Annons

Alla dessa nya A3+ skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)
Som fd. epson A3-skrivareägare hade jag ett litet oväntat bekymmer, nämligen vad man egentligen ska göra med sina stora, fina bilder. Jag vill inte tapetsera hela väggarna med dem. Visst kan man glädja andra med bilder men inte hur mycket som helst. Sälja var jag inte alls intresserad av. Tips?
 
Visst, det påminner lite om att ha ett fotolabb och det är ju skoj och intressant, och det kan ju vara skäl nog att äga en.
 
vad man egentligen ska göra med sina stora, fina bilder.
Det är en jättebra fråga. Jag börjar redan få slut på väggutrymme. Ge bort bilder är ett bra alternativ, men lite samma problem där, folk är oftast nöjda med en bild, inte hur många som helst. Det är också ett problem att man själv har en starkare koppling till sina egna bilder. De är mer speciella för en själv än för andra där de blir en i en stor mängd av bilder.

Sälja fysiska printar hamnar lite i samma kategori, en köpare har ett enormt utbud och dina bilder försvinner lätt i bruset på en redan liten marknad.

Är också nyfiken på vad andra gör.
 
På mitt paket med A3+ fotopapper står att de är 13"x19", och 329mm x 483 mm. Jag uppfattar formatet mer som småbildsformatet, alltså mer 2 till 3, än vad A4 är.

Jag fotade för Hembygdsföreningen. De var väldigt glada för att få de lite större bilderna. Så är det nog med fler föreningar.
Jag tog lite makro och miljöbilder för att få kommunen att vänta lite med skövlingen av en bäck-kant, tills fjärilslarverna hunnit förpuppa sig och kläckas. Då var det jättekäckt att bilderna var större och märktes, och inte bara snabbt och enkelt kunde stuvas undan.
Man behöver faktiskt inte ha samma foton på väggen, utan kan byta.
Jag har märkt ett uppsving för pappersbilder. Till min förvåning har foto jag tagit hamnat på folks väggar.
Men, även om det inte blir så. Större foton ger mer känsla.
Mindre än 15:- för ett stort foto, kan ju försvara dess kostnad ifall bara några få intresserade personer njuter av det en stund, och kanske någon gång till.
Därmed har jag i alla fall givit lite svar.

Ånyo.
Snälla, lyssna. Läs vad jag skriver.
Jag har rekommenderat en annan tråd, i ett tidigare inlägg.
Där berättar flera olika personer hur de använder sina skrivare, till vad, mm.
Det är ett mer konstruktivt diskussionssätt än att utrycka oförståelse för det andra framför och gör.
Är man inte intresserad av att skriva ut större fotografier, behöver man inte göra det. Eller så kan man skapa en ny tråd om det.
Den här tråden skapades av en person som ville ha köpråd inför att hen stod i begrepp att köpa en skrivare för de format som diskuteras här.
 
Senast ändrad:
Ursäkta mig.
Jag blev lite sur och trött.
Jag har varit informationsansvarig i mitt yrkesverksamma liv, och det som är självklart för mig, är givetvis inte det för alla andra.
Jag är en datanolla, och vill ändå bli respektfullt behandlad, trots att min okunnighet måste vara extremt påfrestande för min omgivning.
Så låt mig då förklara med två påhittade exempel, så det blir tydligare.

En person skapar en tråd för att få råd om inköp av en undervattenskamera.
Det kan väcka frågor inom mig.
Varför ska man fotografera under vattnet, när det är så krångligt? Svårt att få luft, vatten som kan läcka in i utrustningen.
Det finns ju så mycket fint på torra land, som är enklare att fotografera. Och vad ska man ha sådana foton till?

En person skapar en tråd för att få råd om inköp av ett objektiv för astrofotografering.
Det kan väcka frågor inom mig.
Varför ska man fotografera saker som är så långt bort, när det är alldeles mörkt? Det finns ju saker betydligt närmre, som man kan fotografera när det är ljust.
Vad ska man ha de fotografierna till? Är det inte bättre att titta på foton tagna med Hubble-teleskopet?

Det stora problemet med Fotosidan, och andra ställen på internet, är att där finns personer som är otrevliga, repsektlösa, och att personer påstår saker som är fel.
Att fråga om saker man inte förstår, hör inte dit. Det är okey.
Men, när det ställs frågor som ifrågasätter hela grunden för det som den ursprungliga frågeställningen gäller, då blir det fel.
Inte illa ment, inte alls. Men, det blir helt fel.
Diskussionen blir fel, hamnar utanför ämnet. Personer hamnar lätt i försvarsställning. osv.

Vad som gör mig sur i det här fallet, är att jag hänvisat till en annan tråd, som ger rätt bra svar på den frågeställning som jag kritiserar.
Ur ett informationsmässigt perspektiv var den tråden suveränt bra.
En trådskapare frågade om hen skulle/borde köpa en ny eller en begagnad skrivare.
Flera olika personer berättade om sina erfarenheter.
En hade köpt en begagnad skrivare, en hade sålt en.
Massor av olika erfarenheter från olika personer och olika skrivare, nya som gamla.
Ingen ifrågasatte någon annan. Man höll sig till sak. Tonen var vänlig och respektfull.
Jag lärde mig mycket.
Bland annat drog jag slutsatsen att vilken skrivare man bör välja, beror mest på ens egna behov, ens kompetens, ens önskningar, ens ekonomi, etc.
Man bör alltså börja med att titta på sig själv. Marknadens utbud kommer in aningen senare i beslutsprocessen.

Hoppas att jag inte gjort någon ledsen.
Det är inget ont i vare sig okunskap eller tanklöshet, jag bär själv mycket av båda delar, så jag vet.

Snälla, se gärna på det goda exemplet. Alla uttrrycker sig inte perfekt i alla ord, men helheten är jättefin.
Tyvärr är jag inte kompetent att fixa fram länkar, men här finns tråden:

Köpa begagnad fotoskrivare​

 
Som fd. epson A3-skrivareägare hade jag ett litet oväntat bekymmer, nämligen vad man egentligen ska göra med sina stora, fina bilder. Jag vill inte tapetsera hela väggarna med dem. Visst kan man glädja andra med bilder men inte hur mycket som helst. Sälja var jag inte alls intresserad av. Tips?
Rama in häng upp på väggen och byt expositionen en gång i kvartalet 🙂
 
Jag hänger upp de flesta hemma och på jobbet och byter ut dom med jämna mellanrum. Då och då ger jag bort en utskrift.

För egen del så har möjligheten att enkelt skriva ut hemma gjort att jag fotograferar lite annorlunda. Nu har jag utskriften i åtanke redan när jag tar bilden vilket bl a gör mig lite mera nogrann. Jag tycker det är roligt att kunna testa olika papper mm. Det händer att jag skriver ut en liten bild på flera olika papper vid de tillfällen det är svårt att välja. Vissa bilder ser man direkt vilket papper som passar, andra måste man testa och ibland blir man förvånad.
 
Har inte valt någon skrivare än, men det händer saker med priserna på stora A3+ och A2 skrivarna.

tex
Canon imagePROGRAF PRO-1100 pris 1099 € ~ 12 100 kr
detta inklusive frakt och två år på platsen garanti. Minus 150 € Cashback

Epson ET-8550 pris 618 € ~ 6 800 kr
ink frakt och med 80 € cashback

Men det har absolut inte blivit lättare att välja :oops:, men lutar mer åt Canons 1100 nu.
 
Inköpspriset är en startkostnad. Sedan kommer papper och bläck.
Hur länge räcker patronerna på Canon-skrivaren? Jag såg att ett set originalpatroner kostar runt 7000 kronorpå Scandinavian. Det finns säkert billigare men...

Jag önskar mig en ET-8550 fast för A2. Tror inte de gjort någon sådan (ännu?).
 
En komplett uppsättning patroner ( 80ml x 12 flaskor) till Canon 1100 kostar 629 €

En komplett uppsättning bläck (70ml x 6 flaskor) till Epson ET-8550 kostar 69 €



Fan, jag tror jag ska sluta med att smuggla fultjack och börja importera bläck i stället.
 
Det låter bra för då kan du bli min dealer!
EDIT: Allvarligare: bläckpriser är jobbiga. men hur gick det med dina tankar om en Epson P-900?

