Annons

Nygammal nybörjare söker hjälp med kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

jovma1

Medlem
Fotade tidigare mycket med min canon eos 5d mark iii som jag (efter att ha fått tre barn och extremt dåligt med tid) sålde då den inte kom till sin rätt hos mig.
Nu sugen på ny kamera, men är helt lost då jag inte varit aktiv på många år.
Jag letar efter en:
-liten kamera som får plats i handväskan
-stort utbud av begagnade objektiv
-begagnadbudget max 3000kr

Har tittat på både sony a6000, canon m50, m100, d100 osv men kan bara inte bestämma mig.
Min tid att sitta och redigera stora raw-filer är knapp och det känns som att jag letar efter något jag inte kommer hitta.
Nu fotar jag bara med telefonen men hade gärna velat ha bättre bilder.

Någon som har ett tips eller ska jag bara glömma fotografering tills barnen blivit större?

Tacksam för hjälp :).

Mvh.

Någon Olympus eller Pannasonic. Finns mycket på begagnat marknaden. Stort utbud på högklassig optik till låga priser. Olympus Pen-serie går lätt ner i en ficka.

De där 3000 kronorna, gäller de ett kamerahus? För med objektiv som slår telefonen på fingrarna sticker det gärna längre än så.
I dagsläget räcker 3000 kronor inte ens till något imponerande kamerahus.

Du bör ju såklart kolla minst lika mycket på objektiv också. När man köper systemkamera köper man ju inte bara ett kamerahus utan man köper in sig i ett system. Man väljer ju objektiv baserat på vad man fotar samt att det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet.
Och om du ska kunna få ner kameran i en handväska så kan du väl inte ha vilket objektiv som helst på :p

Sen blir det ju också lättare att rekommendera nåt om du säger vad du fotar.

Tack för alla svar.
Jag fotar mest barnen, vardagen så att säga. Porträtt till högtider och kanske nån resa. 3000kr gäller kamerahuset. Har nu tittat extra mycket på canon m50 och sony a6000 och läst att m50 saknar optisk sökare så kanske svårare för att fota barnen och sonyn är dessutom kompatibel med fler objektiv så det kanske är nåt?

Den bästa kameran är den man har med sig och du har (väl) alltid mobilen med dig, laddat batteri och färdig att använda.
Att komma ihåg att ta med sig just kameran och rätt objektiv när barnen väl är packade och redo att åka någonstans, är som upplagt att glömma kameran (man glömmer ju alltid något i den stressen, jag kommer ihåg hur det var). Så, Jan Olofs förslag att lägga pengarna på en bra mobil låter som det bästa förslaget hittills.

Min tid att sitta och redigera stora raw-filer är knapp och det känns som att jag letar efter något jag inte kommer hitta.

Med detta i åtanke vore det självklara valet Fujifilm eftersom de är berömda just för att det är både lätt och roligt att få fina bilder direkt ur kameran. Däremot passar det inte alls in på priset, för 3000 får man knappt ett hus, och definitivt inte något dugligt objektiv till. Som andra redan sagt så är det bättre att fortsätta med mobilen om budgeten är så stram.

Jag har en iphone 15pro men vill alltså gå ett snäpp upp från telefonen…

Fullt rimligt, men för bara 3000 är risken att du bara får en gammal kamera vars autofokus är så dålig att den är sämre än din mobil på att följa t.ex barn som springer runt. Det kanske går att få en X-T2 för ca 4000, sedan en 18-55 2.8-4.0 för ca 3000.

Senast ändrad:
Ja, tittar man på exempelvis kamerahus från Canon får man bara något rätt gammalt för 3000 kronor. Åldern tar ut sin rätt i hantering och bildförmåga.

En 7D tyckte många var fantastisk 2009, men 16 år senare är den inte någon stjärna direkt. Men den kan man få för sådana här pengar.

På Olympus-sidan får du en sån här, ja, nästan ivf. Mindre sensor, men lite nyare. Obs att det är den billigaste och klenast byggda kameran i deras lineup. Men den är rätt liten och smidig. Går inte ner i fickan, men säkert i en handväska, beroende på glugg.

En fördel med m43 tycker jag är att de hållit fast vid samma fattning länge nu och inget tyder väl på att det kommer att ändras. Så om du köper en billig kamera nu kan du uppgradera till en bättre när du har bättre råd och behålla de objektiv du skaffat.

Många märken har ju gått gått från ESLR till spegellöst senaste åren, och alltså bytt fattning. Köper du en gammal ESLR kommer objektiven inte att passa om du senare byter upp dig. Det är god chans att de funkar med en adapter dock, så helt kört är det inte.

Synd att du sålde kameran du hade. Men att gråta över spilld mjölk hjälper ju inte. Men att du skulle få nåt annat en en rätt gammal kamera för 3000 pix, det finns inte.

