Annons

Dammkorn i nytt ef-s 55-250

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe82

Medlem
Hej.

Köpte idag ett ef-s 55-250mm och upptäckte när jag tog av det efter användning, att det sitter ett vitt korn inne i objektivet.
Man ser det från båda hållen när om jag håller objektivet i handen och tittat i båda ändarna.

Bör jag lämna tillbaka objektivet? Finns väl ingen möjlighet att få bort det?
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Hej.

Köpte idag ett ef-s 55-250mm och upptäckte när jag tog av det efter användning, att det sitter ett vitt korn inne i objektivet.
Man ser det från båda hållen när om jag håller objektivet i handen och tittat i båda ändarna.

Bör jag lämna tillbaka objektivet? Finns väl ingen möjlighet att få bort det?
Syns det på bilderna?

Förr eller senare kommer du få in damm, så frågan är om du tycker det är värt att byta/rengöra.

Störs du av det -> Byt. Det är ju alldeles nyköpt.

Syns det så gör det det i form av en lätt kontrastsänkning där smutsen är. Det blir inte så att man ser en stor klump mitt på bilden.
Jämför med ett grässtrå i förgrunden, men absolut inte så mycket naturligtvis.




http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=65304&highlight=smuts+300/4

Scrolla ner en bit. Där finns en bild.
Jag har samma optik som på bilden, och det ser ut så i mitt ex också. (Säkert en konstruktionsmiss i tätningen eftersom att jag har samma "problem", men som exempel.)
Jag har ALDRIG varit med om att det synts på bilderna. Jag använder dock sällan små bländare, så det är ju möjligt att det syns om jag verkligen försöker leta upp det.

Passerar jag en verkstad som kan rengöra det kommer jag göra det (ser ju för j*vligt ut), men jag skickar det inte på en tvåveckorsresa för något som inte syns på bilderna =)
 

Tobbe82

Medlem
Hej, tack för ditt svar!

Jag kan inte se något på bilderna jag tagit, men kan inte låta bli att tänka på det ändå.
Mest eftersom det är ett helt nytt objektiv och då känns det som det bör vara rent från början.
Får se hur jag gör.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
det lär inte synas på bilderna och några dammkorn kommer alltid in förr eller senare. Upptäckte precis två st i mitt 18-200IS lite bakom frontlinsen. Störande, men inget som spelar någon roll,värre att ha skiten på sensorn så att säga.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Objktiv som inte är IF blir tyvärr ofta dammiga då de delar luften och drar in skit. Brukar inte vara så illa även om det känns tråkigt med massa skit i optiken (som sedan ofta sprids till spegelhuset och sedan til sensorn. Enda lösningen är tätade IF objetiv och tätat hus....

Bara EOS 1D MKIII och 70-200 f/4L USM IS som gäller....
 
ANNONS