hornavan
Aktiv medlem
Datorn kom långt innan skrivaren.Det kanske är datorn som är problemet![]()
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Datorn kom långt innan skrivaren.Det kanske är datorn som är problemet![]()
Nu får man killgissa och spekulera...Vet någon varför priset på Pro 1100 fallit så mycket? Har efterfrågan på skrivare rasat så mycket att man behövt möta detta genom drastiska sänkningar?
Jag har aldrig hamnat i läget att köpa en full uppsättning bläck. Hur hamnar man i det läget? Om man bytt skrivhuvud eller tagit över en skrivare som inte använts på tre år eller ....? Ett enda fall har jag läst om och det rörde Canon (på Amazon). Svårt dock att se det lönsamma i det. Är nog billigare att köpa en ny skrivare.Jag rekommenderar större skrivare. Det blir bättre ekonomi. Visst svider det i plånboken när man köper en hel uppsättning till en Pro 1100, men de räcker länge så driftskostnaden är ingen jättegrej. Om 1100 är för dyr, kanske hitta en 1000 begagnat eller om de reas ut. Jag har haft en i ganska flitig drift sedan 2018 och är mycket nöjd.
Är det inte så enkelt som att det delvis beror på den stärkta kronkursen? Jag har en 1100 och bläcket har gått ner en hel del i pris sedan jag köpte den. Den skriver bra och pappershanteringen är riktigt bra vilket man inte kunde säga om min tidigare Epson 3880 men när det gäller utskriftskvalité är det ingen stor skillnad. Nog om dettaNu får man killgissa och spekulera...
Jag gissar att den sålde bra när den kom, 13 600 kr ex moms var inget dåligt pris. Många köpte den nog på stående fot, kanske inte så många Pro-1000 ägare, om man inte haft en Pro-1000 många år och den var klar att bytas ut.
Canon Pro-1100 är en liten kompetent skrivare om man kommer från stora pro-marknaden, de som behövde en smidigare Canon, kanske bytte. Canon pro-1100 är en stor uppgradering om man kommer från A3
Nu blir det spekulationer om varför den sänks från återförsäljarna, marknade mättades nog fort p.g.a priset.
Nu gäller det att sälja till de med mindre marginaler de tveksamma, de som inte hade budget nog eller de som funderar stark på en Epson motsvarighet. Då sänker man priset, skrivarna måste ut på mindre marginaler som man tar igen på bläck och papper.
Titta runt hur få det är ens företag som får sälja origanalbläcket till en Canon Pro-1100, jag ser ett samband, få vill nog köra tredjeparts bläck just på en Pro-1100.
Här är prisutvecklingen, de lägsta priserna är nog butiken själva som har minskat sina marginaler stort och hoppas på merförsäljning i samband med köp.
Det är väl inte så konstigt om man använder skrivaren? Visst, jag köper ofta en patron i taget av de som går åt mest. Jag är inte helt säker på hur skrivhuvuden passar in i den här diskussionen, och det stämmer inte att en ny skrivare är billigare – dessutom skulle jag ha extremt svårt att slänga 40 kg skrivare på tippen varje gång bläcket tar slut om det vore så. En ImagePrograf Pro1100 kostar i Sverige runt 13500 inklusive moms, medan en uppsättning 12x80ml bläck kostar strax under 8000.Jag har aldrig hamnat i läget att köpa en full uppsättning bläck. Hur hamnar man i det läget? Om man bytt skrivhuvud eller tagit över en skrivare som inte använts på tre år eller ....? Ett enda fall har jag läst om och det rörde Canon (på Amazon). Svårt dock att se det lönsamma i det. Är nog billigare att köpa en nu skrivare.
Canons skrivhuvuden sägs vara lättare att byta (av ett skäl?) än Epsons som inte alls är gjorda för att bytas.
