Annons

Skärpa för bildskärm = web?

Produkter
(logga in för att koppla)

KenMac

Medlem
Det brukar beskrivas två olika metoder att för skärpa, en för tryck och en för web. Vad är rekommenderad skärpa om man tittar på bilderna på datorskärmen/LCD TV i full storlek? Om man dessutom använder Ken-Burns effekt så bör ju bilden vara större än skärmens storlek. Jag vill inte förminska bilderna till en mindre yta eftersom bildspelsprogrammet ändå använder skärmens max-läge oavsett hur stor bilden är. Så hur bör jag förminska bilden för visning på skärm utan att den synliga kvaliteten sjunker? Jag har en Nikon D80 med 12 mpx och fotar i raw format. När bilderna är färdigredigerade brukar jag spara bilderna i två versioner, en för tryck och en för att se på skärmen. Tryck använder jag smart sharpen 100 / 1,0 och kvalitet 12 (ger ca 6-10 mb). För skärm använder jag smart sharpen 200 / 0,3 och kvalitet 4. (ca 0,4 mb) 300 ppi på båda. Skärmvarianten känns dock överskärpt. Jag gör inga individuella anpassningar på olika bilder utan använder standardvärden.

Tacksam för råd.

Hur bör jag göra?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du bör göra individuella anpassningar på olika bilder och inte använda standardvärden.
 

dJb

Aktiv medlem
KenMac skrev:
Det brukar beskrivas två olika metoder att för skärpa, en för tryck och en för web. Vad är rekommenderad skärpa om man tittar på bilderna på datorskärmen/LCD TV i full storlek? Om man dessutom använder Ken-Burns effekt så bör ju bilden vara större än skärmens storlek. Jag vill inte förminska bilderna till en mindre yta eftersom bildspelsprogrammet ändå använder skärmens max-läge oavsett hur stor bilden är. Så hur bör jag förminska bilden för visning på skärm utan att den synliga kvaliteten sjunker? Jag har en Nikon D80 med 12 mpx och fotar i raw format. När bilderna är färdigredigerade brukar jag spara bilderna i två versioner, en för tryck och en för att se på skärmen. Tryck använder jag smart sharpen 100 / 1,0 och kvalitet 12 (ger ca 6-10 mb). För skärm använder jag smart sharpen 200 / 0,3 och kvalitet 4. (ca 0,4 mb) 300 ppi på båda. Skärmvarianten känns dock överskärpt. Jag gör inga individuella anpassningar på olika bilder utan använder standardvärden.

Tacksam för råd.

Hur bör jag göra?
Om du ska optimera bilderna för skärmupplösning så bör du förminska dem från kamerans originalstorlek annars kommer de förminskas och inte visas i 100%.

För bilder i web-storlekar (skärmupplösningar) så brukar jag använda ungefär 300-400/0,3/1 (alt 500/0,2/1). Vad menar du med kvalitet? Är det jpeg-komprimeringen du menar? För web-bilder använder jag "spara för web" och ca 80%.

Här finns f ö en liten videotutorial som handlar om skärpa:
http://www.moderskeppet.se/video/show/sa-fungerar-skarpa
 

Micke_grahn

Aktiv medlem
När det gäller att spara för webb räcker det att köra upplösning på 72 ppi.Jag brukar skärpa runt 80 i mängd. radie 0,4. brukar bli lagom skarpt
 

dJb

Aktiv medlem
Micke_grahn skrev:
När det gäller att spara för webb räcker det att köra upplösning på 72 ppi.Jag brukar skärpa runt 80 i mängd. radie 0,4. brukar bli lagom skarpt
Så länge bilderna visas på skärmen har ppi/dpi ingen som helst betydelse. Det kan stå 1 eller 3200 i rutan för dpi och det spelar ingen roll så länge bilderna visas på skärmen.

Det är pixeldimensionerna som har betydelse! Om de är större än skärmens upplösning så kommer bilden att förminskas automatiskt i bildvisningsprogrammet och därmed inte visas i 100%.
 

KenMac

Medlem
Tack för svar,

Anledningen till att jag inte skalar ner bilderna i specifik pixel-storlek är att jag kan vilja använda olika skärmar och bildspelen brukar ju visa hela bilden oavsett storlek (förutsatt att bildens storlek är större än skärmens storlek). Oftast använder jag min MacBook Pro på 15 tum och 1440x900 men ibland använder jag större skärmar. Om jag gjort ett bildspel i pdf i Elements 6 för PC så sparar jag hela bildspelet i maximal storlek vilket är större än min skärm. Men när bildspelet visas så anpassas det ändå till skärmens storlek. När jag skriver att jag förminskar till 4 menar jag jpeg nedskalningen. Gäller samma regler för egen bildskärm och för web?
Tar inte nedskalning för web större hänsyn till att filerna ska vara så små som möjligt och att bildernas mått måste ha exakt rätt storlek (vilket inte är lika viktigt när man visar på egen skärm och inte behöver kompromissa ner filstorleken maximalt)?
 

dJb

Aktiv medlem
Problemet är att när du gör på det sättet så kommer du inte se bilderna i 100% varför det blir svårt att bedömma skärpan. Dessutom så tycker jag att 4 i kvalitet känns rätt lågt. Huruvida du använder "spara som" eller "spara för web" är inte avgörande. Vid "spara för web" så får du möjligheten att inte spara exif-data.

Eftersom du väljer att ha bilderna i hög upplösning så kommer de kanske visas i 50% på en skärm, 70% på en annan och kanske 30% på en tredje skärm.. (för att grovt exemplifiera). Då får du heller ingen bra kontroll på skärpan i bilderna.

Det bästa tycker jag är om du optimerar bilderna för en viss storlek och sen låter bildvisningsprogrammen visa bilderna i originalstorlek.
 

KenMac

Medlem
Hur blir det då med Ken-Burnseffekten? Där Zoomas ju bilden in för att det ska kunna bli ett panoreringseffekt. Om jag har förminskar bilden till skärmens storlek (100%) så måste ju bilden förstoras igen när den visas. Nuvarande skärm har 1440x900 och jag vill även kunna visa bildselet på min LCD TV på 40 tum (HD ready) och på min kommande Plastma TV 50 tum (Full HD).
 

tiq

Aktiv medlem
Eftersom bilderna visas med olika förminskning från skärm till skärm, samt att du inte skärper bilderna individuellt så går det inte att få någon optimal skärpning.

Om du tycker att bilderna generellt sett blir överskärpta är mitt bästa tips att du väljer att skärpa dem lite mindre.
 
ANNONS