Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Almanacka
- Trådstartare zimba
- Start datum
Ingvar Nilsson
Medlem
Du får fotografera och publicera bilder, inom vissa väl kända gränser - men du får inte använda bilder med identifierbara personer, utan deras medgivande, i kommersiellt syfte, varken marknadsföring eller försäljning.Om man vill ha bilder i almanackan och det finns personer med i bilden som är tagen vid något större evenemang kan man publicera det och sälja almanackan?
Ingvar
zimba
Medlem
Tack för svar! Då blir det att blurra om identifierbar person finns med.Du får fotografera och publicera bilder, inom vissa väl kända gränser - men du får inte använda bilder med identifierbara personer, utan deras medgivande, i kommersiellt syfte, varken marknadsföring eller försäljning.
Ingvar
sumpan
Aktiv medlem
Jag vet inte om jag missförstår din fråga men så tolkar jag inte Ingvars svar ovan, se mer detaljer här:Tack för svar! Då blir det att blurra om identifierbar person finns med.
Sälja fotografier på människor
Hej! Om man ska sälja fotografier som är tagen på människor måste man ha deras "godkännande" för att få sälja dessa fotografier? Menar då exempelvis om jag fotar en person i en miljö utomhus och tycker att bilden blev väldigt bra och skulle kunna säljas är det ok att bara få ett bekräftande...
Sedan kan man ju fundera på det etiska i det hela, men ren juridiskt borde det vara tillåtet.
Rumpelstiltskin
Aktiv medlem
Jag blev bara mer förvirrad av den tråden du länkar till, tyvärr.
Jag trodde det var som Ingvar skriver ovan. Alltså, jag kan fota folk på stan och publicera på min egen sajt, här eller fejjan. Men om jag tjänar penger på bilden, då krävs personernas medgivande. T.ex. om den används i reklam eller i en bok och jag får betalt för bilden. Undantag om bilden säljs som konst, typ den är med på en utställning och någon köper den som ett konstföremål att hänga på väggen.
Jag trodde det var som Ingvar skriver ovan. Alltså, jag kan fota folk på stan och publicera på min egen sajt, här eller fejjan. Men om jag tjänar penger på bilden, då krävs personernas medgivande. T.ex. om den används i reklam eller i en bok och jag får betalt för bilden. Undantag om bilden säljs som konst, typ den är med på en utställning och någon köper den som ett konstföremål att hänga på väggen.
Ingvar Nilsson
Medlem
När jag skrev som jag skrev, missade jag förbehållet om konstnärliga verk.Jag blev bara mer förvirrad av den tråden du länkar till, tyvärr.
Men, vad skju...en är inte konstnärliga bilder? Speciellt det som erbjuds till försäljning. Vad är en almanacka?
Ingvar
sumpan
Aktiv medlem
Verkar som det är jag som varit lite dåligt påläst, delvis pga tidigare svar i liknande trådar på fotosidan.
Så om jag tolkar det rätt så gäller att om man kan identifiera personer på bilden så får man inte generellt inte publicera bilder enligt GDPR (med undantag av privata sociala medier).
www.sfoto.se
www.imy.se
Så om jag tolkar det rätt så gäller att om man kan identifiera personer på bilden så får man inte generellt inte publicera bilder enligt GDPR (med undantag av privata sociala medier).
Tio frågor om lag och rätt - SFF
Här samlar vi de tio vanligaste juridiska frågorna till förbundet. Läs detta om du undrar något om upphovsrätt, avtalsskrivningar och andra juridiska frågor. Kanske är din fråga redan besvarad.
Integritetsskyddsmyndigheten | IMY
Vi arbetar för att skydda alla dina personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer.
Ingvar Nilsson
Medlem
Nu blev det svårare och jag hoppas att någon, som kan bättre, kommer in.Verkar som det är jag som varit lite dåligt påläst, delvis pga tidigare svar i liknande trådar på fotosidan.
Tio frågor om lag och rätt - SFF
Här samlar vi de tio vanligaste juridiska frågorna till förbundet. Läs detta om du undrar något om upphovsrätt, avtalsskrivningar och andra juridiska frågor. Kanske är din fråga redan besvarad.www.sfoto.se
![]()
Integritetsskyddsmyndigheten | IMY
Vi arbetar för att skydda alla dina personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer.www.imy.se
Frågan var tidigare om att kommersiellt utnyttja bilder med igenkännbara personer. Du får publicera bilder på personer, "icke-kommersiellt", men dock inte om då kommer i konflikt med GDPR, ett annat lagrum, vilket du kan råka göra om bilden beskriver en persons situation, personnummer, kränkande, sjukdom etc.
Ingvar