Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon EOS250D och extern blixt, problem med triggering/synchning

Produkter
(logga in för att koppla)

pharaow

Ny medlem
Jag använder en Canon EOS250D för att fotografera sten-prov i ett labb.

Tidigare har vi använt lampor med konstant ljus för att belysa proven, men det blir inte riktigt bra, varken med färger eller skuggor (det går inte att mörklägga ordentligt runt omkring i rummet). Därför var jag nyligen och fick tag på ett par begagnade externa blixtar (Elinchrom Style RX 600) från en bekant, men nu har jag lite problem med att få dem att funka ihop med kameran.

När blixtarna är satta som slaves, så reagerar de på kamerans inbyggda blixt och utlöses, men det verkar som att de utlöses för tidigt. Kameran är inställd på E-TTL II, och jag funderar på om det är den som göra att de externa blixtarna utlöses för tidigt, men det verkar inte gå att ändra till något annat än E-TTL II om man inte sätter på en kompatibel blixt i blixtskon som kamera känner till. Och just för den här Canonmodellen verkar Canon ha valt att inte ha en standard-blixtsko.
Är det någon som har någon bra lösning på hur jag kan få till det så att denna EOS250D utlöser blixtarna? Finns det någon adapter till blixtskon som funkar?

Jag fick med trådlös Elinchrom EL-Skyport RX trigger till blixtarna, och den funkar bra för att utlösa blixtarna (med test-knappen), men sändaren passar ju inte i EOS250D:s icke-standard blixtsko...

Det är en stationär uppställning med kameran i mitten och ljuskällor på vardera sida inom 1-2 meters avstånd, så att ha kablar är inget problem. Dock har jag en väldigt tight budget. Skulle bara vilja hitta ett smidigt sätt att trigga blixtarna som funkar korrekt synchroniserat i tid...

Jag är heller ingen kamera-expert, så ni får gärna rätta mig om jag har fel om något i texten ovan.

Mycket tacksam för alla tips och råd!

Du kan skaffa en liten adapter att sätta i blixtskon. Den har både vanligt blixtsko och så kallad pc-kontakt eller telepropp för koppling till blixt eller sändare. Då får du en synksignal när slutaren öppnas.

Kostar omkring hundralappen.

TTL brukar digitalt innebära att kameran avfyrar en förblixt för att mäta ljuset, innan den riktiga blixten slår, så det är rätt sannolikt att det är ditt problem.

Du kan skaffa en liten adapter att sätta i blixtskon. Den har både vanligt blixtsko och så kallad pc-kontakt eller telepropp för koppling till blixt eller sändare. Då får du en synksignal när slutaren öppnas.

Finns det verkligen en sådan billig adapter till Canons snikblixtskor? Hela problemet är ju att några modeller, däribland 250D, saknar mittkontakten. Det är svårt att inte bli svårt konspiratorisk när Canon tydligen dessutom ser till att man inte kan styra den inbyggda blixten manuellt...

Finns det verkligen en sådan billig adapter till Canons snikblixtskor? Hela problemet är ju att några modeller, däribland 250D, saknar mittkontakten. Det är svårt att inte bli svårt konspiratorisk när Canon tydligen dessutom ser till att man inte kan styra den inbyggda blixten manuellt...

Det tänkte jag inte på. Hade bara för mig att det var på senare modeller.

Det finns en del fotoceller med möjlighet att hoppa över första blixten, tror det brukar kallas deley. Men kanske klurigt attt hitta?

Enklaste kankse är att få tag på ett annat kamerahus? Det finns rätt billiga begagnade med motsvarande prestanda.

Du borde kunna köra helt manuellt och skippa TTL-automatiken i kameran.
Och prova dig fram till rätt styrka på blixtarna.
Jodå, det tycker jag också, att man "borde", men det finns inte mycket som tyder på det ihop med den inbyggda blixten om man tittar i manualen. Det gjorde jag redan tidigare idag, men eftersom det bara bekräftade det som trådstartaren redan upptäckt kändes det inte nödvändigt att upprepa det. Canon tyckte helt enkelt att det var en god idé att jäklas med kunderna för att de antingen ska köpa originalblixtar eller en dyrare modell.

Här kan du själv bedöma:

1762551058831.png

Om en sån jär funkar så är det 200 (plus frakt)

Att använda en sökmotor klarar nog de flesta och då kan man hitta allt möjligt, inklusive sådant som absolut inte löser problemet. Eller var tror du själv, utifrån fler bilder på produkten? ;)

https://www.johngunn.ie/KAISER-FLASH-ADAPTOR-1301-4001072013017-3009/

Det tänkte jag inte på. Hade bara för mig att det var på senare modeller.

