövs för att tjänsterna ska bli tillgängliga i iMatch).
Det andra var att bygga en applikation - Autotagger- som erbjuder ett effektivt gränssnitt för att bl.a. kunna styra dessa AI-tjänster via fyra olika s.k. Prompt-gränssnitt, tre "statiska" för Descriptions, Keywords, Landmarks och sedan finns till sist även ett "Ad hoc-gränssnitt" för att kunna snabbt kunna anpassa styrningen till just de bilder man vill påverka vid nästa körning.
Det är dessutom så att de billigaste och numera mycket bra kommersiella tjänsterna är väldigt överkomligt prissatta. Ingen behöver bli ruinerad av de kostnaderna heller. Med OpenAI GPT 4.1 Mini så kostar 1 miljon s.k. Tokens (allt betalas i Tokens) 0,45 USD. Det går åt ca 1 000 för att processa en bild så det kostar alltså drygt 4 kronor för 1000 bilder. Om man dessutom har en massa bilder som skulle kunna använda samma text så räcker det med bara 1000 Token för hur många bilder som helst.
Så vill man köra "gratis" med hjälp av LM Studio eller Ollama så kan man processa data lokalt exv. med Google Gemma (4GB eller 12GB) men det kräver helst som minst 8GB till 12 GB på ett bra grafikkort och det kan kosta en hel del. Väljer man däremot att köra kommersiella modeller så är grafikkorten ett mindre problem och då kan man använda AI-providers mycket större och mycket mer kompetenta modeller och det gör ofta stor skillnad exv. när det gäller identifieringen av s.k. "Landmarks" på bilderna.
Både Gemini Flash Lite och OpenAI 4.1 Mini är dock mycket snabba och förvånande bra så det räcker nästan alltid med dessa och jag har klockat att det tog 1 minut och 45 sek att processa 250 bilder vilket gör mindre än 7 minuter för att processa 1 000 bilder och förse dessa med bildtexter och sökord av en sådan kvalitet att mycket lite eller ingen ytterligare handpåläggning normalt behövs. De mindre modellerna är betydligt snabbare än de största. Det är denna produktivitetsvinst ni ska ställa mot att göra detta i princip manuellt.
Den här tråden handlar i grunden om kostnader och det lustiga är att lilla Photools INTE använder någon prenumerationsmodell utan tar nu ca 1700 för en evighetslicens. Köper man en sådan nu av riskkapitalet hos CameraBits så kostar en PhotoMechanic Plus 6 nu ca 5200:- för en evighetslicens. Det är tre gånger mer och Adobe vill väl ha ungefär en liknande summa iMatch kostar for evigheten - varje år. Capture One är ännu dyrare men i det fallet håller de faktiskt en hyfsad innovationstakt hittills så det är Ok för mig. Jag låter mig aldrig styras av vad en programvara kostar utan av vad den kan göra för min produktivitet.
Jag fattar fortfarande inte varför varken ett miljardföretag som Adobe eller ett nischat marknadsledande Foto-DAM-företag som CameraBits vars PhotoMechanic används av i princip alla sport- och eventfotografer åtminstone i USA fixat att lösa de produktivitetsproblem som de manuella processerna kring Descriptions och Keywords skapat ännu trots användarna uttryckliga önskemål i "feature requests".
Jag fattar heller inte att ett litet enmansföretag som Photools som i alla 20+ år det funnits och hankat sig fram ekonomiskt versionsuppgradering för versionsuppgradeing lyckats klarat av att lösa det som varken världens största grafikapplikationsföretag eller världens ledande Photo DAM-tillverkare CameraBits hittills inte lyckats med. Jag har ju faktiskt själv läst CameraBits forum och av det skälet vet jag att de här AI-funktionerna är verkligt efterfrågade av de fotografer som värderar sin tid och inte bara stirrar sig blinda på en ev. prenumerationskostnad.
Framtiden kommer öppna många nya möjligheter för de fotografer och kreatörer som redan nu förstått att använda AI till sin fördel och för en gångs skull kommer det nog inte mest vara kostnaderna som begränsar utan kreativiteten vid AI-promptarna. För ska ett system som iMatch och alla andra AI-system verkligen komma till sin rätt optimalt, så måste det styras och det gäller all AI. De fotografer som först fattar detta och fördomsfritt omfamnar de nya möjligheterna kommer ha stora konkurrensfördelar på marknaden framför de som inte gör det. De som väntar på att AI-flugan ska blåsa bort kommer nog bli besvikna, för nu rustar även Wallenbergarna för att lägga grunden for en AI-infrastruktur som kan driva deras industriers framtida AI-applikationer tillsammans med NVIDIA.