Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Har en 11 år gammal nikond7100 nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jakobander

Aktiv medlem
Har två objektiv en fast 50mm för porträtt och en kombinerad 18 - 105 det som följde med. Vad rekommendrar ni för bättre objektiv prisvärt för att ta likande bilder när jag går runt i städer och hamnar och fotograferar landskap?

Lite av bilder jag har tagit senaste dagarna. brukar använda "
Focal Length
18 mm" så ett fast objektiv kanske är klokt kommer det bli bättre foto om jag väljer ett fast? (18mm)

Har två objektiv en fast 50mm för porträtt och en kombinerad 18 - 105 det som följde med. Vad rekommendrar ni för bättre objektiv prisvärt för att ta likande bilder när jag går runt i städer och hamnar och fotograferar landskap?

Lite av bilder jag har tagit senaste dagarna. brukar använda "
Focal Length
18 mm" så ett fast objektiv kanske är klokt kommer det bli bättre foto om jag väljer ett fast? (18mm)
Generellt sett är det sällan i prylarna bättre bilder finns om du förstår mig rätt. På vilket sätt upplevet du begränsning i ditt fotograferande med det du redan har ?

När du har svar på den frågan kan du börja fundera på vad du behöver komplettera/uppgradera med.

Om du inte har/får något svar på den frågan kanske du skall lägga dina pengar på något annat, (resa !?) än att köpa nya/mer fotopryttlar, alternativt satsa pengarna på någon form av sparande för framtiden 😊👍.

Fråga mig gärna hur jag vet 😉.

Vad vill du förbättra? Skärpan? Ljusstyrka?
Det finns betydligt vassare zoomar än din kitzoom, idag till överkomligt pris (3-5000 kr) begagnat. Äldre fasta vidvinkelobjektiv är nödvändigtvis inte skarpare än det du har.

Hej Jakob,

Om du mest fotograferar kring 18mm med din zoom och inte har så stort behov av de längre brännvidderna så skulle du kunna överväga något av dessa två zoomar anpassade för Nikons APS-C kameror. Har själv använt dessa objektiv och de ger väldigt mycket bildkvalitet sett till dagens begagnatpriser.

Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art
Ett skarpt och mycket fint zoomobjektiv från Sigmas fina Art-serie. Tungt, drygt 800 gram, ingen bildstabilisering men har fast bländare 1.8 genom hela zoomomfånget. Du kan läsa lite mer i Cyberphotos test.

Detta går att hitta begagnat hos MPB i Tyskland för drygt 300 euro.

Nikon AF-S DX Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED
Ett gediget zoomobjektiv från Nikon med fast bländare 2.8 genom hela zoomomfånget. Ingen bildstabilisering och ungefär i samma viktklass som Sigmaobjektivet. Kan också lätt hittas till bra pris på begagnatmarknaden för ungefär samma pris som Sigman.

Du berättar ju inte vad du är missnöjd med, men Nikons 18-105 är ett alldeles utmärkt objektiv och väldigt användbart i olika lägen. Om du inte tycker att bilderna blir bra så beror det förmodligen inte på objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto