fotobollfoto
Aktiv medlem
Att kunna prata "kritiska". Är det en förutsättning för att prata om bilder utan att prata om dess rent objektiva kvaliteter?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Recensionen av Terjes älgbild var nog ett strå vassare, båda är roliga.Jag lät nu ChatGPT även bedöma Perssons skogskonst ur ett sportfotoperspektiv. (som en prisutdelning vid sportfotoklubbens julavslutning))
["..."]
" ChatGPT
Intressanta tankegångar, kanske är det här vi hittar en förklaring. Kanske är intresset större för dokumentärfoto än för konstfoto, men kan en orsak vara att andelen färska fotografer är mycket större idag?Jag tror att intresset idag är högre för dokumentationsfoto än konstfoto. Folk använder oftast sin kamera för att dokumentera/skryta över det dom gör.
Jag själv skulle också stanna och titta längre på en skarp älg än en suddig diffus älg.
Jag har nog aldrig riktigt tagit mig tid att förstå, missförstå mig rätt, storheten i bilder där storheten i dom skall vara en låg teknisk kvalitet. Det kanske skall lämna mer åt fantasin, men jag börjar sällan fantisera när jag ser dom.
För mig är det exakt samma sak när det kommer till målad konst.
Jag har sett dessa bilder relativt ofta på utställningar, så jag förstår att det finns dom som förstår storheten i det.
För mig duger älgbilden endast till viltinventering. Enda scenariot till att jag ens skulle komma ihåg den efteråt är om den hade varit den enda bilden som inte varit enligt mig fina bilder på älgar. Då hade jag sett den oskarpa älgen som ett komiskt inslag.
Men likt fotobollsfoto så hade jag läst trådarna och försökt förstå, men jag hade nog inte bidragit mycket själv för det hade snabbt missförståtts som att jag ville förstöra tråden om det nu är bilder av typ älgbilden i inlägg 1 som skall diskuteras.
Jag provade förut att ge bildkritik och allt annat än rena hurrarop uppfattade jag att det mottogs som påhopp.
Det är väl förmodligen anledningen till att plattformar som Instagram är populära där hjärta är enda möjliga reaktion som finns.
Alla vill ha kritik på sina bilder, men endast positiv och helst okonstruktivt positiv.
Nu har jag aldrig varit medlem på Flickr, men väl på Fotosidan till och från sedan 2001. Bristen på bilddiskussion finns verkligen på Fotosidan, fast det är inget nytt. Däremot känns det som den andelen fotografer som gärna diskuterade bild, att dessa med tiden försvunnit från Fotosidan. Min högst personliga åsikt är att Fotosidan aldrig varit så tråkig och förutsägbar som den är idag. Men jag kan förstå att många här inte håller med mig, eller möjligen inte förstår mig...Vad gäller detta med diskussioner så tittade jag lite på Flickr. Nu är min aktivitet där rätt sparsam men det är några grupper och forografer jag brukar försöka följa. En del av dessa skulle jag säga hör till kategorin "konstfoto" men oavsett det så gäller för alla jag titta på att antalet aktiva diskussioner kan räknas till noll. Många har nyaste tråd åratal, t.o.m decennier, bort och inga trådar skulle jag säga handlar om bilddiskussion.
Det jag noterar är att bristen på bilddiskussion inte verkar vara något unikt för Fotosidan.
Det jag, kanske inte helt glasklart, ville säga är att det kanske inte är unikt för Fotosidan. Som jag skrev tidigare håller jag med dig om att bilddiskussionerna mer eller mindre försvunnit och jag skulle säga att det är en utveckling som sträcker sig ett antal år tillbaka - långt ifrån något som skett över en natt.Nu har jag aldrig varit medlem på Flickr, men väl på Fotosidan till och från sedan 2001. Bristen på bilddiskussion finns verkligen på Fotosidan, fast det är inget nytt. Däremot känns det som den andelen fotografer som gärna diskuterade bild, att dessa med tiden försvunnit från Fotosidan. Min högst personliga åsikt är att Fotosidan aldrig varit så tråkig och förutsägbar som den är idag. Men jag kan förstå att många här inte håller med mig, eller möjligen inte förstår mig...
Intressanta tankegångar, kanske är det här vi hittar en förklaring. Kanske är intresset större för dokumentärfoto än för konstfoto, men kan en orsak vara att andelen färska fotografer är mycket större idag?
Sedan är det ju intressant att intresset är större för denna typ av bilder från dig, då du har svårt att gilla eller tycka om bilder som är mer konstfoto. Kanske är det många som inte förstår den typ av bilder?
Men konstfoto är ju heller inte det samma som "att hitta storheten i bilder av låg teknisk kvalitet"... Eller är det så många ser det? Är det verkligen så för de flesta aktiva medlemmar på Fotosidan idag? Kanske är det just därför de flesta diskuterar fototeknik - för att det är lättare att förstå?
Jag tänker på min far som inte alls kunde ta till sig bilder som avvek från hans normer; bilderna skulle vara skarpa och "rätt exponerade" - dessutom skulle motivet vara mitt i bild. Så fotograferade han och sådana bilder ville han se från andra.
Bildkritik är en sak, bilddiskussion är något annat. Bildkritik är något där man bedömer bildernas kvaliteter, enligt bildbedömarnas normer; teknisk och motivisk kvalitet, där en bild antingen kritiseras eller hyllas. Om en bild kritiseras blir kommentaren lång, hyllas bilden blir det ofta kort och koncist.
Bilddiskussion kan däremot vara så mycket mer, kommentarerna är ofta längre och det ges utrymme för mer än teknisk och motivisk kvalitet.
"Alla vill ha kritik på sina bilder, men endast positiv och helst okonstruktivt positiv." Är det verkligen så?
Då är både du och jag mer kreativa, för varken älgen eller orienteraren är mitt i bild.- dessutom skulle motivet vara mitt i bild.
Jag har fortfarande inte förstått vad man ska diskutera när man diskuterar bilder. Jag lekte lite med ChstGPT för att få ett exempel att testa jär i ttåden. Men det är alltså inte recensioner vi vill ha. Kan någon då förklara vad det är som ska diskuteras? Hur dikuterar man bild?AI i all ära, men är inte AI något som har en funktion och kan bli intressant enbart där den egna kunskapen brister?
Intressanta kommentarer som ni hittat till de två bilderna, där min älgbild fick en kommentar som var rätt så rolig. AI kan verkligen ha sina poänger - men kommentarerna saknar ju verkligen den mänskliga aspekten och är fulla av floskler och normativa bildtermer. Så blir det ju oftast med AI, då ju AI inte kan tänka själv helt enkelt.
Jag håller med om att FS är tråkigare i dag än för 20 år sedan. Men det är å andra sidan inte bara fotosidan. För 20 år sedan var fotografin på väg att nå sin topp. Fotografin hade i och med digitalkamerornas intåg blivit tillgänglig för alla, alla skulle ha en kamera och kamerabutiker poppade upp centralt på bästa läge i städerna. Till och med MediaMarkt hade ett enormt utbud av kameror och objektiv.Nu har jag aldrig varit medlem på Flickr, men väl på Fotosidan till och från sedan 2001. Bristen på bilddiskussion finns verkligen på Fotosidan, fast det är inget nytt. Däremot känns det som den andelen fotografer som gärna diskuterade bild, att dessa med tiden försvunnit från Fotosidan. Min högst personliga åsikt är att Fotosidan aldrig varit så tråkig och förutsägbar som den är idag. Men jag kan förstå att många här inte håller med mig, eller möjligen inte förstår mig...
Ja, och idag är det autofokus som får oss att fortsätta ha motiven mitt i bild. Men, det är ju kanske inte det som det handlar om. Riktigt bra bilder fanns förr och riktigt bra bilder kommer det idag också. Duktiga fotografer gör riktigt bra bilder oavsett eventuella tekniska begränsningar. Så jag är övertygad om att det inte handlar om utrustningen man använder, utan vem som använder utrustningen.Förr var det ofta en fördel eftersom äldre objektivs kantskärpa oftast var sämre till betydligt sämre än mitten.