Proportionerna känns märkliga, även om jag inte betvivlar uppgiften.En ImagePrograf Pro1100 kostar i Sverige runt 13500 inklusive moms, medan en uppsättning 12x80ml bläck kostar strax under 8000.
Man får tycka om vad man vill om tillverkarnas positionering, val hur man tar marknadsandelar, som konsument vill jag veta/förstå vad jag betalar och stödjer.Det är väl inte så konstigt om man använder skrivaren? Visst, jag köper ofta en patron i taget av de som går åt mest. Jag är inte helt säker på hur skrivhuvuden passar in i den här diskussionen, och det stämmer inte att en ny skrivare är billigare – dessutom skulle jag ha extremt svårt att slänga 40 kg skrivare på tippen varje gång bläcket tar slut om det vore så. En ImagePrograf Pro1100 kostar i Sverige runt 13500 inklusive moms, medan en uppsättning 12x80ml bläck kostar strax under 8000.
Jag är inte helt hundra på att jag hänger med i resonemanget. Jag köpte min skrivare när det var en otrolig rea på B&H en gång i tiden (jag bor nästgårds), då den sänkts från $1300 till $800 minus $300 cashback, så skrivaren gick på 500. En ny uppsättning bläck har gått på $700 under lång tid. Det är väl helt enkelt så att man får skrivaren subventionerat för att köpa in sig i ett bläcksystem. Helt okej med mig – Det har varit en bra skrivare under många år, även om den just pajat och verkar svår att få lagad. När det nu är dags att byta ut den blir det kanske en Epson då deras 5300 ser ut att ha bättre bläckekonomi.Man får tycka om vad man vill om tillverkarnas positionering, val hur man tar marknadsandelar, som konsument vill jag veta/förstå vad jag betalar och stödjer.
OM nu t.ex Epson eller Canon motsvarigheter 1100 pris faller till 8995 Kr, pga kronans stärkta kurs, reor som Black friday samtidigt då en komplett set patroner (960 ml) till Canon Pro 1000 kostar 8600 kr ink, detta om man sitter med en 5 år gammal Pro 1000 där flera patronerna är snart slut.
Då vet jag vad jag skulle köpa
Spritt nytt skrivare, där jag får 12 st helt nya patroner, 1 MCartrige, 3 nya år På platsen garanti, en SJ-pall och en jäkla massa kartongskräp för 8995 kr.
Gamla skrivaren?
Skänkes till någon som vill testa att köra 3:e part bläck och ser hur det går, det kanske det går om man vet vad man köper.
ƒ8
Tänk på att halva första omgången bläck går åt till att fylla upp skrivaren innan den kan användas.Spritt nytt skrivare, där jag får 12 st helt nya patroner, 1 MCartrige, 3 nya år På platsen garanti, en SJ-pall och en jäkla massa kartongskräp för 8995 kr.
Det tror jag man kan se just med billigare skrivare som kan vara jättebilliga. De vet ju ändå att de får sina stålar genom att vi blir kedjade vid att köpa bläck i säg 7-10 år. Båda mina föregående skrivare höll 7 år.Jag är inte helt hundra på att jag hänger med i resonemanget. Jag köpte min skrivare när det var en otrolig rea på B&H en gång i tiden (jag bor nästgårds), då den sänkts från $1300 till $800 minus $300 cashback, så skrivaren gick på 500. En ny uppsättning bläck har gått på $700 under lång tid. Det är väl helt enkelt så att man får skrivaren subventionerat för att köpa in sig i ett bläcksystem. Helt okej med mig – Det har varit en bra skrivare under många år, även om den just pajat och verkar svår att få lagad. När det nu är dags att byta ut den blir det kanske en Epson då deras 5300 ser ut att ha bättre bläckekonomi.
Att det går åt en del, det vet jag, räknade inte med halva patronerna riktigt, men du har rätt, det försvinner en hel del vid uppstarten av varje skrivare.Tänk på att halva första omgången bläck går åt till att fylla upp skrivaren innan den kan användas.
