Annons

Har Tony Northrup hamnat på AI-dekis eller trasslat in sig i CRINGE-begreppet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag undrade lite vad Tony egentligen hade för sig och zoomade in några av hans videos:

I denna sitter han helt desillutionerad i någon tröja som ser ut som en konstig badrock och verkar halvt bakfull och sinnesslö - nästan sluddrande, små skäggig som jag sällan sett den mannen som alltid varit renrakad och gnäller över att han just blivit överkörd av AI.

Sedan kommer detta CRINGE-begrepp in som tydligen betyder "att anstränga sig FÖR mycket". Inkluderat i det är exv. att ta bilder med systemkamera och stå där och skruva på objektiv och pilla på en massa manuella spakar och kranar BARA (helt i onödan) bara för att ta en bild - med superkort skärpedjup och massa blurrig oskärpa!

Sedan kommer vi in på CRINGE på allvar och allt inom foto som nu är helt ute enligt Tony med alla dessa ambitiösa porträttbilder med korta skärpedjup och en massa oskärpa tagna med svindyra objektiv med minst 1.2 i F-värde. Det lustiga är att det är vanligt enligt Tony att dessa ambitiösa porträtt-bilder istället uppfattas som CRINGE för att de uppfattas som AI-anstrukna. Upp och nedvända -världen eller? Fotografer som inte ens har en riktig kamera - eller hur?! Hans dotter däremot skiter i CRINGE och skapar frejdigt på med sin mobil - och skiter i korta skärpedjup.

Tony deppar dessutom för att hans business halvt om halvt eller rakt ut till 50% försvunnit till folk som inte ens är fotografer längre men ändå utifrån någon halvtaskig bild på en produkt skapat en helt användbar reklambild med hjälp av Google AI - på nolltid.

Inte bara Tony har kroknat utan med honom hela kameraindustrin. Kineserna köpte in sig i Hasselblad och är på väg in i Leica också enligt honom. Nikon hänger på repen för nu utmanas de på allvar av Viltrox som säljer objektiv som inte är sämre än deras men kostar hälften eller en tredjedel (minns att jag skrev i vintras om att dessa prisskillnader kommer döda original-objektiv businessen). Tamron och Sigma betalar tydligen Nikon men det skiter ju som vanligt kineserna i som inte erkänner västerländsk immateriell rätt.

Om AI som dödat Tonys business
Han är upprörd övar stillbild är helt dött.
Video med usel kvalitet regerar

Tony deppar vidare i en video helt stilenligt t.o.m. heter "It´s time to say good bye". Det är inte utan att vi börjar se slutet på Tonys karriär.

Jag hoppas att han piggnar till för jag tycker det är viktigt med folk som Tony. Men som det är nu har han nog fått lite väl mycket "olja på lamellerna" och slirar rätt betänkligt. Det är tut att han har Chelsea som gör sitt bästa för att pigga på honom lite :)

Senast ändrad:
Gläder mig åt hans problem. För några år sedan argumenterade han för att i praktiken stoppa gatufotografi genom att förbjuda fotografi av människor i det allmänna rummet utan att fråga om lov. Med sådana åsikter är han inte min vän – tvärtom!

Gläder mig åt hans problem. För några år sedan argumenterade han för att i praktiken stoppa gatufotografi genom att förbjuda fotografi av människor i det allmänna rummet utan att fråga om lov. Med sådana åsikter är han inte min vän – tvärtom!
Det missade jag nog. Jag önskar ingen olycka men det låter misstänkt som en rätt hopplös och världsfrånvänd idé. :) Kan vara en yrkesskada orsakad av för mycket fokus på kamera-prylar och sales. Alltså vad gör folk med alla mobiler - om inte att fotografera allt och alla de ser i sin väg??

Kan man spåra ett stråk av missunsamhet - för det är ju möjlignen t.o.m. så idag att många av dessa mobilfotografer faktiskjt tar bättre bilder på människor i det allmänna rummet än vi gör med stora blaffiga systemkameror som får många att ducka och vända sig om för att slippa komma på bild. Tvärtom, ska man flyga under den radarn finns inget bättre än mobiler för ingen verkar bry sig om dem fast de borde uppfattas som det verkliga problemet i det sammanhanget.

Det enda som väl på allvar kan få folk att avstå allmän fotografering av "människor i det allmänna rummet" som du skriver är väl möjligen all tid de använder för att ta selfies av sig själva.

Senast ändrad:
Det missade jag nog. Jag önskar ingen olycka men det låter misstänkt som en rätt hopplös och världsfrånvänd idé.
Det kan man tycka men glöm inte att länder som Frankrike, Tyskland och Spanien har lagstiftning som söker att förhindra gatufoto.

Kan vara en yrkesskada orsakad av för mycket fokus på kamera-prylar och sales.
Det tror jag inte. Snarare en vilja från hans sida att öka ofriheten i samhället.

Kan man spåra ett stråk av missunsamhet - för det är ju möjlignen t.o.m. så idag att många av dessa mobilfotografer faktiskjt tar bättre bilder på människor i det allmänna rummet än vi gör med stora blaffiga systemkameror som får många att ducka och vända sig om för att slippa komma på bild.
Det tycker jag inte stämmer alls. Visst, det finns gatufotografer som skapar bra verk med mobil men de är få. Det är mycket lättare att gatufota med en ”blaffig systemkamera” än en mobil. Förutsatt att man vet vad man gör.
Tvärtom, ska man flyga under den radarn finns inget bättre än mobiler för ingen verkar bry sig om dem fast de borde uppfattas som det verkliga problemet i det sammanhanget.
Som sagt, det stämmer inte nödvändigtvis.
Det enda som väl på allvar kan få folk att avstå allmän fotografering av "människor i det allmänna rummet" som du skriver är väl möjligen all tid de använder för att ta selfies av sig själva.
Eller hård lagstiftning mot yttrandefrihet.

Jag skummade bara första videon en aning, men det är väl ändå en lite intressant reflektion, att folk är trötta på det riktigt perfekta och vill ha in lite av det mänskliga, amatörmässiga. En direkt parallell till hur film fått en renässans, och på senare tid 00-talets digitalkameror. Det är väl det han menar med cringe i meningen att anstränga sig för mycket.

Annars verkar väl Tony leda en massa gatuporträtt-workshops i New York nuförtiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto