Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50 mm till Nikon Z8

Produkter
(logga in för att koppla)

Ardala

Aktiv medlem
Har köpt en Z8 och ska köpa ett 50 mm objektiv.
Hade du köpt ett G-objektiv 1,4 och kört med adapter, eller gått för ett lite dyrare Z-objektiv 1,8 ?

Jag hade inte köpt ett 1,4G, utan ett 1,8G om jag ville spara pengar och redan hade FTZ (II). Det var vad jag gjorde till F-fattningen (så jag har ett ändå) och ser inte någon anledning att göra annorlunda i detta läge om inte just f/1,4 är det centrala. Att 1,8 S (dvs Z-objektivet) är det bästa rent optiskt är dock knappast en hemlighet, även om man sedan förstås kan ha olika åsikter kring karaktär o dyl.

Tänk också på att det även skiljer på fokusmotorsida, vilket kan vara antingen högrelevant eller rätt ointressant beroende på hur man avser att använda objektivet.

Grattis till Z8:an. Jag har själv en Z7 och kör bl.a en 58/1.4G med FTZ adapter. För min del är det en fantastisk kombination.
Martin har helt rätt när han rekommenderar en 50/1.8G, ett mycket bra objektiv till ett lägre pris.
Sedan kan man ju tycka att har man köpt en Z8 bör man para huset med Z-objektiv men det beror ju helt och hållet på dina preferenser så där tycker jag att du tänker rätt.

Jag hade inte köpt ett 1,4G, utan ett 1,8G om jag ville spara pengar och redan hade FTZ (II). Det var vad jag gjorde till F-fattningen (så jag har ett ändå) och ser inte någon anledning att göra annorlunda i detta läge om inte just f/1,4 är det centrala. Att 1,8 S (dvs Z-objektivet) är det bästa rent optiskt är dock knappast en hemlighet, även om man sedan förstås kan ha olika åsikter kring karaktär o dyl.

Tänk också på att det även skiljer på fokusmotorsida, vilket kan vara antingen högrelevant eller rätt ointressant beroende på hur man avser att använda objektivet.
Vad menar du med att det skiljer på fokusmotorsida?
Jag kan tänka mig att betala extra för bättre kvalitet. Det skiljer inte ljusår i pris.

Jag skulle tveklöst ha köpt ett 50/1,8 S, men jag gillar skärpa och då sopar det banan med båda G-objektiven och ska man använda små äldre objektiv med FTZ-adaptern så blir det ändå ganska klumpigt, tycker jag.

50/1,8 S är absolut ett av de bästa objektiv jag någonsin har ägt och använt, oavsett märke.

Vad menar du med att det skiljer på fokusmotorsida?
Jag kan tänka mig att betala extra för bättre kvalitet. Det skiljer inte ljusår i pris.
Z-objektiven är normalt sett väsentligt tystare och klarar småjusteringar bättre, vilket är en stor fördel alldeles särskilt om man vill filma med kameran (med AF). Sedan är de något kortare fasta normalt sett även väsentligt snabbare, då de med F-fattning som med något kortare brännvidd oftast inte är så snabba. Det gäller definitivt 50: orna att de inte är särskilt snabba till F. Jag har en drös 1,8G och skulle inte tveka att använda dem på Z8, för upplösningsmässigt är det ingen skillnad då jag har 45 MP som mest i båda systemen. Om något så blir det bättre med Z8 eftersom man har stabiliseringen och lite bättre precision, ifall man verkligen tittar noga. Däremot så är de flesta Z-objektiv optiskt bättre och det gäller helt klart 50/1,8 S då det är bland de skarpare man kan hitta, särskilt för de pengar det rör sig om. Sedan tycker jag ibland att det ser ut som att bakgrunden (ur fokus) ligger lite väl smack bakom fokusplanet, men det finns några andra objektiv (inte specifikt Nikon) där jag upplevt samma tendens. Varför har jag svårt att sätta fingret på.

Senast ändrad:
Jag skulle tveklöst ha köpt ett 50/1,8 S, men jag gillar skärpa och då sopar det banan med båda G-objektiven och ska man använda små äldre objektiv med FTZ-adaptern så blir det ändå ganska klumpigt, tycker jag.

