Nu handlar ju inte tråden från början om att diskutera bilderna i tråden, utan om varför det inte längre diskuteras om bilder på Fotosidan
Det är intimt sammankopplat. Det går näppeligen att diskutera varför bilder inte diskuteras utan att diskutera bilder så de som deltager i diskussionen om varför bilder inte diskuteras faktiskt får någorlunda kongruens i uppfattningen om vad diskuterande av bilder faktiskt innebär. Att då ge några exempel på bilddiskussion genom att verkligen diskutera en eller annan bild känns rimligt.
Den universella slutsats jag har dragit av det här är att det inte finns någon universell definition på hur man diskuterar bilder, eller ens en bild. Det verkar heller inte finnas någon samfälld uppfattning om vad det är som gör att en viss bild får betraktaren att stanna till, än mindre vad som får vederbörande att hoppa till eller åtminstone andas lite djupare än vanligt.
De som har deltagit här i denna diskussion (i tråden, alltså) är ändå torligtvis ett slags tvärsnitt av bildintresserat folk. Annars hade vi inte hittat tråden alls. Trots det hittar vi knappt någon hjälpligt gemensam angreppspunkt på bilddiskuterandet. Möjligen är det så att det inte blir något intrikat diskuterande med mindre än att en flock, här definierad som minst två, personer med ett mer eller mindre gemensamt intresse för
en viss sorts bilder råkar samlas och börjar diskutera sagda bilder.
Jag är inte ens övertygad som att definitionen på en viss sort kan vara så vid som sportbilder, utan måste kanske smalnas av och trattas ner i olika fack, som fotbolls- eller orienteringsbilder, som diskuteras var för sig.
Och då är vi inte alls på det som kan uppfattas som Terjes ursprungliga fråga,
varför diskuteras inte bilder? Jag uppfattar det i alla fall som något slags generiska bilder i den frågan, inte specifikt kartviftande orienterare eller gråsuddiga älgar.