Annons

Har en 11 år gammal nikond7100 nytt objektiv

jakobander

Aktiv medlem
Har två objektiv en fast 50mm för porträtt och en kombinerad 18 - 105 det som följde med. Vad rekommendrar ni för bättre objektiv prisvärt för att ta likande bilder när jag går runt i städer och hamnar och fotograferar landskap?

Lite av bilder jag har tagit senaste dagarna. brukar använda "
Focal Length
18 mm" så ett fast objektiv kanske är klokt kommer det bli bättre foto om jag väljer ett fast? (18mm)

Har två objektiv en fast 50mm för porträtt och en kombinerad 18 - 105 det som följde med. Vad rekommendrar ni för bättre objektiv prisvärt för att ta likande bilder när jag går runt i städer och hamnar och fotograferar landskap?

Lite av bilder jag har tagit senaste dagarna. brukar använda "
Focal Length
18 mm" så ett fast objektiv kanske är klokt kommer det bli bättre foto om jag väljer ett fast? (18mm)
Generellt sett är det sällan i prylarna bättre bilder finns om du förstår mig rätt. På vilket sätt upplevet du begränsning i ditt fotograferande med det du redan har ?

När du har svar på den frågan kan du börja fundera på vad du behöver komplettera/uppgradera med.

Om du inte har/får något svar på den frågan kanske du skall lägga dina pengar på något annat, (resa !?) än att köpa nya/mer fotopryttlar, alternativt satsa pengarna på någon form av sparande för framtiden 😊👍.

Fråga mig gärna hur jag vet 😉.

Vad vill du förbättra? Skärpan? Ljusstyrka?
Det finns betydligt vassare zoomar än din kitzoom, idag till överkomligt pris (3-5000 kr) begagnat. Äldre fasta vidvinkelobjektiv är nödvändigtvis inte skarpare än det du har.

Hej Jakob,

Om du mest fotograferar kring 18mm med din zoom och inte har så stort behov av de längre brännvidderna så skulle du kunna överväga något av dessa två zoomar anpassade för Nikons APS-C kameror. Har själv använt dessa objektiv och de ger väldigt mycket bildkvalitet sett till dagens begagnatpriser.

Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art
Ett skarpt och mycket fint zoomobjektiv från Sigmas fina Art-serie. Tungt, drygt 800 gram, ingen bildstabilisering men har fast bländare 1.8 genom hela zoomomfånget. Du kan läsa lite mer i Cyberphotos test.

Detta går att hitta begagnat hos MPB i Tyskland för drygt 300 euro.

Nikon AF-S DX Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED
Ett gediget zoomobjektiv från Nikon med fast bländare 2.8 genom hela zoomomfånget. Ingen bildstabilisering och ungefär i samma viktklass som Sigmaobjektivet. Kan också lätt hittas till bra pris på begagnatmarknaden för ungefär samma pris som Sigman.

Du berättar ju inte vad du är missnöjd med, men Nikons 18-105 är ett alldeles utmärkt objektiv och väldigt användbart i olika lägen. Om du inte tycker att bilderna blir bra så beror det förmodligen inte på objektivet.

Du berättar ju inte vad du är missnöjd med, men Nikons 18-105 är ett alldeles utmärkt objektiv och väldigt användbart i olika lägen. Om du inte tycker att bilderna blir bra så beror det förmodligen inte på objektivet.
Jag tycker bilderna blir bra. Men tänkte om att det blir ännu bättre med ett nytt objektiv. Eftersom jag mest använder 18 så borde ett fast 18 kanske bli ännu bättre.

från ai får jag dessa två;

Bästa objektiv för Nikon D7100 (DX)​

🥇 Best overall (landskap)​

Nikon AF-P DX 10-20mm f/4.5-5.6G VR​

2 536,76 kr•Buy Direct & Save + andra
4,7 (1,1 tn)
2 536,76 kr•Buy Direct & Save + andra•
4,7 (1,1 tn)

👉 Varför detta är bäst:

• Extrem vidvinkel (10 mm = perfekt landskap)
  • Lätt och billigt
  • Stabilisering (VR)

✔ Perfekt för:

• natur
  • fjäll
  • stad
  • resor

💎 Bättre kvalitet (pro feeling)​

Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX · 1 349,90 kr · 4,7
Ljusstark vidvinkel med bättre skärpa – bra även för kväll och astro.

