Annons

Bygga egen STOR softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har haft lite funderingar på att bygga en riktigt STOR softbox.

Snackar dimensionerna ca 5x2 meter ungefär (skall vara till för att ljussätta en bil).

Är ingen super-snickare och så, men tänkte att om man tar och bygger en ram som man kanske får förstärka med nån pinne som går diagonalt över?
Kommer den pinnen ge för mycket skugga?

Sen tänkte jag försöka klä den med lite tyg, kan man väl köpa på löpmeter antar jag och sen häfta fast runt ramen?

Man får väl köpa svart tyg att klä "bakom" den för att hindra spill-ljuset.

Hur "djup" behöver den vara?

Räcker det med 2 st D-lite 4 blixtar för att fylla den med ljus?

Ett problem jag inte riktigt vet hur jag skall lösa är hur jag skall kunna hänga upp den etc.
Några idéer där?


Fler tankar och idéer runt denna idé?


/Jocce
 

666

Aktiv medlem
Kolla min bild "fotorigg". Vitt IKEA-lakan upphängt på en klädställning, diaprojektonsduk funkar som reflektor, eller apotekets räddningsfilt.

JL
 

Jocce

Aktiv medlem
666 skrev:
Kolla min bild "fotorigg". Vitt IKEA-lakan upphängt på en klädställning, diaprojektonsduk funkar som reflektor, eller apotekets räddningsfilt.

JL
Får man jämnt och bra ljus med den där?

Behöver som sagt nånting betydligt större än den där!


/Jocce
 

Karlsson

Aktiv medlem
Det lär inte vara några problem att köra utan "pinnar" i framkant om du istället ser till att det blir stabilt i bakkant på "softboxen", alltså bakom belysningen och därmed stabiliserar reglarna till sidorna.
Edit: Fast det kanske inte behöver vara en box med täta sidor?
 

Arne S

Aktiv medlem
En tanke bara: 14 löpmeter trä bara för ramen...det blir ganska tungt. Kan det inte funka att använda plaströr istället, typ elrör. Borde bli lättare. Dessutom går de ju att skarva på olika sätt så att det blir mer mobilt om du har behov av det. Ganska lätta att forma till om man vill det.
Kanske kan du också sy kanaler i kanten på duken så att du kan trä den på rören, typ gardin.

Nackdelen är väl i så fall värmeutveckling som påverkar plasten.

Har inte tänkt längre än så, ville bara väcka tanken.
 
Senast ändrad:

Maxieboy

Aktiv medlem
Bygg med elrör vinklar och skarvar. Du hittar det hos Claes i sjön eller på OBS! Byggmarknad tillexempel. Silverlamé finns i metervara hos Jysk bäddlager. Låna en symaskin och köp lite tråd. Klipp till tyget och sy kanaler för elrören! Montera och häng upp, det är gjort på en eftermiddag. Om blixtarna räcker till eller inte får du testa själv. Räcker det till inte så köp fler blixtar. Kolla i tygaffären efter vitt tyg att använda som diffusor.
 

Arne S

Aktiv medlem
Max, hur funkar det med värmen från blixtarna? Tänker dels på plasten i rören och dels vad det ställer för krav på tyget. Det kanske inte är något problem?

(Kul att hitta folk från sin "gamla" hemort Öa här förresten... :) )
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Arne S skrev:
Max, hur funkar det med värmen från blixtarna? Tänker dels på plasten i rören och dels vad det ställer för krav på tyget. Det kanske inte är något problem?

(Kul att hitta folk från sin "gamla" hemort Öa här förresten... :) )
Blixtarna i sig alstrar inget värme! Det är bara modelleringsljuset på 150watt/st som kan ge värme när dem är till. Man kan ju ha dem till medans man ställer in ljuset, sen behövs det ju inte mer. Jag har själv byggt en "stor" softbox av elrör och silverlamé det är inga problem med värmen där inte och fläkten i blixten ser till att diffusionstyget håller sig sträckt! Min box mäter 2000x1000mm och innehåller två 200W/s blixtar. Båda blixtarna är monterade på samma stativ.

