Annons

Canon EOS 1000D lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)

simonbertilsson

Aktiv medlem
mrelbe skrev:
Jag förstod nästan att det var så du menade. För min del är alternativen ingen blixt eller endast extern blixt, jag var därför lite väl snabb med min fråga ovan.
Tänk på att kameran skulle vara en nybörjarkamera mellan kompakt och systemklassen!

Hört i fotoaffären:
"Ööööh, jo. Det är en nybörjarkamera och den kostar bara 4000, men du måste köpa till blixten för 2000. Men kameran kostar ju fortfarande bara 4000, så trösta dig med det."
 

ekemannen

Aktiv medlem
apersson850 skrev:
Det behöver inte alls vara samma sensor som i 40D, bara för att pixelantalet är identiskt. Se på 400D och 40D, de har samma antal pixlar men olika sensorer. Bland annat tillåter sensorn i 40D 14-bitars dataomfång, inte 12 bitar, som det är i 400D. Och i 1000D.

Det kan mycket väl vara likadan sensor för signalen från sensor´n är analog och A/D-omvandlarna (för hastigheten är det flera stycken) sitter efter och det är den som omvandlar till 12 eller 14 bitar. Det är möjligt att ha dom ihopbygda men det tror jag inte och då är fortfarande inte sensor på några bitar utan analog.

/ Erik
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, det är rätt. A/D-omvandlingen görs på den analoga signalen från sensorn, i fyra parallella kanaler. DiGIC III i 40D tillåter 14-bitars upplösning, medan DiGIC II i 400D klarar 12 bitar.

Fast det är ändå inte samma sensorchip i de kamerorna. Exempelvis har 40D en effektivare matris med mikrolinser, för att förbättra ljusinsamlingen. Detta gör att 40D har likvärdiga brusegenskaper med 30D, trots fler pixlar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vet ej. Har inte sett några så utförliga tekniska data på 450D.
Den information jag refererade till är från Canons egen beskrivning av tekniken i en 40D.
Jag har sett bildjämförelser mellan 450D och 40D, där 40D hade marginellt högre bildkvalité på ISO 1600. Men det var inget man direkt såg skillnad på om man inte letade efter skillnaden.
 
ANNONS