FiCa1
Aktiv medlem
Nja? Att sia om framtiden är ett hopplöst företag. Jag tror inte att 3D-foto kommer att sopa banan med dagens 2D av det skälet att 3D inte tillför någonting mer än krångel. Jag har sett 3D på bio och inte kunnat se att den extra dimensionen djup, tillfört någonting alls till vare sig handlingen eller estetiken s.a.s. Däremot kommer 3D säkerligen att fungera perfekt i vissa speciella sammanhang, dock inte för familjealbumet eller hemmets väggar.Jag är övertygad att 3d bilder och film har framtiden för sig.
Jag använder min Meta Quest 3 en hel del för 3d filmer och bilder.
Det finns en många YouTube kanaler som lägger ut historiska stereoskopiska bilder som är riktigt kul.
En hel del semi-äldre material från VR-starten med Oculus då det var väldigt hypat och tekniken inte riktigt var med. En del 360 med 3d som i dag är lite för oskarpt men allt blir bättre och givetvis finns det riktigt bra kvalitet nu. Både med teknik att se bild och film och kameror för att skapa.
.....och som sagt allt blir bättre.
Apple kom förra året med sin svindyra VisionPro för att titta på 3d material och nu kommer ju Google och Samsung med Projekt Mohan som ska ha ytterligare högre upplösning. Förutom dessa finns ju redan Meta Quest 3 och flera andra tillverkare.
Grunden till Vision Pro och Projekt Mohan är ju det att Metas teknik på headset för VR och AR har haft som inriktning att kunna användas ersätta skärmar och datorer som de är i dag. dvs man har ett headset inget mer.
De ser väl att framtiden går åt det hållet och vill inte missa det tåget.
Exakt var allt tar vägen är väl inte helt lätt att sia om men just nu så pekar det åt det hållet...men att headseten till stora delar kan ersättas av glasögon i olika former.
Redan nu finns en del glasögon för att kolla på film. De har sina svagheter främst i utseende och har absolut förbättringspotential i upplösning mm. Företagen där är Xreal, Viture, Xiaomi mfl. Nu kommer även Samsung in med glasögon för Googles nya XR plattform för 3d material och Meta och Apple likaså.
Viture kommer om någon månad ut med ett par med upplösningen 6K så man kan ju misstänka att i företag där personalen sitter med 1 eller flera skärmar per dator ser potential med glasögon istället och för en mindre slant. I glasögonen kan du ha upp emot 2-4 skärmar samtidigt så blir glasögonen så bra som det verkar kommer de att ersätta skärmar på många arbetsplatser.
Sensorerna i dag för glasögonen är microOled främst från Sony och Samsung.
Att jag tar upp detta med headset och glasögon i de här proportionerna är ju det att eftersom relativt få har VR headset för att se 3d/stereoskopiskt material vilket gör att intresset för kameror för det är relativt svalt men med det som verkar vara på gång med headset och speciellt glasögon för den breda massan så kommer intresset för VR-AR-XR att växa till sig ordentligt.
Det vore riktigt kul om det skulle kunna bildas en aktiv 3d fotogrupp här.