Annons

Nikon Z6 II drar ut batteriet

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomo53

Aktiv medlem
Hej, jag har investerat i en Z6 II begagnad med 3 st batterier varav ett original EN-EL15C. Kameran har ca 15000 exp. För fyra dagar sedan upptäckte jag att ena batteriet var helt urladdat och satte i originalbatteriet efter laddning. I dag, fyra dagar sedan var kameran död, batteriet helt urladdat. Under de här fyra dagarna har jag haft i gång kameran och kollat i en del menyinställningar, ingen fotografering. Wifi är frånkopplat.

Hur är detta möjligt? Har tidigare haft en Z6 utan problem med batterier som laddat ur.
Kan nämna att jag köpt till en begagnad originalladdare som jag använt. Med kameran följde det med en laddare för två batterier, ej original. Båda laddarna har laddat normalt. De batterier som ligger utanför kameran laddar inte ur, bara i kameran.

Känns inte helt ok, eller?

Jag hade på min D500 problemet, då hade jag bluetooth igång, och någon inställning att fast kameran var avstängd så kommunicerade den ändå. Då var batterierna tomma efter några dar, tills jag hittade inställning, så att den bara kommunicerade när kameran var på. Så flygplansläge är bra att testa.

Har också lärt mig detta den hårda vägen. Vad jag inte riktigt förstår är varför wifi eller om det är bluetooth är på när kameran är avstängd, vad är det egentligen för uppkoppling som Nikon har tänkt ska ske här?

Har också lärt mig detta den hårda vägen. Vad jag inte riktigt förstår är varför wifi eller om det är bluetooth är på när kameran är avstängd, vad är det egentligen för uppkoppling som Nikon har tänkt ska ske här?
Håller med. Jag hade dessutom allt avstängt ändå drogs batteriet ut. Lite skumt är det.

Har för mig att den bl a kan skicka över filer till mobilen även när kameran är avstängd. Nu har jag inte använd den funktionen, men det var någon inställning jag ändrade i min D500, så slutade den dra batteri i avstängd läge. Jag använder snapbridge bara för att få in gps på mina bilder.

Har för mig att den bl a kan skicka över filer till mobilen även när kameran är avstängd. Nu har jag inte använd den funktionen, men det var någon inställning jag ändrade i min D500, så slutade den dra batteri i avstängd läge. Jag använder snapbridge bara för att få in gps på mina bilder.
Det låter ju logiskt att den inte behöver stå på, och dra extra ström, när man för över bilder.

Ja, det finns en inställning för att låta kameran fortsätta vara kopplad efter att man har "stängt av" den med strömbrytaren. Vill man konsekvent använda SnapBridge kan man förstås pröva att ändra i inställningarna, men det brukar vara enklast att börja med att fimpa allt för att se om det är i den trådlösa delen som problemet ligger.

ANNONS
Götaplatsens Foto