Det finns en del fotoceller med möjlighet att hoppa över första blixten, tror det brukar kallas deley. Men kanske klurigt attt hitta?

Enklaste kankse är att få tag på ett annat kamerahus? Det finns rätt billiga begagnade med motsvarande prestanda.
200D har mittkontakten, så det var precis på gränsen.

Funktionsmässigt enklast är nog att skaffa en komplett blixtsko (dvs en annan kamera), men en begagnad blixt som går att köra i manuellt läge är kanske billigast? Detta förstås givet att slavfunktionen fungerar korrekt i övrigt. Hade det rört Nikon hade jag lätt klämt ur mig ett (förhoppningsvis) träffsäkert förslag på blixt, men Canons blixtar och tillhörande begpriser har jag lite för dålig koll på.

Annars misstänker jag att man hamnar i att titta på TTL-sändare som förhoppningsvis fungerar med 250D, antingen direkt kompatibla eller som kan köras mot mottagare som kopplas in via synkkontakt e dyl i befintliga blixtar.

Jaha. Det går alltså inte att välja bort ETTL i kameran?
Jag har aldrig använd Elinchrome. Men det verkar konstigt ändå om man inte kan välja att synka mot antingen pre-flash eller andra blixten. Vanligt är "S1 eller S2" med andra fabrikat av blixtar. I manuellt läge.

God morgon,
väldigt positivt överraskad över den snabba responsen och diskussionen i detta forum! Tack till alla för intresset, hjälpen och tipsen!

Man tänkte inte på blixt när man köpte in den här kameran för några år sedan (för att snabbt ersätta en äldre som slutade fungera), eftersom setupen med de två lysrörsanordningarna på sidorna ansetts acceptabel. Jag tycker dock att det finns märkbara problem med bland annat ljusmiljön, blandljus, färgåtergivningen och skuggor mm, vilket har betydelse för hur bildmaterialet ska användas. När jag fick erbjudande om bra begagnade blixtar med tillbehör, så kändes det som ett bra första steg för märkbar förbättring.

Jag måste säga att när jag upptäckte att kamerahuset på en Canon-kamera har en blixtsko som verkar specialdesignad för att inte passa med standardblixtar, och att kameran inte tillåter manuellt läge för blixt, så blev jag väldigt förvånad, den tanken hade inte ens slagit mig. Förväntade mig inte att detta skulle vara ett problem med moderna kameror, men jag är ju inte så erfaren fotograf och får väl ta på mig att jag inte kollade upp det mer noggrant. Efter den upptäckten så blev jag dock väldigt osäker dels på hur man kan lösa situationen, och dels på om det finns fler problem med kameran som gör den inkompatibel med annan utrustning som borde kunna lösa uppgiften. Det vore ganska surt att ha fina blixtar som inte kan användas, eller om man spenderar pengar på att försöka fixa det men misslyckas på grund av fortsatta kompatibilitetsproblem, och i slutändan endera behöva ge upp eller köpa in nya dyra special-blixtar. Jag är ju novis, så skönt att se att jag kanske inte är ensam om att tycka detta är lite konstigt, och tacksam för all input från er här i forumet om vilka möjligheter som finns för att lösa det här!

Om en sån jär funkar så är det 200 (plus frakt)
När jag söker på nätet så hittar jag ju flera adaptrar och triggers, men oftast så står det "ej kompatibel med EOS 250D" (och några till av Canons kameror), eller så ser man i bilderna att de har den där centrala mittkontakten som alltså 250D inte stödjer. Jag har inte lyckats hitta någon som explicit säger att de funkar med 250D. Får en känsla av era svar att det nog kanske inte bara är jag som inte hittar rätt, utan att de flesta billiga adaptrar, sändare mm nog inte funkar med just den här kameran.

