Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Egen fotobok, 200 sidor, 21x28, vilket företag?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonim100

Medlem
Har hållit på med en fotobok senaste 1.5 åren men nu ser jag att de 160 sidorna inte kommer räcka.
Jag skulle nog behöva minst 200 sidor men problemet är att jag inte hittat nåt företag som gör detta samt har de egenskaper boken kräver i övrigt.

Den måste kunna ha panoramabilder/layflat binding.
Den måste vara 21cm bred och 28cm hög.
Man måste kunna beställa enskilda böcker, alltså inget krav om att man måste beställa 50 böcker samtidigt eller nåt.

Har kollat på cewe.se samt saal-digital.se men alla har för få sidor.
Fattar inte ens vad problemet är när ett företag bara kan göra ett visst antal sidor.

Någon som har nåt förslag på nåt ställe som kan göra detta?

Har hållit på med en fotobok senaste 1.5 åren men nu ser jag att de 160 sidorna inte kommer räcka.
Jag skulle nog behöva minst 200 sidor men problemet är att jag inte hittat nåt företag som gör detta samt har de egenskaper boken kräver i övrigt.

Den måste kunna ha panoramabilder/layflat binding.
Den måste vara 21cm bred och 28cm hög.
Man måste kunna beställa enskilda böcker, alltså inget krav om att man måste beställa 50 böcker samtidigt eller nåt.

Har kollat på cewe.se samt saal-digital.se men alla har för få sidor.
Fattar inte ens vad problemet är när ett företag bara kan göra ett visst antal sidor.

Någon som har nåt förslag på nåt ställe som kan göra detta?
Crimson.se kan vara svaret du söker. Jag kan sätta "check" på nästan alla dina krav - är osäker på formatet.

Problemet är att du har valt layflat.
När man väljer ett layflat så väljer du samtidigt fler begränsningar.
Och om det är så att du måste redigera om alla bilder till andra format, sorry such life.
Man måste starta med att kontrollera vilka format som är tillgängliga och välja ett o leva med valet.

Problemet är att du har valt layflat.
När man väljer ett layflat så väljer du samtidigt fler begränsningar.
Och om det är så att du måste redigera om alla bilder till andra format, sorry such life.
Man måste starta med att kontrollera vilka format som är tillgängliga och välja ett o leva med valet.
Fast hur gör de stora fotograferna då?
Jag kollade på en bock på bibloteket och tror det var brutus östling som gjort den och där var det layflat på några bilder.

En annan sak jag funderat på är om man beställer 2 böcker på typ 100 sidor styck, sen limmar man ihop dom på nåt sätt.

Jag kollade på en bock på bibloteket och tror det var brutus östling som gjort den och där var det layflat på några bilder.

En annan sak jag funderat på är om man beställer 2 böcker på typ 100 sidor styck, sen limmar man ihop dom på nåt sätt.
De stora fotograferna har ett bokförlag i ryggen som samarbetar med ett boktryckeri. Förutsättningar som ligger långt utom räckhåll för oss vanliga fotoentusiaster. Tyvärr med det format som du har valt, 21-28, så verkar du att ha målat in dig i ett hörn.

Det alternativ som kommer närmast är kanske Blurb stående 20x25 men då har du max 110 sidor och måste dela upp boken i två delar. I vilket härad priset hamnar med runt 100 sidor per del plus moms plus frakt plus tull (antar tryck utanför EU) törs jag inte gissa mer än att tusenlapparna lär flyga iväg....

Nu har jag givetvis ingen aning. om vilka bilder du ska publicera eller vilken berättelse du vill berätta men jag skulle fundera över om det finns något alternativt publiceringssätt till en(1) bok exakt enligt dina specifikationer.

Det alternativ som kommer närmast är kanske Blurb stående 20x25 men då har du max 110 sidor och måste dela upp boken i två delar. I vilket härad priset hamnar med runt 100 sidor per del plus moms plus frakt plus tull (antar tryck utanför EU) törs jag inte gissa mer än att tusenlapparna lär flyga iväg....

För några år sedan gjorde jag några böcker med hård pärm o bilder på pärmarna.
Låg under tusenlappen.
Ser man till att prenumerera hos Blurb så får man rätt omgående, o sen återkommande, 30% rabatterbjudanden i mailen.

Innan Jul är också en bra tid för att få rabatter.

Senast ändrad:

De gör framförallt inte EN bok, det är helt andra summor i volym o pengar man diskuterar i det fallet.

Ingen bra idé.
Bättre att göra 2 böcker och ha dem bredvid varandra i bokhyllan.

Ett annat sätt om du nu har ett företag som gör dessa 160 sidor som du redan förberett....

Kill Your Darlings!!!
Stryp helt enkelt antalet till 160 sidor.
Kan kännas tufft men blir troligtvis riktigt bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto