Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ansluta kameran till datorn i porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Before Connecting the Camera
Installing the Software
Before connecting the camera to a computer, software, including Nikon Transfer and
ViewNX for viewing the transferred photographs, must be installed from the supplied
Software Suite CD.
For more information on installing the software, refer to the Quick Start Guide.
Operating Systems Compatible with D60
Windows
Preinstalled versions of Windows Vista (32-bit Home Basic/Home Premium/Business/
Enterprise/Ultimate editions), Windows XP Service Pack 2 (Home Edition/Professional)
If your computer is running Windows 2000 Professional, use a card reader or similar device
to transfer pictures stored on the memory card to the computer (A82).

Tips!
Registrera dig på Nikon-sidan, skicka därefter frågor till dem. Det fungerar mycket bra.

/Arne
 
Så här skriver Nikon om detta:

"Picture Transfer Protocol (PTP)
PTP är det inställningsalternativ som bör användas tillsammans med Windows XP (Home Edition/Professional), Windows Vista och Mac OS X. De flesta Nikon-kameror har stöd för PTP då detta protokoll håller på att bli standard för anslutningar mellan kameror och datorer, och dessutom ger möjlighet till att styra den anslutna kameran från datorn."

Att D700 inte har stöd för detta låter för mig mycket konstigt. Nikon har en mycket bra support (det kanske du redan vet). Regga dig annars på deras hemsida och regga även dina produkter. Ställ frågan direkt till Nikon.

är redan npu medlem så har mailat dem, återkommer med vad dem svarar :)
 
För att ansluta en Canon-kamera med USB: se http://lightroom-news.com/2008/02/07/shooting-tethered-with-the-canon-eos-1ds-mkiii/

Man behöver alltså EOS Utility. Det finns med på skivan när man köpte kameran, men se till att gå till www.canon.se och hämta hem senaste uppdateringen också.

Man kan sedan ställa in t ex Lightroom så att den kollar i den katalog där EOS Utility lägger bilderna. Med min 1Ds Mk III tar det ca 3 sek innan jag får upp bilden på skärmen.
 
Så här skriver Nikon om detta:

"Picture Transfer Protocol (PTP)
PTP är det inställningsalternativ som bör användas tillsammans med Windows XP (Home Edition/Professional), Windows Vista och Mac OS X. De flesta Nikon-kameror har stöd för PTP då detta protokoll håller på att bli standard för anslutningar mellan kameror och datorer, och dessutom ger möjlighet till att styra den anslutna kameran från datorn."

Att D700 inte har stöd för detta låter för mig mycket konstigt. Nikon har en mycket bra support (det kanske du redan vet). Regga dig annars på deras hemsida och regga även dina produkter. Ställ frågan direkt till Nikon.

jo självklart nikon d700 har bara det läget,
snackade me dem på nikon och det var bara uppdatera camera control och nu funkar det, lyckades få aperture att funka med lite pill och krångel. finns det nåt sätt man kan snabba på bilduppladdningen till aperture på, av previewsen alltså?
blir det annorlunda om man kör jpeg+raw eller hur kan man göra?
 
jo självklart nikon d700 har bara det läget,
snackade me dem på nikon och det var bara uppdatera camera control och nu funkar det, lyckades få aperture att funka med lite pill och krångel. finns det nåt sätt man kan snabba på bilduppladdningen till aperture på, av previewsen alltså?
blir det annorlunda om man kör jpeg+raw eller hur kan man göra?

Skönt att det löste sig. Var fanns inställningen i kameran?

Det tar väl ca 2-3 sek innan raw-bilden kommer upp, men jag skulle tro att det går bra mycket fortare med jpg. Något annat sätt att speeda upp vet jag inte.

Jag använder det aldrig i samband med modellfoto, eftersom det ibland blir en massa snabba tagningar för att kunna fånga spontana uttryck mm. Då orkar jag inte kolla i skärmen efter varje bild. Däremot vid produktfoto och makro tycker jag att det är användbart.

Edit, tillägg:

Du skulle kunna testa att låta Aperture endast visa Preview genom att trycka ner tangenten "P". I det läget går det inte att redigera, men flödet kanske skulle bli snabbare (har inte testat själv).
 
Svar: Ja.
Jag har för mig att maxlängd är 5 meter för USB, jag har kört med denna längd och det funkar.

/Arne

Det finns lösningar för att komma runt det i vissa fall. En som ger 10m: < http://www.dustinhome.se/pd_5010065067.aspx > tillsammans med < http://www.dustinhome.se/pd_5010020393.aspx >.

För ännu längre avstånd kan man köra med adaptrar som använder nätverkskabel: < http://www.dustinhome.se/pd_5010169339.aspx >. Just den var visst för USB 1.1 men jag tror det finns för 2.0 också.
 
ANNONS