Tack!Jag har också en Epson ET 8550.
Jag håller inte på att bli galen.
Jag har problem med ny teknik i princip i alla mina apparater. Således även med denna.
Ett tag verkade skrivaren inte förstå att det fanns en bakre pappersmatning. Det gick över av sig själv.
Nu förstår den inte att jag vill skriva ut på finaste inställning, alltså långsamt.
Jag ska se om det blir bättre efter några dagars vila.
I övrigt verkar mekaniken begränsad. Den väger väldigt lite (mindre metall), låter som en skördetröska och tuggar i sig en del papper.
Du skriver att:
"Skrivaren har ALLTID varit den apparat som ställt till med mest huvudvärk."
Jo, jag förstår. Både mekanik, datakontakter och små känsliga skrivarhuvud.
Och nu håller alltså din huvudvärk på att passera gränsen till galenskap.
Jag tror att du behöver ändra din inställning, inte bara skrivarens.
Se det hela mer jämlikt. Dessa apparater har egna liv, och egna viljor. De är inte som fogliga jyckar, eller dåtidens redskap som hammare och spade.
Jag glädjer mig över att utskrifterna blir så fantastiskt fina, och till en så låg kostnad.
Blir det för mycket problem, så kommer jag att ge bort skrivaren till en pillglad kompis, och köpa en ny (skrivare). Det kan jag göra, för den har redan betalat sig, bara genom den färg jag sparat. Och jämför man med Crimson, kan jag köpa en begagnad bil också.
Lycka Till.
Igensatta skrivhuvuden i Canon-skrivare passar väl in i den diskussionen för det händer att folk stått inför just detta scenario med just Canon-skrivare. Jag har läst exakt om sådana fall på Amazon t.ex. Byta skrivhuvus + allt bläck på ett bräde eller helt enkelt köpa en ny skrivare. Vad kostar ett nytt skrivhuvud till en Prograph 1000? Ja jag frågade Chat GPT och fick följande svar (se nedan):Det är väl inte så konstigt om man använder skrivaren? Visst, jag köper ofta en patron i taget av de som går åt mest. Jag är inte helt säker på hur skrivhuvuden passar in i den här diskussionen, och det stämmer inte att en ny skrivare är billigare – dessutom skulle jag ha extremt svårt att slänga 40 kg skrivare på tippen varje gång bläcket tar slut om det vore så. En ImagePrograf Pro1100 kostar i Sverige runt 13500 inklusive moms, medan en uppsättning 12x80ml bläck kostar strax under 8000.
Märkligt har du tillgång till en PC kan vara värt att utesluta enheterna skrivaren/macdator en ominstallation av datorn kan vara en lösning, har även installerat en drivrutin för storformat SC-P900...Jag har en sådan och håller på att bli galen.
Något som aldrig framkommer är om mjukvaran fingerar till min dator.
I vårt fall jobbar vi med en mackbook Pro 2023. Hur vi än googlar och pratar med ChatGTP och Scandinavianphoto så får vi ingen ordning på skrivarhelvetet.
Oftast skriver vi ut körkortbilder i svartvitt, fast som blir något annat. Olika färger smyger sig in. I menyerna finns det inställningar för svartvitt. Någon gång blir det bra, men för det mesta blir utskrifterna kontrastlösa och obehagliga.
När vi någon gång får till det så glömmer skrivaruslingen bort inställningarna, trots upprepade tryck på SPARA. Börja om från början och ändra på 20 parametrar, bara för att bli besviken.
Nu tror ni förstås att vi är nybörjare och klåpare. Sanningen är att vi har skrivit ut tusentals bilder med diverse Epsonskrivare genom åren.
Skrivaren har ALLTID varit den apparat som ställt till med mest huvudvärk.
Min kollega suckar och säger att när jag åker bort så går skrivaren sönder. Det likar något i påståendet.