Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga om analog till digital kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
OK, jag har tagit saken utanför trådstarten och föreställde mig samexistens digitalt-analogt. För att avsluta; som jag sa; utvecklingen av sensorn. Så varför skulle inte den kunna bli platt som en fotofilm? Inget säger det och därmed är tryckplattan inget problem utan fungerar samma digitalt eller analogt. Men eftersom jag passerat trådens intention så avslutar jag härmed att kommentera i denna tråd. Tack för mig.

OK, jag har tagit saken utanför trådstarten och föreställde mig samexistens digitalt-analogt. För att avsluta; som jag sa; utvecklingen av sensorn. Så varför skulle inte den kunna bli platt som en fotofilm? Inget säger det och därmed är tryckplattan inget problem utan fungerar samma digitalt eller analogt. Men eftersom jag passerat trådens intention så avslutar jag härmed att kommentera i denna tråd. Tack för mig.
Jag tycker nog diskussionen fortfarande håller sig till ämnet och jag håller med dig om att ifall det kommer en sensorteknik tunn som film plus batteriteknik, lagring och kommunikation som gör att tekniken kan få plats i "filmkasetten" så är förutsättningarna helt andra.

Många kameror för film var ju försedda med utbytbara bakstycken (bl. a för 250-magasin) och det borde vara tekniskt möjligt att för dessa konstruera modellspecifika digitala bakstycken med fullformatssensor. Sedan kan man fundera över vad kostnaden skulle bli...

Att göra modellspecifika varianter skulle sänka produktens eventuella lönsamhet ytterligare. Hur många av respektive kameramodell finns kvar och hur många av ägarna skulle vara intresserade att betala?
Skulle den passa till alla analoga småbildskameror utan modifiering, t.ex genom att styrningen sker trådlöst och att sensorn täcker 24x36 kunde eventuellt volymen bli tillräcklig. Men då behöver bildkvaliten minst motsvara den för film.
Troligen skiljer sig avståndet mellan returspolningsaxel och filmruta mellan olika kameror så det är ännu ett hinder.
Jag tror aldrig det kan bli en kommersiell produkt idag.
Möjligen något för "nörden" att konstruera själv till sin egen analoga kamera.

Att göra modellspecifika varianter skulle sänka produktens eventuella lönsamhet ytterligare. Hur många av respektive kameramodell finns kvar och hur många av ägarna skulle vara intresserade att betala?
Skulle den passa till alla analoga småbildskameror utan modifiering, t.ex genom att styrningen sker trådlöst och att sensorn täcker 24x36 kunde eventuellt volymen bli tillräcklig. Men då behöver bildkvaliten minst motsvara den för film.
Troligen skiljer sig avståndet mellan returspolningsaxel och filmruta mellan olika kameror så det är ännu ett hinder.
Jag tror aldrig det kan bli en kommersiell produkt idag.
Möjligen något för "nörden" att konstruera själv till sin egen analoga kamera.
Det blir troligen betydligt billigare att köpa ett begagnat digitalt kamerahus som komplement till dina analoga.

ANNONS
Götaplatsens Foto