👉 Fördelar:

• f/2.8 (mycket bättre i mörker)
  • skarpare än budgetalternativ
  • populär bland fotografer

✔ Perfekt för:

• landskap + nattfoto
  • astrofoto
  • mer “pro”-bilder
Håller ni med?

"Bättre bilder" vill vi alla ha men tyvärr är "bättre" en väldigt svår term som inte riktigt går att kvantifiera. (Kanske får jag mothugg på det?)

De flesta som vill ha bättre bilder vill ha bättre (mer) skärpa eller en annan bildvinkel (vidare för att få med mer av landskapet eller längre för att få med de små fåglarna långt bort)

Bättre skärpa går att få på många olika sätt. Som tidigare sagts här så är det inte något fel på ditt 18-105. Kör du ofta på full öppning, f/3.5, vid 18 mm kommer du få bättre skärpa om du bländar ner till exempelvis f/5.6 eller f/8.
Ett objektiv med fast brännvidd eller fast ljusstyrka (exempelvis f/2.8 över hela zoomomfånget) kommer ha bättre skärpa men det kommer inte bli en natt eller dag-skillnad.
En stor del av skärpan/bättre bilder ligger också i redigeringen. Nu vet jag inte hur mycket du redigerar men att komma till insikten att bilden inte är klar när du har tryckt på avtrycket är en stor vinst i sig. Om du mest kör JPG och inte redigerar eller vill redigera bör du ordentligt gå igenom "Picture controll" i din kamera och ställa in de inställningarna så att du blir mer nöjd SOOC (straight out of camera). Jag lovar att det kommer göra skillnad.

Jag har i många år jobbat i kamerabutik och fått liknande frågor så många gånger att jag inte kan räkna dem. I de flesta fall är det inte något fel på prylarna utan det mesta sitter (tyvärr) i fotografen. Som Tony var inne på i sitt svar kanske en resa istället för nya prylar eller kanske en kurs av något slag för att lära sig mer om hur man ser på fotografering, sitt eget fotograferande och vad man vill ha ut av det? Inte nödvändigtvis en grundkurs som lär dig slutar/bländare/ISO även om många, inklusive erfarna fotografer, skulle behöva det också. Gå en kurs i landskapsfotografering eller gatufotografering och lyssna på vad de säger att man behöver får att få bättre bilder. Jag kan nästan garantera att de inte kommer säga att du behöver ett nytt objektiv.

Det var det jag hade att komma med...

/Jon

kanske en kurs av något slag för att lära sig mer om hur man ser på fotografering, sitt eget fotograferande och vad man vill ha ut av det?
Finns hur mycket som helst på tuben om man vill förkovra sig. Själv följer jag Mark Denney, Nigel Danson och Fototripper för att nämna några.

Kan lägga till att man kan köpa ett stativ (om man inte har ett sedan tidigare), det kan bidra till att öka den tekniska kvaliteten på bilderna, om det är där det fallerar för dig.

Eftersom jag mest använder 18 så borde ett fast 18 kanske bli ännu bättre.
Se till att använda dig av den bländare som presterar bäst på ditt objektiv, så blir det säkert bra. Det du mest vinner på att köpa ett fast 18 mm fast objektiv är vikt och smidighet, men du förlorar flexibiliteten.

Ofta är f/5,6-8 den bländare som kramar ut det mesta ur objektiv om vi talar om skärpa. Men sedan är det ju inte alltid så lätt när man skall välja bländare, det beror ju lite på vad det är för effekt man vill uppnå också, och här kommer då det kreativa beslutet in.

Avslutningsvis; Kunskap kan sannolikt göra mer för att förbättra dina bilder än att du köper på dig mer prylar, (jag talat om egen erfarenhet 😉).

ANNONS
Götaplatsens Foto