Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fodral/skydd för Canon 500mm f4 mkII i vandringsryggsäck?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag undrar om ni som har ett större tele, som Canons 500 eller 600 f/4 har något tips på ett enkelt fodral, påse eller tunn väska som kan användas när man vill transportera objektiv och kamera i en vandringsryggsäck?

Jag vill alltså inte ha tips på fotoryggsäckar som rymmer objektivet, utan något som kan skydda utrustningen vid packning i en 75 l vandringsryggsäck. Den medföljande objektivväskan är ju inte till mycket hjälp :)

Jag menar inte heller neoprenskydd som Lenscoat eller liknande utan en förvaringsinsats att lägga det i.

Alltså, kanske inte hjälper dig helt men när jag är ute på mina fjällvandringar i flera dagar har jag min systemkamera i en toploader axelremsväska och när det börjar regna väldigt mycket och konstant så trycker jag ner kameran i en s.k drybag som håller vätan ute. Inuti toploader väskan. Så en drybag är min lösning och funkar för mig.

Jag har kanske hittat lösningen själv! Hos Thomann fanns en massa olika väskor för högtalare, musikinstrument mm till bra priser. Jag slog till på en sån här, återkommer när jag testat. Det fanns även en större variant där jag till och med skulle få plats med utfällt motljusskydd.

Hej, jag köpte en JJC Objektivväska från firma Kamda till mitt teleobjektiv. Finns massor att välja på om du googlar ”lens bag” och kan tänka dig att handla från kinafirma. Jag använder min bag precis så som du tänker göra, alltså i en vandringsryggsäck. I mitt fall en Fjällräven Kajka.

Jag undrar om ni som har ett större tele, som Canons 500 eller 600 f/4 har något tips på ett enkelt fodral, påse eller tunn väska som kan användas när man vill transportera objektiv och kamera i en vandringsryggsäck?

Jag vill alltså inte ha tips på fotoryggsäckar som rymmer objektivet, utan något som kan skydda utrustningen vid packning i en 75 l vandringsryggsäck. Den medföljande objektivväskan är ju inte till mycket hjälp :)

Jag menar inte heller neoprenskydd som Lenscoat eller liknande utan en förvaringsinsats att lägga det i.
Finns olika storlekar. https://www.amazon.se/dp/B07331S38W?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1

Just såna JJC objektivväskor verkar inte finnas ens i närheten av stora nog att passa, tyvärr. Fick tips på en annan sida om väskor till bongotrummor :)

Just såna JJC objektivväskor verkar inte finnas ens i närheten av stora nog att passa, tyvärr. Fick tips på en annan sida om väskor till bongotrummor :)
Det ska finnas en större variant, den jag köpte är 37cm djup och 14cm bred, jag får ledigt ner mitt Nikon 180-600 med 1,4 konvertern monterad.

ANNONS
Götaplatsens Foto