Den är ju en konkurenten direkt till Canon Pro 1100, så de två borde jämföras för att vara rättvist, pris/A2, men jag tänkter mer om jag ska lägga ut 7000 kr väljer jag Epson ET 8550, ska jag gå upp en nivå, 13 000 kr, väljer jag kanske Canon Pro 1100 före P-900.

ET-8550 stora fördel är inköpspris och bläcket, den stora nackdelen är, kommer formatet A3+ kännas för litet vid vissa printar.

Vi får se vart det slutar.

Här är en vettig kille, Keith Cooper, som jämnför för och nackdelar, ingen klar vinnare över de andra, allt beror på.

 
Den har ett eget utskriftsprogram som man lätt öppnar från Lightroom och programmet gör det enkelt att skriva ut.En bra softproofing finns i det programmet och antalet utskrifterna stämmer oftast överens med min till 90 cd kalibrerade skärm.
Är det:
Canons: Professionell Print & Layout?
Eller har 1100an en egen dedikerad mjukvara?
 
Har inte valt någon skrivare än, men det händer saker med priserna på stora A3+ och A2 skrivarna.


Epson ET-8550 pris 618 € ~ 6 800 kr
ink frakt och med 80 € cashback

Men det har absolut inte blivit lättare att välja :oops:, men lutar mer åt Canons 1100 nu.
Jag skulle säga att på den svenska marknaden så har det knappt hänt någonting med priset sedan 2021. Kollar man prisutveckling på prisjakt så har Epson ET-8550 gått ner ungefär 500kr sedan 2021...
Jag har bevakning på den på prisjakt men det händer aldrig något med priset :(
 
Jag skulle säga att på den svenska marknaden så har det knappt hänt någonting med priset sedan 2021. Kollar man prisutveckling på prisjakt så har Epson ET-8550 gått ner ungefär 500kr sedan 2021...
Jag har bevakning på den på prisjakt men det händer aldrig något med priset :(
Den har verkligen stått stilla i pris, medans Canon Pro 1100 gått från stadiga 17 400 kr, till lägsta i sverige på 11 000 kr.
 
Idag fick jag reklam från Epson. En ET-8550 hos dem kostar just nu 7364 kronor.
Hos övriga svenska företag är 123ink.se är billigast (enligt prisjakt) med 7575 kronor och sedan kan man försöka få tillbaka 600 av Epson på något sätt.
Pris i Tyskland är kanske som lägst EUR 588 (cirka 6500 kr) och är billigast av alla ända fram tils man får problem med något.

Jag tror det är dags att slå till, köper direkt från Epson i så fall.
 
Jag har haft tre Canon Pixma iX 6850 (A3+) eller motsvarande på raken nu utan några som helst problem; i snart 10 år. De finns fortfarande att köpa, även om de nog snart slutar sälja dem, gissar jag. De kostar ca 2300 kr och har fem patroner. Jag använder mig uteslutande av "piratbläck" som jag köper från Ebay säljare i Tyskland eller Storbritannien (bläcket kommer förstås från Kina) och normalt så kostar en patron av bläcket (om man köper cirka 10 av varje färg) cirka 15 kronor per patron. Jag har aldrig - säger aldrig - haft något torkat bläck trots att skrivaren varit "satt på paus" i flera månader sommartid. Jag använder papper från 123ink normalt "Premium glossy" och allt fungerar så bra, så bra. Jag kan generöst dela med mig av utskrifterna jag gör. Färgerna blir riktigt bra med Canon EasyPrint EX eller med Photoshop. Jag har haft mycket bättre och dyrare s.k. pigmentskrivare förut, men det var svårt att få färgerna bra och kostnaderna för originalbläcket var synnerligen avskräckande. Det är klart att färgerna bleks om de utsätts för luft och ljus, men bakom glas eller i album håller de sig rätt bra. Så det enda råd jag vill ge om du inte skall sälja bilderna är: Krångla inte till det. Och varför hålla på med bläcktankar när patronerna kostar 15 kr styck, inkl chip. Skulle jag någon gång vilja ha riktigt bra och framför allt hållbara utskrifter så får jag vända mig till, typ Crimson.
 
Det är klart att färgerna bleks om de utsätts för luft och ljus, men bakom glas eller i album håller de sig rätt bra. Så det enda råd jag vill ge om du inte skall sälja bilderna är: Krångla inte till det. Och varför hålla på med bläcktankar när patronerna kostar 15 kr styck, inkl chip.
Jag har experimenterat med lite olika märken av "piratbläck" i en motsvarande Canon skrivare och jämfört med orignalbläck.

