Annons

Skall på safari. Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

arp

Aktiv medlem
tror 400an kommer ge dig en större upplevelse än vad en uppgradering av kittet eller en konverter gör.
när du kommer hem säljer du den med minst 2000 i vinst om du nån gång skulle vilja göra det, så jag ser inte att det skulle vara nått att fundera över.

cheers,

~ F
 

AFJ

Aktiv medlem
Re: Långa telenobjektiv?

TA0 skrev:
Hej!
Det pratas om långa teleobjektiv. 2X zoom på min Canon Digital Ixus (orginalet) räckte en bra bit för 6 år sedan (jag hade inget bättre då).
Exempel här: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=164365

---/Thomas
Man tager vad man haver! :)

Men i ärlighetens namn, de där bilderna hade säkerligen blivit bra mycket bättre om du haft tillgång till mera brännvidd.

Det finns ju faktiskt tillfällen när klena verktyg begränsar resultaten - fotosafari i Afrika är väl just ett sådant gissar jag.

Mvh
Anders
 

TA0

Aktiv medlem
Re: Re: Långa telenobjektiv?

AFJ skrev:
Man tager vad man haver! :)

Men i ärlighetens namn, de där bilderna hade säkerligen blivit bra mycket bättre om du haft tillgång till mera brännvidd.

Det finns ju faktiskt tillfällen när klena verktyg begränsar resultaten - fotosafari i Afrika är väl just ett sådant gissar jag.

Mvh
Anders
Inte säkert bättre av mera brännvidd är lösningen på allt men andra parametrar såsom ljusstyrka, skärpa mm.
Bilden på elefanterna hade inte tjänat på längre brännvidd eftersom vi var mitt i en elefantflock. Lejonhonan med ungar var inte mer än 5 meter bort. Vid ett annat tillfälle plåtade jag ett lejon som låg och tuggade på ett vårtsvin 2 meter från bilen. Du har rätt så till vida att med längre brännvidd hade jag kunnat ta flera bra bilder. Jag tror lite också handlar om vart i Afrika man åker och med vilken arrangör man åker på safari. Själv åkte jag med Temaresor till Kenya och efter vad jag har hört så var vår resa mycket bättre än vad många upplevt i Sydafrika och Kreuger. Efter två dagar hade vi plocka alla "big five". Många får inte ens se alla på en vecka. Vi kom också (nästan snuskigt) nära många djur men man vande sig efter en stund.
Helt fantastiskt resa som jag gärna vill göra om fast nu med bättre kamerautrustning.

---/Thomas
 

Joa

Aktiv medlem
Tror ni jag skall skippa batterigreppet och köpa på mig några extra tredjepartstillverkade batterier? Tex. kaffebrus?
Skulle kännas skönt med en backup som jag kan köra vanliga batterier i, men jag tror greppet skulle bli liggande efter resan.
Tycker 20D ligger bra i handen som den är så....
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det tycker jag. Allt jag har läst om "vanliga" batterier i batterigrepp tyder på att man inte kan ta speciellt många bilder med dessa. De uppladdningsbara litiumbatterierna är mycket, mycket bättre.

Köp dock inte det absolut billigaste du hittar utan att kolla lite först. Jag har själv inte haft några problem med piratbatterier, men det finns exempel på det i gamla trådar här på fotosidan. Mina piratbatterier köpte jag dels på Expert och dels på Kungsholms Foto. Gissningsvis är chansen att man slipper få skräp större om man handlar av en fotohandlare än på t.ex. Blocket eller eBay.

Köp inte för många extrabatterier. Du måste ju hinna ladda dem också, och det blir bökigt att ta med många laddare. Jag hade två batterier med mig, men klarade mig med ett batteri under en dags safarifotande, så jag behövde aldrig byta till reservbatteriet. Jag använde i stort sett aldrig skärmen på kameran (det är nästan meningslöst att titta på bilder på kamerans skärm) och använde aldrig seriebildsläget, vilket säkert bidrog till den goda batteriekonomin.
 
Senast ändrad:
ANNONS