Annons

Behöver tips på billig videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Olle321

Aktiv medlem
Försöker hitta ngt billigt för endast "talking head"-video med en lins motsvarande ca 24 mm (fullformat). Mina idéer har tagit slut och jag behöver lite tips.

Krav:
- inspelningstid mer än 30 min (då går t ex gamla Canon-kameror bort).
- 1080 p räcker
- APS-C eller rentav MFT funkar
- Utbytbar lins motsvarande ca 24 mm fullformat, men det viktiga är att det finns gängor så en fast lins hade funkat i sådana fall bara den är vid nog.
- Hyfsad bildkvalitét och inget sönderprocessat med konstiga färger där man ser ut som en rynkig gris i nyllet.
- Helst stabil autofokus som funkar på en relativt stillasittande person.

Hade en Canon 5D ii som hade det mesta men den slutar spela in efter 30 min, så den är nu såld.

Hittar jag inget billigt kan jag lika gärna köpa t ex en Sony ZV-E10 ii för 750 € på e-Infinity, och begagnade kameror verkar tyvärr gå för ganska mkt så jag står just nu i valet o kvalet vilken väg jag ska gå.

Panasonic Lumix GH4 borde funka bra och gå att köpa billigt. Panasonics egen billiga kitzoom 14-42 är helt okej, och Olympus fasta 12/2,0 är jättefin.

Panasonic Lumix GH4 borde funka bra och gå att köpa billigt. Panasonics egen billiga kitzoom 14-42 är helt okej, och Olympus fasta 12/2,0 är jättefin.
Riktigt bra tips där! Har satt bevakning på Blocket på den. Hittar jag ett bra ex till rätt pris, så är det nog läge att slå till. Spännande kamera!

GH4 har dock 30 minuters gräns och ganska opålitlig autofokus, bra kamera i övrigt. GH4R har 30 minuters gränsen upplåst men samma autofokus, den är betydligt svårare att hitta med. Det är inte så mycket mer pengar att köpa en GH5 istället, den har också opålitlig autofokus men oändlig inspelningstid och bra specar än idag.

Det är svårt att kombinera 30 minuters gränsen och bra autofokus för budgetpris. Det finns ett rätt skapligt gäng kameror med bra video och autofokus som bara kan spela in max 30 minuter per klipp. Nikons Z serie tex har flera hus som är billiga på begagnatmarknaden. Z50 och Z6 tex.

Klarar man sig med manuell fokus så är GH5 väldigt vass som sagt ovan. Lumix S5 sitter på gränsen för vad jag kallar låg budget men har utmärkt kvalitet.

ZV-E10 i version ett kan eventuellt ha problem med överhettning, men det är nog vid väldigt långa klipp, men verkar ligga strax under 600 euro begagnad. Tvåan ska väl vara en ganska trevlig uppgradering dock för 150 mer som du verkar hittat.

Vad spelar du in som kräver så långa klipp? Podcasts och eller liknande?

GH4 har dock 30 minuters gräns och ganska opålitlig autofokus, bra kamera i övrigt. GH4R har 30 minuters gränsen upplåst men samma autofokus, den är betydligt svårare att hitta med. Det är inte så mycket mer pengar att köpa en GH5 istället, den har också opålitlig autofokus men oändlig inspelningstid och bra specar än idag.

Det är svårt att kombinera 30 minuters gränsen och bra autofokus för budgetpris. Det finns ett rätt skapligt gäng kameror med bra video och autofokus som bara kan spela in max 30 minuter per klipp. Nikons Z serie tex har flera hus som är billiga på begagnatmarknaden. Z50 och Z6 tex.

Klarar man sig med manuell fokus så är GH5 väldigt vass som sagt ovan. Lumix S5 sitter på gränsen för vad jag kallar låg budget men har utmärkt kvalitet.

ZV-E10 i version ett kan eventuellt ha problem med överhettning, men det är nog vid väldigt långa klipp, men verkar ligga strax under 600 euro begagnad. Tvåan ska väl vara en ganska trevlig uppgradering dock för 150 mer som du verkar hittat.