50/1,8 S är absolut ett av de bästa objektiv jag någonsin har ägt och använt, oavsett märke.
Det "värsta" är att Photographylife nyligen mätte Voigtländers Apo-Lanthar 50/2 och det var ännu bättre. Dock är det ju bara manuell fokus och tillgången verkar vara lite sisådär för närvarande. Om man har en Zf och vill ha ett lite mer matchande objektiv med rejäl optisk prestanda behöver man knappast känna att det skäms för sig i alla fall. 50/1,0 och 40/1,2 från samma leverantör är ju mer objektiv med "karaktär" på de största bländarna däremot.

Sedan tycker jag väl att 50/1,8G går bra på adaptern. Det är så litet och lätt att det inte spelar så stor roll med ett hus som Z8. Nu minns jag inte riktigt påm rak arm hur just det är mot Z-varianten, men med 85/1,8G mot Z-varianten är det nästan sak samma när man lägger till adaptern, då Z-objektivet är snäppet större och tyngre. Låt vara att det blir lite skillnad i form och att Z-varianten är bättre främst vidöppen.

Martin nämner Photographylife. Mycket bra sajt, rekommenderar att man läser deras tester för att bilda sig en uppfattning om olika objektiv.

Det "värsta" är att Photographylife nyligen mätte Voigtländers Apo-Lanthar 50/2 och det var ännu bättre. Dock är det ju bara manuell fokus och tillgången verkar vara lite sisådär för närvarande. Om man har en Zf och vill ha ett lite mer matchande objektiv med rejäl optisk prestanda behöver man knappast känna att det skäms för sig i alla fall. 50/1,0 och 40/1,2 från samma leverantör är ju mer objektiv med "karaktär" på de största bländarna däremot.

Sedan tycker jag väl att 50/1,8G går bra på adaptern. Det är så litet och lätt att det inte spelar så stor roll med ett hus som Z8. Nu minns jag inte riktigt påm rak arm hur just det är mot Z-varianten, men med 85/1,8G mot Z-varianten är det nästan sak samma när man lägger till adaptern, då Z-objektivet är snäppet större och tyngre. Låt vara att det blir lite skillnad i form och att Z-varianten är bättre främst vidöppen.
Voigtländer Apo-Lanthar 50/2 ser ju verkligen bra ut och kul med "icke-Nikon"-objektiv som levererar och den får vara hur bra den vill, men för mig går tyvärr alla manuellt fokuserade objektiv bort, hur bra de än må vara.

I så fall är saken klar, om man väljer mellan Nikons objektiv till F och Z på 50 mm. Z-objektiven är helt enkelt bättre. Enda skälet till att ångra ett köp av 1,8 S är antagligen om man kommer på att man velat ha mer ljusstyrka. Fast jag tror fasen inte man ångrar sig ens då.

Först av allt: Det här forumet är fantastiskt! Tack för alla inspel.

Hade bestämt mig för Z 1,8 varianten, men nu spelas alltså Z 1,4 alternativet in... men det är inte lika vasst eller hur ska jag tänka? Slår ett "S"-objektiv på 1,8 det på 1,4 som inte är "S"-märkt?

Skillnaden i ljusstyrka mellan 1.8 och 1.4 är egentligen ganska försumbar i praktiken. Vill man ha det skarpaste Nikon 50 i normalt prisläge, är 1.8 det bästa alternativet.
Vill man ha den absolut skarpaste 50 någonsin, får man gå över ån efter vatten … Sonys GM 50/1.4 är något i hästväg samtidigt som man har hållit nere både storlek och vikt, för en modern 1.4 vill säga.

Detta är INTE en spoiler. Jag har haft en Z 50/1.8 men sålde det. För mig och mitt behov var det -för- perfekt. Min 58/1.4G är däremot helt underbar på f1.4, precis det jag vill ha och helt lagom skarp nedbländat till f4-5.6. Så olika behov man har …

ANNONS
Götaplatsens Foto