Priset var som du säger i två helt olika ligor, åtminstone 10x dyrare med original vilket gör att man med lätthet kan skriva så mycket man önskar utan att fundera.

Men tyvärr hade alla piratbläck färgstick åt något håll, vissa var grönare, andra märken mer lila. Uppenbarligen kom inte bläcket från samma tillverkare. Det är tyvärr inte kostnadseffektivt att köpa utrustning och göra ICC profiler för att kompensera för bläckets avvikelser. Och skillnade var lite för stor för att jag skulle känna att bilderna blev tillräckligt bra för att hänga på väggen och känna mig nöjd. Jag noterade dock att skillnaden mellan de olika bläcken blev större på matt papper än på blanka ex. "Glossy" så det kan vara något att tänka på.

Jag testade även att låta utskrifterna ligga framme i luften och ljuset och redan efter en dryg månad hade bilderna bleknat märkbart medan bilden med originalbläck var helt opåverkad. (Jag hade skrivit ut en extra reference bild med originalbläck som jag förvarade i en stängd låda att jämföra med.) Det största problemet med piratbläcken var att de inte bleknade jämt över hela färgskalan utan färgsticket blev tydligare vart efter tiden gick.

För mig vägde inte prisskillnaden på 10x upp kvalitetsförlusten. Det slutade med att jag köper originalbläck trots de hutlösa priserna för om jag inte är nöjd med resultatet kan jag lika gärna låta bli helt och gå direkt till Crimson. Vilket man sällan gör eftersom det är mer omständligt än att kunna skriva direkt hemma.
 
Jag har experimenterat med lite olika märken av "piratbläck" i en motsvarande Canon skrivare och jämfört med orignalbläck.

Priset var som du säger i två helt olika ligor, åtminstone 10x dyrare med original vilket gör att man med lätthet kan skriva så mycket man önskar utan att fundera.

Men tyvärr hade alla piratbläck färgstick åt något håll, vissa var grönare, andra märken mer lila. Uppenbarligen kom inte bläcket från samma tillverkare. Det är tyvärr inte kostnadseffektivt att köpa utrustning och göra ICC profiler för att kompensera för bläckets avvikelser. Och skillnade var lite för stor för att jag skulle känna att bilderna blev tillräckligt bra för att hänga på väggen och känna mig nöjd. Jag noterade dock att skillnaden mellan de olika bläcken blev större på matt papper än på blanka ex. "Glossy" så det kan vara något att tänka på.

Jag testade även att låta utskrifterna ligga framme i luften och ljuset och redan efter en dryg månad hade bilderna bleknat märkbart medan bilden med originalbläck var helt opåverkad. (Jag hade skrivit ut en extra reference bild med originalbläck som jag förvarade i en stängd låda att jämföra med.) Det största problemet med piratbläcken var att de inte bleknade jämt över hela färgskalan utan färgsticket blev tydligare vart efter tiden gick.

För mig vägde inte prisskillnaden på 10x upp kvalitetsförlusten. Det slutade med att jag köper originalbläck trots de hutlösa priserna för om jag inte är nöjd med resultatet kan jag lika gärna låta bli helt och gå direkt till Crimson. Vilket man sällan gör eftersom det är mer omständligt än att kunna skriva direkt hemma.
För kanske 10 år sedan fick jag en inramad liten bild som han tagit vid en båttur vi gjort på sommaren. Den stod lite bortglömd på min hylla ett tag i arbetsrummet tills jag en dag noterade att det var bara några av de mer mörkare detaljerna kvar. Det mesta hade "fejdat" bort i stillhet. Jag trodde knappt mina ögon - det var innan mina starroperationer - så den undran var då befogad.

Så min fråga är varför det säljs något annat än skrivare som använder beständigt pigmentbläck. Vad är liksom poängen? Varför finns egentligen dessa undermåliga "dye-bläcken" fortfarande att köpa. Vill folk verkligen ha det idag? Hur kan det överhuvudtaget gå att sälja ens? Sara kanske vet?
 
ANNONS
Götaplatsens Foto