Senast ändrad:
Den bästa kameran är den man har med sig och du har (väl) alltid mobilen med dig, laddat batteri och färdig att använda.
Att komma ihåg att ta med sig just kameran och rätt objektiv när barnen väl är packade och redo att åka någonstans, är som upplagt att glömma kameran (man glömmer ju alltid något i den stressen, jag kommer ihåg hur det var). Så, Jan Olofs förslag att lägga pengarna på en bra mobil låter som det bästa förslaget hittills.
Om barnen är packade så är det nog inte läge att åka någonstans ;)

Jag kidnappar tråden då jag är lite i samma sist. Stora kameran har samlat damm då det är för många barn och för lite tid. Dammade av den för ett tag sen och den är är , föga förvånande, SÅ mycket bättre än mobilen.

Då tänkte jag att det kanske är läge för nån premiumkompakt eller något mer kompakt kit. m43 är t ex smidigt och bra och har också legat lågt i pris.

Jag kanske gräver på fel ställen men får känslan att marknaden gått åt ett håll där begagnat är sådär 10 000 och nytt är 20 000+. Överdriver lite här, men ändå....

Tanken att lägga som trådskaparen här sa, en 3000 , för att kunna ha något kompakt och bra. Känns inte som att det var en förväntning som helt stämde med verkligheten.

Vad är billigt, går ned i fickan och levererar bra bilder?

Kompaktkameror är mer eller mindre utrotade av mobilkamerorna, då kompakterna inte längre tillför något som mobilerna inte kan lösa med någorlunda samma resultat.

Tack för alla råd!
Gjorde som min trotsiga 2-åring, helt tvärtom vad alla sa och köpte en sony a6300 med ett vanligt 50mm objektiv. Den måste ju leverera bättre bilder än min telefon (som seriöst är helt kass i vissa ljusförhållanden). Den gick på dryga 3000 (plus objektivet) så får vi se om det blir bra eller inte. Blir det pannkaka har jag inte förlorat mycket pengar.

Att jag sålde canon 5d ser jag dock inte som synd. Kameran användes inte av mig då och jag ser inte att jag hade släpat med mig den tunga kameran med stora objektiv inom x antal år framöver och jag fick ändå ut en bra peng för den innan den hann bli för utdaterad. Kommer jag tillbaka till fotograferingen igen kan jag ju bara uppgradera mig i kameraväg :).

Jag kidnappar tråden då jag är lite i samma sist. Stora kameran har samlat damm då det är för många barn och för lite tid. Dammade av den för ett tag sen och den är är , föga förvånande, SÅ mycket bättre än mobilen.

Då tänkte jag att det kanske är läge för nån premiumkompakt eller något mer kompakt kit. m43 är t ex smidigt och bra och har också legat lågt i pris.

Jag kanske gräver på fel ställen men får känslan att marknaden gått åt ett håll där begagnat är sådär 10 000 och nytt är 20 000+. Överdriver lite här, men ändå....

Tanken att lägga som trådskaparen här sa, en 3000 , för att kunna ha något kompakt och bra. Känns inte som att det var en förväntning som helt stämde med verkligheten.

Vad är billigt, går ned i fickan och levererar bra bilder?
Jag kan återkomma om jag blir nöjd med mitt köp. Kamerahuset är 12x5x6 cm plus objektivet då, väger 400g utan objektiv. Går alltså lätt ner i handväskan. Visst är den äldre men har ändå hyfsad AF och jag vill ändå tro att den duger till mig som entusiastisk amatör

Kul att du har en kamera igen! Grattis!

@Snapphane Som Anders sa är kompakter mer eller mindre utrotade. Men inte hos användarna. Vilket gör att de få som tillverkas är svindyra och begagnade har orealistiskt höga priser.

Köpte en Sony RX100 Va för nåt år sen. Fick ut med runt 7500 för en ny på Cyber. Det intressanta är att begagnade kostade lika mycket på MPB. Och de kan vara rätt gamla då modellen kom runt 2016. Senaste är VII och den är gammal också nu.

Kul att du har en kamera igen! Grattis!

@Snapphane Som Anders sa är kompakter mer eller mindre utrotade. Men inte hos användarna. Vilket gör att de få som tillverkas är svindyra och begagnade har orealistiskt höga priser.

Köpte en Sony RX100 Va för nåt år sen. Fick ut med runt 7500 för en ny på Cyber. Det intressanta är att begagnade kostade lika mycket på MPB. Och de kan vara rätt gamla då modellen kom runt 2016. Senaste är VII och den är gammal också nu.
Tack! Är faktiskt orimligt exalterad, mer än när jag jag för länge sen gick från en mellanbra kamera till min första ff (dvs 5d).

[...]
Så de grejer som går ner i fickan och har rykte om att leverera bra bilder är inte längre så billiga som de var för 5-6 år sedan.
Grattis till nya kameran jovma1!

Finns det faktiskt något som går ner i fickan och levererar bra bilder?
Med "bra bilder" menar jag då något som är bättre än Sonys RX100 V som jag haft och inte tyckt varit så mycket bättre än en telefon att det var värt det.

ANNONS
Götaplatsens Foto