Du borde kunna köra helt manuellt och skippa TTL-automatiken i kameran.
Och prova dig fram till rätt styrka på blixtarna.
Jaha. Det går alltså inte att välja bort ETTL i kameran?
Jag har aldrig använd Elinchrome. Men det verkar konstigt ändå om man inte kan välja att synka mot antingen pre-flash eller andra blixten. Vanligt är "S1 eller S2" med andra fabrikat av blixtar. I manuellt läge.
Utifrån vad jag kan se, så kan man både i kameran och i mjukvaran på PC:n, välja att styra fotograferingen från den första eller andra "curtain" i E-TTL, men eftersom Elinchrom-blixtarna inte får kontakt med kameran via radio eller kabel, så går blixtarna optiskt och automatiskt på första blixten i den sekvens den ser. Och så länge man inte har en kompatibel blixt kopplad till blixtskon (dvs en specialdesignad Canon-blixt), så kan man inte välja bort E-TTL II - manuellt läge är ej valbart. Om jag förstått saken rätt alltså och ni får gärna rätta mig om jag har fel.
Så, fråga, om jag får kontakt mellan kameran och blixtarna (trådlöst eller med kabel), så kanske TTL-inställningarna funkar OK med blixtarna? Men om jag ska köra på optisk triggering så kanske jag måste kunna begränsa till endast en blixt? Eller?

200D har mittkontakten, så det var precis på gränsen.

Funktionsmässigt enklast är nog att skaffa en komplett blixtsko (dvs en annan kamera), men en begagnad blixt som går att köra i manuellt läge är kanske billigast? Detta förstås givet att slavfunktionen fungerar korrekt i övrigt. Hade det rört Nikon hade jag lätt klämt ur mig ett (förhoppningsvis) träffsäkert förslag på blixt, men Canons blixtar och tillhörande begpriser har jag lite för dålig koll på.

Annars misstänker jag att man hamnar i att titta på TTL-sändare som förhoppningsvis fungerar med 250D, antingen direkt kompatibla eller som kan köras mot mottagare som kopplas in via synkkontakt e dyl i befintliga blixtar.
Det finns en Canon Speedlite 430 EX på blocket för 475 kr.
Med en sådan i blixtskon borde det gå att få till andra lägen.
Kanske detta är enda lösningen, att köpa en Canon-blixt med den speciella kontakten, även om det tar emot lite just nu? Jag kikade lite begagnat nu på morgonen också, men jag kan ju inte så mycket om blixtar i allmänhet, och speciellt inte de här specialblixtarna, så blev lite osäker på vad man bör gå på i så fall... Med en Speedlite 430EX kanske jag kan styra de externa blixtarna optiskt med en manuellt inställd singel blixt utan TTL? Speedlite 580 EX verkar också ha en sån PC-kontakt om jag inte ser fel, och kanske kan jag då styra blixtarna även med TTL? Någon som känner till de här blixtarna eller andra alternativ?

Dessutom funderar jag nu på hur det funkar om jag har de två Elinchrom blixtarna riktade snett från sidorna för att minimera skuggor och reflektioner, men har denna extra Canon-blixt på kameran rakt ovanför objektet och dessutom på varierande avstånd (eftersom den monterade kameran flyttas upp och ner beroende på objektens storlek). Är det en risk att Canon-blixten har ljus- eller färgegenskaper som skiljer sig från Elinchrom blixtarna eller som varierar när vertikala avstånden ändras? Borde jag försöka skärma av den blixten från kameran/objektet så att den inte påverkar fotot (men eventuellt kan utlösa Elinchromblixtarna optiskt om inte med kabel)?

Sen kan jag tillägga att det är en stationär setup av fotoutrustning, den ska inte flyttas och det är typ 1 m mellan kamera och blixtar. Behöver inte vara high-tech, fancy eller vackert. Däremot bra om det är robust, pålitligt och ger goda resultat för bilderna med så naturtrogna färger som möjligt. Och jag har i stort sett ingen budget för detta.

Senast ändrad:
Kanske detta är enda lösningen, att köpa en Canon-blixt med den speciella kontakten, även om det tar emot lite just nu? Jag kikade lite begagnat nu på morgonen också, men jag kan ju inte så mycket om blixtar i allmänhet, och speciellt inte de här specialblixtarna, så blev lite osäker på vad man bör gå på i så fall... Med en Speedlite 430EX kanske jag kan styra de externa blixtarna optiskt med en manuellt inställd singel blixt utan TTL? Speedlite 580 EX verkar också ha en sån PC-kontakt om jag inte ser fel, och kanske kan jag då styra blixtarna även med TTL? Någon som känner till de här blixtarna eller andra alternativ?

Det ska gå att göra så (sladd) med Nikons SB-800 åtminstone, som är en liknande blixt från samma period (som 580 EX), men jag vågar inte säga säkert i Canon-fallet. Dock ter det sig sannolikt att det fungerar åt båda håll. Jag har aldrig testat med mina eftersom jag mest kört Nikons IR-styrning antingen från kamerans inbyggd blixt eller med SU-800 (en IR-fjärrmojäng) på de som saknar sådan.