(Jag känner ett par st Arne S i Ö-a men kan inte placera in dig)
 

Arne S

Aktiv medlem
Maxieboy skrev:
Blixtarna i sig alstrar inget värme! Det är bara modelleringsljuset på 150watt/st som kan ge värme när dem är till. Man kan ju ha dem till medans man ställer in ljuset, sen behövs det ju inte mer. Jag har själv byggt en "stor" softbox av elrör och silverlamé det är inga problem med värmen där inte och fläkten i blixten ser till att diffusionstyget håller sig sträckt! Min box mäter 2000x1000mm och innehåller två 200W/s blixtar. Båda blixtarna är monterade på samma stativ.

(Jag känner ett par st Arne S i Ö-a men kan inte placera in dig)
Tack. Var kanske otydlig där, det var just modelleringsljuset jag funderade över. Bra att veta att det funkar.

(Nej, det skiljer ju ett par år till min fördel. :) Brorsan jobbar numera med din bror om jag minns rätt. Farsan hade järnaffär på Storgatan)
 

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
Jocce skrev:
ca 5x2 meter ungefär (skall vara till för att ljussätta en bil).

/Jocce
Har du funderat på att bara bygga ramen, klä den så att du får ett stort vitt segel och sedan studsa ljuset underifrån mot detta?
Enklare att bygga och förstärka, tar mindre plats i höjdled, lättare vilket gör det enklare att rigga upp samt om du hänger det smart väldigt enkelt att vinkla och justera..
Snyggt ljus blir det oxå..

Sådana konstruktioner används i många studios.

/b
 

Nicklas.T

Aktiv medlem
Har du funderat på att bara bygga ramen, klä den så att du får ett stort vitt segel och sedan studsa ljuset underifrån mot detta?
Enklare att bygga och förstärka, tar mindre plats i höjdled, lättare vilket gör det enklare att rigga upp samt om du hänger det smart väldigt enkelt att vinkla och justera..
Snyggt ljus blir det oxå..

Sådana konstruktioner används i många studios.

/b
Hej. Plockar upp denna supergamla tråd. Behöver också lösning för att få till en stor ljusbox i tak för bilfotografering.

Jag vill inte använta blixtar utan ha konstant ljus. Funkar det att reflektera detta på ett tillfredställande sätt mot en vit stor skärm i taket? Belyser man den med lampor med softboxar på eller hur skall man tänka?
 

Nicklas.T

Aktiv medlem
Jag har funderat på något liknande detta.
https://www.diyphotography.net/a-light-wall-of-light/

"Build a Giant Softbox Using Bed Sheets and PVC Pipes"
Hmm, ja. Min skall hänga permanent i en bilhall där vi fotar bilar så den behöver vara relativt "ok" att se även när man inte fotograferar bilar.

Jag behöver ingen direkt bakgrund (har redan en vit vägg) det jag är ute efter är en stor ljusspridning för att få ett acceptabelt ljus över hela bilen och som framhäver formerna lite mer.

Jag är bara orolig att det inte skall ge tillräkligt mycket ljusspritning om jag skjuter upp ljus på en vit skärm av tyg..
 

Lahn

Aktiv medlem
En blixt riktat mot taket skulle förvandla hela taket till en jätte softbox, om de är vit.
 

Lahn

Aktiv medlem
Hej, Tack för ditt svar.

Funkar det även bra med permanent ljus? Tanken är också att vi skall kunna göra korta filmer samt att vi helst inte vill köra med blixt.
Det vet jag inte, jag jobba inomhus nästan bara med bixt. Men jag gissar att du skulle behöver en byggstrålkastare för att får tillräckligt med ljus eller mycket långa slutartider. Men det fungerar ju inte heller om du vill spelar in film.
 
ANNONS