Annons

Problem med Adobe lightroom LrC

Produkter
(logga in för att koppla)

weru

Aktiv medlem
Jag har problem att komma in i LrC. Ikonen svarar inte. Har försökt avinstallera programmet och installera på nytt. Hjälper inte. Verkar som att filen måste repareras men jag har inte lyckats hitta på hur man ska göra.

Inte så att den har installerat en ny version, t.ex från 2025 till 2026, och det är ikonen för gamla versionen som ligger kvar?

Oavsett vad så kan vi inte direkt komma någon vart utan att ens veta vilket operativsystem det gäller

Jag använder inte Lightroom men känner igen problemet lite vagt. En snabb sökning och frågan är om du gått igenom stegen som beskrivs här:
--------------------------------------------------------------------------------------------------
In a first step try to reset the preferences to the default settings by doing the following steps:
  • Close Lightroom.
  • Windows: Hold down [Alt]+[Shift] while restarting Lightroom.
  • Overwrite the Preferences when prompted by the dialog.
  • Close Lightroom.
  • Restart Lightroom.

It's recommended to backup your preferences before you reset the preferences to the default settings:

https://helpx.adobe.com/lightroom-classic/kb/preference-file-and-other-file-locations.html

If this doesn't help try to restore a catalog from the recent backup or try to create a new catalog. Hold the Ctrl-Key while starting LrC. This opens a catalog selection dialog. Create a new one and see if this catalog then works. You could then try to import your current catalog into the new one.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
?

Hej, liknande har hänt mig med nya versioner av Photoshop och då är det ikonen som länkar till en äldre version.
Prova att gå in i Adobe/Lightroom-mappen under program och leta reda på exe-filen (Lightroom-ikonen) om LR då öppnas så kopiera ikonen och ersätt den gamla med den nya ikonen, på platsen där du normalt öppnar LR.
Om du startar LR genom att dubbelklicka på en bildfil så välj istället högerklick, öppna med, och leta reda på den aktuella exe-filen/ikonen och klicka på den. Då borde Windows komma ihåg rätt sökväg/adress även nästa gång du öppnar en fil.

Jag hade ett liknande problem.

Efter att tjatat med Adobes chatbot en längre stund fick jag kontakt med supporten i form av en person med indisktlingande namn i en chat. Denne vill ha access till min dator vilket jag gav efter stunds tvekan medgav.
Datorns språk ändrades till engelska liksom keyboard.
LRC avinstallerades och återinstallerades ett flertal ggr. Drivrutiner m.m uppdaterades.

Ännu en person dök upp med ett kvinnligt indiskt namn.
Efter flera timmars stökande så fick de en äldre version av LRC att fungera. Jag uppmanades att inte uppdatera till senare versioner.
Jag hävdade då att jag betalar varje månad och därför vill ha den senaste versionen.

De sa då att de skulle eskalera ärendet. Jag frågade efter ett reference nummer vilket jag fick. Efter några dagar och lite letande hittade jag Adobes supportsida. Skickade då och där en fråga om vad som händer med mitt ärende.

Efter ett par dagars strul med gamla telnummer så ringer en person med telnr från Californien upp.
Vi pratar över telefon.
Även denna person vill ha datoraccess vilket jag ger. Han verkar jobba hemifrån eftersom jag hör hundar skälla, barn skrika och kvinnor gräla i bakgrunden.
Åter diverse av och på installationer, drivrutinsuppdateringar m.m.

Mitt under processen så försöker supportpersonen sälja på mig ett AI paket. " A very special time limited offer". Lite oklart vad det skulle innehålla men i stort sett alla AI tjänster jag känner till rabblades upp. Oklart vad kostnaden skulle vara. Jag avböjer vänligt men bestämt.

Efter ett par timmar har den senaste personen fått det att fungera. Lite oklart för mig vad som skapade problemet. En orsak de pekade på var att jag lagt Lrcatiflen i en Dropbox mapp. Det har jag haft I flera år så jag har lite svårt hur det kan påverka.

Sammanfattningsvis så fungerar det nu. Min dator och flera program har blivit svengelsk så jag får passa mig när jag har ett engelskt tangentbord.
En något märklig, många timmar lång upplevelse av Adobes support.

På senaste tiden har jag noterat att om jag stänger LRC utan att ta backup så går det inte att sedan starta om Lightroom.
Gå in i Taskmanager och leta upp processen som heter Adobe Lightroom Classic (eller något liknande, sitter på jobbet och jag minns inte exakt vad den heter). Döda processen, då kan man starta Lightroom igen.
Alternativt starta om datorn.
Tar jag backup så kan jag starta om Lightroom utan problem.
Letat men inte sett att det är ett vanligt problem. Kanske beror på min dator.

På senaste tiden har jag noterat att om jag stänger LRC utan att ta backup så går det inte att sedan starta om Lightroom.
Gå in i Taskmanager och leta upp processen som heter Adobe Lightroom Classic (eller något liknande, sitter på jobbet och jag minns inte exakt vad den heter). Döda processen, då kan man starta Lightroom igen.
Alternativt starta om datorn.
Tar jag backup så kan jag starta om Lightroom utan problem.
Letat men inte sett att det är ett vanligt problem. Kanske beror på min dator.
Hej, har du kollat under Inställningar/preferenser vilka inställningar du har för backup-tagning? Går att välja hur ofta LR ska fråga om du vill köra backup, en gång/vecka t ex.

Tack alla ni som har kommit med olika förslag hur man kan lösa problemet är ju att det inte går öppna LRC. Idag har jag haft en data tekniker som har varit inne i Adobe Creative Cloud och vänt ut och in på hela LRC. Data killen kan inte göra mer, det här är Adobe och Windows 11 problem att lösa. Det är bara att bita i det sura äpplet. // Rune

Det där låter både eländigt och konstigt.
Du är antagligen trött på förslag men du har inte heller svarat på om du försökt med de steg som föreslagits. Så, har du provat att ta bort preferences (inlägg 7 ovan)? Har du provat att ta bort allting Adobe med hjälp av Creative cloud cleaner tool?

Om det inte fungerar så hoppas jag du har en backup av ditt system från tiden då Lightroom fungerade. Se till att du har din katalog säkert förvarad någonstans, dra tillbaka backupen och lägg dit din Lightroomkatalog.

Förmodligen har redan gått igenom detta, jag skriver mest för säkerhets skull.

Vad består det sura äpplet av?

ANNONS
Götaplatsens Foto