Optisk slav borde fungera då det inte ska ge någon förblixt om du kör manuellt, men exakt på vilka tider det fungerar kan ju variera (dvs kanske inte hela vägen till kamerans kortaste tid för synk). Dock spelar det i princip ingen roll om i princip allt ljus kommer från blixtarna.

Dessutom funderar jag nu på hur det funkar om jag har de två Elinchrom blixtarna riktade snett från sidorna för att minimera skuggor och reflektioner, men har denna extra Canon-blixt på kameran rakt ovanför objektet och dessutom på varierande avstånd (eftersom den monterade kameran flyttas upp och ner beroende på objektens storlek). Är det en risk att Canon-blixten har ljus- eller färgegenskaper som skiljer sig från Elinchrom blixtarna eller som varierar när vertikala avstånden ändras? Borde jag försöka skärma av den blixten från kameran/objektet så att den inte påverkar fotot (men eventuellt kan utlösa Elinchromblixtarna optiskt om inte med kabel)?

Sen kan jag tillägga att det är en stationär setup av fotoutrustning, den ska inte flyttas och det är typ 1 m mellan kamera och blixtar. Behöver inte vara high-tech, fancy eller vackert. Däremot bra om det är robust, pålitligt och ger goda resultat för bilderna med så naturtrogna färger som möjligt. Och jag har i stort sett ingen budget för detta.

Jag har lite svårt att tro att Elinchrom inte skulle vara dagsljusbalanserade och ge liknande ljus. Du behöver ju inte heller rikta blixten som sitter på kameran mot motivet, utan så länge som slavsensorn på de stora ser blixten vid vald effekt (som ju kan dras ned så långt det fungerar) så räcker det.

Beroende på vad du vill åt så går ljuset från blixtar att modifiera på olika sätt för att påverka hur det slår på motivet.

Detta är inget konstverk då jag tog detta nyligen bara för att visa i en diskussionstråd på annat håll, men detta är bara en blixt med "tupper ware-bouncer" studsad snett bakåt när den sitter monterad i blixtskon. Det var en fjunig motsv 40 W lampa med skärm tänd i rummet (åt vänster i bild), men på f/16 så gjorde den knappast mycket. Det här förutsätter dock att det det finns något med rimlig färg att studsa ljuset emot. Jag har fortfarande mardrömmar om ett rum på Arken i Göteborg som var som en bastu i furu. Då går det inte riktigt att använda själva rummet.

NZ8_2534.jpg

NZ8_2531.jpg

(Underlaget är en strykbräda, för den som undrar... Tagen med ett äldre 105 mm-makro på småbild.)

Senast ändrad:
Kan möjligen sid 173 i denna manual vara en tillfällig lösning: FE-Lås.

Alltså att använda kamerans funktion för att i förväg låsa exponeringen innan bilden tas. Visa bilaga 178730

Jag såg faktiskt det där förut när jag tittade i manualen, men glömde bort att nämna det i tråden, vilket nog berodde på att det framstod som en otroligt opraktisk lösning för mer än en enstaka bild.

Antingen kommer man utlösa de stora blixtarna två gånger eller så får man deaktivera och aktivera slavfunktionen varje gång. Plus att om kameran inte håller kvar låset, vilket jag misstänker att den inte gör, så får man göra om processen för varenda bild man tar. Det kommer man säkert aldrig att missa och få mörka bilder...

Tillägg:
Man kommer ju också att slå den inbyggda blixten rakt på motivet med den effekt kameran bestämmer sig för vid låsning, om man inte knåpar ihop något som skymmer den direkta siktlinjen. Hur stort det problemet är beror förstås på hur mycket effekt man kör från de stora blixtarna och hur reflektivt motivet är.

Jag kan testa det där med FE-lås, men jag ser att det står en notis om att det inte funkar med Live View shooting, vilket är vad jag gör genom styrprogrammet på datorn.

Annars får jag kanske sikta på att köpa en begagnad blixt.

Tack alla för svar med hjälp och bra tips! Uppskattar det verkligen.

Det här beror tydligen på att Canon i någon undersökning av sina kunders vanor kommit fram till att de som köper en kamera på EOS 250D-nivå sällan använder en extern blixt och om det gör det är det på enklaste sätt. Alltså in med en Canonkompatibel blixt, typ deras egna, och styr den via menyn.

Canons mer avancerade kameror har de flesta upptänkliga möjligheter, inklusive den gamla PC-kontakten för att kunna synka med kabel.

ANNONS
Götaplatsens Foto