Annons

How Just One Camera Destroyed Kodak Forever - Den första digitalkameran Kodak själva tog fram

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag såg denna väldigt intressanta film om Kodaks uppgång och fall. De byggde och ägde en stor del av Rochester, New York och tjänade vansinnigt med pengar som de knappt visste vad de skulle göra av. Vinstmarginalen per film var hela 70%.

Sedan uppfann man den första digitala kameran med hela 0,1 MP. Den ville man helst inte prata om utan insåg självklart att den digitala kameran ju hotade hela deras dåvarande verksamhet. Så istället levde man vidare i total förnekelse under 20 år och fortsatte som man alltid gjort tills det var för senst. Istället blev det japanerna och Sony som tog upp den bollen.

När senare Apple lanserade en telefon med inbyggd kamera så gick det fort utför för Kodak. Mer än 50 000 arbetare förlorade sina jobb och sina pensionspengar på kort tid när Rochester förvandlades till "Råttköping"

Senast ändrad:
Kodak tillverkar fortfarande mycket film i det separata bolaget Eastman Kodak. Man har tom anställt nya tekniker till fabriken i Rochester när efterfrågan ökade för några år sedan. Man säljer mycket till filmindustrin som ofta filmar analogt och sedan digitaliserar filmerna. Även stillbild är en stor marknad för Kodak idag. Men inte på långa vägar som före digitaliseringen, givetvis. Det finns ett annat bolag, Kodak Alaris i England, som enbart säljer stillbildsfilm och har försäljningsrättigheterna till alla Kodaks filmer i 135 0ch 120-format, utom några få som från början är kinofilmer och som Kodak nu börjat sälja själva i stillbild. Kemidelen av Kodak är idag kinesisk vad man kan förstå.

Kodak hade kanske kunnat överleva som bolag om dom inte förnekat. Men i så fall till i stort sett samma pris för personalen och Rochester.

George Eastman donerade från överskottet även i Sverige. Byggde stor tandvårdsklinik i Sthlm som jag själv var på som barn. Och jag har sett en i Vänersborg, så det bör finnas fler.

Det är ju en amerikansk dröm att först bli ohyggligt rik, senare i livet bli filantrop och donera. Eastman levde upp till den!

Valutarestriktionerna gjorde det nog svårt att flytta intäkterna hem till USA. Filmindustrin (!) hade liknande problem. Hollywood filmade t ex "Kanonerna på Navarone" på plats i Grekland där man hade stålar innestående.

Detta påminner lite om Facit I Åtvidaberg. Det var stora på mekaniska räknesnurror och peakade 1970. Men de hängde inte med i utvecklingen av de elektroniska miniräknarna och kånkade i princip över en natt 1971.
Facit hade ett eget fotbollslag Åtvidaberg FF som vann Allsvenskan 2 ggr och 8 spelare som hade spelat i landslaget.

Kodak hade kanske kunnat överleva som bolag om dom inte förnekat. Men i så fall till i stort sett samma pris för personalen och Rochester.

George Eastman donerade från överskottet även i Sverige. Byggde stor tandvårdsklinik i Sthlm som jag själv var på som barn. Och jag har sett en i Vänersborg, så det bör finnas fler.

Det är ju en amerikansk dröm att först bli ohyggligt rik, senare i livet bli filantrop och donera. Eastman levde upp till den!

Valutarestriktionerna gjorde det nog svårt att flytta intäkterna hem till USA. Filmindustrin (!) hade liknande problem. Hollywood filmade t ex "Kanonerna på Navarone" på plats i Grekland där man hade stålar innestående.
Jag fick gå en hel del på Eastmans jag också. Det finns ju kvar och jag besökte det för kanske fem år sedan och tog några bilder. Väntrummet med sitt stora akvarium och alla de "djurskulpturer" man kunde klättra på hade de ändrat till min sorg men djuren fanns istället spridda i anslutning till trapphuset på olika våningar.

Jag klappade elefanten som var min personliga favorit. Tyvärr fick jag inte heller något bokmärke efter besöket, så det verkar ha gått utför med Eastmans även i Stockholm :) . Men huset ligger där fortfarande vid Vasaparkens södöstra ände granne med Sabbatsbergs Sjukhus och då varf det fortfarande tandläkeriverksamhet i huset.

Senast ändrad:
Detta påminner lite om Facit I Åtvidaberg. Det var stora på mekaniska räknesnurror och peakade 1970. Men de hängde inte med i utvecklingen av de elektroniska miniräknarna och kånkade i princip över en natt 1971.
Facit hade ett eget fotbollslag Åtvidaberg FF som vann Allsvenskan 2 ggr och 8 spelare som hade spelat i landslaget.
En annan grej de tydligen senare tjänade en del pengar på var en annan användning av det kollagen (tror jag det heter) man tidigare haft till filmen. Det används tydligen i kosmetika-industrin.

En annan grej de tydligen senare tjänade en del pengar på var en annan användning av det kollagen (tror jag det heter) man tidigare haft till filmen. Det används tydligen i kosmetika-industrin.
Undrar om det inte var Fuji som målmedvetet växlade från filmindustri till bland annat kosmetikaindustri och klarade sig ekonomiskt. Men Kodak kanske försökte sig på något liknande(?)

Tillägg: Fuji lämnade inte filmindustrin helt eftersom de fortfarande tillverkar Instax kameror och film.

/F

Senast ändrad:
Min första kamera var en Kodak Retina S2, inköpt 1967. Småbildskamera, fast objektiv och med genomsiktssökare.
Det var en tålig och användarvänlig kamera, som tog helt okey bilder.

Det stod fortfarande en del röda tegelbyggnader som varit en del av Kodak längs gatorna i Rochester senast jag var där.
På den professionella printermarknaden, för printar med löpande bana, finns Kodak också kvar. De har exempelvis sin PROSPER-serie med inkjetprintrar, även om de för en ganska tynande tillvaro i branschen där tillverkare som Hewlett-Packard, Ricoh (fd IBM), Canon (fd Siemens- Siemens/Nixdorf - Océ), Screen och Fujifilm dominerar. Rank Xerox sysslar mest med arkprintrar, även efter övertagandet av Delphax.
Landa verkar också vara på fallrepet. Snygga maskiner med fantastiska demonstrationer på mässor som Drupa går tydligen inte att sälja. Mest intressant för Fotosidan är Benny Landa tack vare sitt förra företag, Indigo. En mycket stor del av alla fotoböcker som producerats i världen (en del produceras fortfarande, även om folk i allmänhet tycks ha tröttnat på produkten) har printats i någon Indigo printer, mest efter det att Hewlett-Packard övertog Indigo 2002 för den nätta summan USD 830 miljoner.

Jag har varit hos HP Indigo i Rehovot utanför Tel Aviv några gånger. En intressant produkt och produktion, både mekaniskt och färgmässigt.
Senast jag var ute på en installation med en Kodak printer var tio år sedan. I Jinan, Kina, av alla ställen.

ANNONS
Götaplatsens Foto