Vad spelar du in som kräver så långa klipp? Podcasts och eller liknande?
Ja, 30 min-gränsen är kanske en vill-ha-grej mer än ett krav. Jag är helt enkelt inte så van vid 30 min även om det händer ytterst sällan att jag filmar längre än så. Det blir Youtube-klipp och ibland blir det omtag o hämta grejer e t c, så tiden kan rinna iväg ibland.

Problemet är som sagt, att begagnat som klarar hyfsad video är ganska dyrt så man kan ju lika gärna köpa ngt nytt för lite till som även går att använda till annat.

Min första tanke var att hitta ngt för runt 2000 kr eller liknande men det är nog en önsketanke.

Jag testade nu idag att koppla upp min action-kamera mot min rode wireless go ii, samt en liten anordning att få ihop den med en teleprompter. Detta fungerade faktiskt över förväntan, så jag funderar lite på att köra med detta ett tag tills jag har funderat klart vad det är vad jag vill ha egentligen.

GH4 verkar ha en 30-min-gräns vid 4K men inte 1080p.

GH5 är säkert grym. Har nu båda på bevakning och tänkte kanske hugga om de dyker upp till bra pris.IMG_3390.jpeg

Är du stationär när du spelar in kanske det enklaste är att köra HDMI-capture till dator istället för inspelning på kort?

Är du stationär när du spelar in kanske det enklaste är att köra HDMI-capture till dator istället för inspelning på kort?
Du menar som ett sätt att gå runt 30-min-begränsningen? Funkar det?
Ja, det vore i sådana fall ett alternativ för att hitta ett ngt billigare alternativ. Men enklare vet jag inte om det blir.

Åtminstone till de kameror jag använder för videoinspelning finns det fjärrkontroll. Kabel, Bluetooth, app i telefonen - finns flera sätt.

Åtminstone till de kameror jag använder för videoinspelning finns det fjärrkontroll. Kabel, Bluetooth, app i telefonen - finns flera sätt.
Jag skulle absolut kunna leva med 30 min begränsning om kamera + lins går på cirkus 1500-2000 kr. Ville bara ha ngt billigt som jag kunde rigga en gång för alla enbart för detta syfte.

Kör vidare med min osmo action 4 som inte har ngn begränsning alls, tills jag hittar ngt intressant.

GH4 verkar ha en 30-min-gräns vid 4K men inte 1080p.

Tyvärr är 30 gränsen även vid 1080P, jag är ganska säker :)

Lumixar.jpeg

Om du vill försöka hålla din budget runt eller under 2000 kr blir det ganska tufft. Men du bör inte ha problem att hitta en Lumix GH2 för det priset. De verkar oftast gå runt 1200 kr. Det finns ett program som heter ptool som kan modifiera firmwaren på GH2 och ta bort 30 minuters gränsen. Med den kan du spela in tills minneskortet tar slut.

GH2 är ingen fantastisk kamera jämfört med vad som finns idag men den är fortfarande ganska så duglig om du klarar dig med 24/25 fps och om man satte 30 min och priset som hårda gränser är det nog ganska få systemkameror som kan konkurrera med den.

DJI Osmo Pocket 3 Creator Combo är på kampanjpris just nu. 5390 kr.​

Pocket 4 släpps på torsdag och snart släpps även Insta360 Luna.

Vad Gopro kommer att släppa inom kort blir spännande. Fokus på "cinema" i teasern.

Oavsett så funkar nog inte dessa så bra ihop med en teleprompter. Dessutom är dessa o Pocket 3 ngt för dyra för det här ändamålet. Tänkte försöka knåpa ihop en budgetlösning.

Senast ändrad:
Nu har vi gått igenom Panasonic GH2, 4 o 5, så varför inte oxå GH3? GH3 finns för circa 2000 kr ser det ut som.

Den verkar kunna filma i 30 fps o har en 3,5 mm mikrofoningång, något som inte GH2 har. Ingen tidgräns för video heller!

Jag kanske ska lägga en bevakning på den oxå.

Senast ändrad:
Du menar som ett sätt att gå runt 30-min-begränsningen? Funkar det?
Ja, det vore i sådana fall ett alternativ för att hitta ett ngt billigare alternativ. Men enklare vet jag inte om det blir.
Det blir nog enklare så tillvida att du direkt får in videomaterialet i datorn och slipper plocka det från kameran i efterhand. Jag lägger min röst på detta alternativ!

ANNONS
Götaplatsens Foto