Annons

Nikon vs. Canon, på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Microsaftcom

Aktiv medlem
NU har jag testat Nikon tillräckligt mycket för att kunna värdera den.

Jämför bästa Nikon jag använt; D700 mot bästa Canon jag använt; 40D.
(För 1Ds mkII är slö, tung och omständig)


På det stora hela är det same shit, different name.

Det var värsta anti-klimaxet efter bytet när jag insåg att Nikon inte var fulländad heller, och att bilderna i princip var identiska. Jag gillar den mer nu, men...

Det blir misslyckade bilder, felexponerat, jättefel vitbalans och fokusfel med Nikon också. User error i många fall men även begränsningar i hårdvaran.

Det är inte mycket som skiljer. Den största grejen och anledningen till att jag bytte var för att få större dynamiskt omfång och bättre brushantering.

Nikon HAR större raw headroom och tillåter ganska extrema korrigeringar för att göra bilderna mörkare, men jag har svårt att plocka fram fler detaljer i skuggorna när det behövs, och är faktiskt förvånad över det. Hjälper inte ens att sänka blacks till 0 i de fall när man skulle kunna fått fram en massa detaljer (och brus) på 40D. Kurvan verkar betydligt brantare än hos 40D (som har erkänt bra dynamiskt omfång).
Black is black på riktigt med Nikon.

Brushanteringen är riktigt nice och det syns inte tydligt på bilderna när man använder Iso 1250 med A700. Bra för bröllopsfotografer.

Nikon borde stjäla idén med hjulet på baksidan, för Nikons joystick är för lätt att trycka snett på så man får upp histogrammet. Händer hela tiden för modeller som tittar på bilder och även för mig som vet om buggen och försöker trycka rätt. Vid visning av enskilda bilder används bara 4 riktningar av 8 möjliga på den bakre knappen. En smart programmerare skulle ha dödat de 4 onödiga riktningarna så man slapp trycka fel.

Den främre snurr-väljaren borde sitta ovanför avtryckaren (som på Canon) istället för under avtryckaren för pekfingret är inte ledat för att kunna sköta den ratten med en hand utan att tappa greppet. Dessutom krävs två händer på Nikon för att byta Iso. Dålig ergonomi.

Canon borde plocka in samma funktion för radering av bilder, formatering av minneskort och den högupplösta skärmen som gör att bilderna imponerar mer på modellerna.

Nikonskärmen är dock missvisande och visar bilderna som skarpare än de egentligen är, tyvärr. Dessutom när den visar en bild, så tar det en stund innan bilden renderas om och extra skärpa läggs på. Så det tar onödigt lång tid att granska sina bilder. Enkelt att radera bilder dock. Bara två tryck på raderaknappen. (Faktiskt så enkelt att det skulle kunna hända i kameraväskan under en vildare bilfärd, eftersom att play och raderaknapparna är bredvid varandra... så ta ut minneskortet om du har viktiga bilder. )


D700 är slöare än 40D och vill ha paus och väntetid när man står i studio och matar av serier med ungefär 0.5-1 bild i sekunden, trots samma minneskort som i 40D. 12 megapixlar är visserligen mer data att skyffla än 10 megapixlar, men skillnaden är större än så. Pinsamt att be folk sluta posera loss för att kameran behöver väntetid.

Dessutom en klar flaskhals när man fotar riskastning vid bröllop. Man hinner få några sekunder med risbilder innan det är dags att slita upp sin backupkamera för att D700 ska få tid att spara ner bilder.

D700 har en otrevligt vass kant på plastdelen vid nackremmens infästning precis där man kan stödja kameran. Trots att man har tjockare hud på insidan av handen kan man irritera sig på att det sticks och river när man koncentrerar sig på annat. Numera är den plastbiten bortklippt, men man tycker att Nikons QC borde tagit hand om den där.

Rightie tightie är inget som Nikon anammat. Man skruvar på objektivet med vänstergänga, åt fel håll... och kollar man inte på objektivet utan bara roterar tills gängan tar, så knastrar och sprakar det i kontakter och stift, samtidigt som objektivet kan vara svårt att få rakt... så det känns som om man kan paja kameran bara genom att byta objektiv lite för snabbt.

Canons objektivgänga känns helt klart som en bättre konstruktion. Dessutom har jag nämnt Nikonbuggen tidigare "som ingen talar om" med dåliga kontakter som gör att objektiv plötsligt kan tappa autofokusen, som flera nu först berättat att de också råkat ut för.

Nikon har motsägelsefull knapphantering. Vill man öka Iso skruvar man ratten åt höger, och vill man plussa på exponeringskompensationen så ska man skruva åt vänster på samma knapp.


Menyerna på Nikon är fyllda med godis och options. Canons menyer är riktigt tråkiga och spartanska. Nikon är i detta fall en Subaru WRX medan Canon är en Ferrari F40.

Nikons kameraremmar är skrikiga med gul text på svart där det tillochmed står vilken kameramodell som man kan stjäla när remmen hänger ut från väskan.
(Note to self, Köp Nikon D40 kameraremmar... eller Olympus)

Synkuttag är ju en dålig konstruktion i sig, men på Nikon kan man med fördel vira synksladden ett varv kring objektivet så att det är mindre chans att man ska dra ur kontakten. Bra placering där.

Autovitbalansen suger. 'Nuff said. Jobbigt att behöva dra hela historien om att kunden inte kommer ha blå hud när jag väl får in bilderna på datorn, varje gång man fotar.

Nikons Iso 200 som grundiso är i de flesta fall för mig en nackdel. Jag får in dubbelt så mycket omgivningsljus så fort jag vill använda blixt. Möjligheten finns att stega ner till Iso 100, men då kompromissar jag på kvalitet.
Att den har 1/8000 som max slutartid motarbetas ju effektivt av Iso 200.

Dessutom gillar jag inte ljudet på slutaren i D700. Det är ingen liten grej att ta upp här. Jag har mycket svårt att höra hur snabbt slutaren jobbar. Det är INGEN STOR skillnad mellan ljudet vid 1/50 och 1/8000, vilket gör att jag har mycket sämre koll på hur snabbt den jobbar när jag fotar i Av läge.
Jag har fått för många suddiga bilder på grund av detta. Canon var mycket ärligare med slutarljudet. (Vid 1/8000 låter 1Ds som om något går sönder inne i kameran. Det smäller till bra.)

Slutaren är dessutom onödigt högljudd, både jämfört med backupkameran D90 (som har skönt ljud) och Canon 40D (som är tystast). Så när man tar en bild med D700 i kyrkan så vet man att det kommer att höras och om man inte dödat fokus assistlampan så syns det dessutom. Ingen bra stealth kamera för mingel.

Fokus assist lampan kanske jag aktiverar igen och sätter en tejpbit över. Så man har den nära till hands när man vill att den ska lysa.

Så det finns inte många stora saker att klaga på, men många små. En del irriterande saker vänjer jag mig säkert vid. Det är bildkvalitén som spelar störst roll och i dunkla omgivningar är D700 en bättre kamera.

The hunt goes on for the perfect camera.

/F
__________________
http://www.fotogenisk.se
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Rubiken är väldigt missvisande. Detta var väl snarare dina tankar kring en D700 än en nikon vs canon-grej...
 

Microsaftcom

Aktiv medlem
Rubiken är väldigt missvisande. Detta var väl snarare dina tankar kring en D700 än en nikon vs canon-grej...
I tråden nämns 4 olika kameror. Jag har testat många Canon och några Nikon och ställde de bästa mot varandra och presenterar tillkortakommanden och styrkor.

Om du har info som kompletterar mina konstateranden så är du välkommen att göra ett inlägg.

/F
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nikon borde stjäla idén med hjulet på baksidan, för Nikons joystick är för lätt att trycka snett på så man får upp histogrammet. Händer hela tiden för modeller som tittar på bilder och även för mig som vet om buggen och försöker trycka rätt. Vid visning av enskilda bilder används bara 4 riktningar av 8 möjliga på den bakre knappen. En smart programmerare skulle ha dödat de 4 onödiga riktningarna så man slapp trycka fel.
Det måste väl gå att använda kommandohjulen för att bläddra mellan bilderna på D700 precis som på andra Nikonkameror. Med andra ord samma sak som på Canon bara det att Canon har ett idiotiskt placerat hjul när man vill använda det under fotografering. ;)

(Ena ratten byter bild och den andra visningsläge.)
 

Microsaftcom

Aktiv medlem
Det måste väl gå att använda kommandohjulen för att bläddra mellan bilderna på D700 precis som på andra Nikonkameror. Med andra ord samma sak som på Canon bara det att Canon har ett idiotiskt placerat hjul när man vill använda det under fotografering. ;)
Good point. hmm Nej, det händer ingenting när jag snurrar på kommandohjulen vid bildvisning. Det funkar dock på min D90.
Har jag disablat något på D700?

Är det pekfingerhjulet på Canon du tycker sitter fel? Man byter ju lätt Iso eller vald fokuspunkt på 2 sekunder utan att släppa ögat från sökaren.

Jag kan inte påminna mig om att jag använder den bakre ratt-väljaren vid fotografering. Vid vilka moment menar du då?

/F
 

ztenlund

Aktiv medlem
Good point. hmm Nej, det händer ingenting när jag snurrar på kommandohjulen vid bildvisning. Det funkar dock på min D90.
Har jag disablat något på D700?

Är det pekfingerhjulet på Canon du tycker sitter fel? Man byter ju lätt Iso eller vald fokuspunkt på 2 sekunder utan att släppa ögat från sökaren.

Jag kan inte påminna mig om att jag använder den bakre ratt-väljaren vid fotografering. Vid vilka moment menar du då?

/F
Nu har jag ju ingen D700 även om jag gärna skulle ha det. Plånboken har synpunkter... Kollade hursomhelst i manualen och det verkar vara custom setting f9 för att ändra så att det blir som på bl a D90.

Nu har jag ju Nikon, men visst är det så att man åker på det bakre hjulet vid manuell exponering? Dessutom gillar jag inte Canons grepp generellt sett. Det passar inte mina händer helt enkelt. Smaken är som baken. ;)
 

Microsaftcom

Aktiv medlem
Nu har jag ju ingen D700 även om jag gärna skulle ha det. Plånboken har synpunkter... Kollade hursomhelst i manualen och det verkar vara custom setting f9 för att ändra så att det blir som på bl a D90.

Nu har jag ju Nikon, men visst är det så att man åker på det bakre hjulet vid manuell exponering? Dessutom gillar jag inte Canons grepp generellt sett. Det passar inte mina händer helt enkelt. Smaken är som baken. ;)
Mina händer är "one size fits all" och är kompatibla med allt från kompaktkameror till 34 kilos röntgenrörskameror på 300 kilovolt. :)
Konstigt ändå att ingen tillverkare gjort systemkameror för vänsterhänta eller de med tummen mitt i handen.

Jo, det är sant, vid manuell exponering är man där och skruvar på slutartiden, men för mig som oftast fotar med bländarprioritet förutom när jag har blixt påkopplad blir det inte så många varv på ett år.

Custom function 9 kan vara bra att aktivera framöver.

/F
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Hej... :)

Tack för en massa personliga synpunkter...! Jag är inte helt ovan vid någon av kamerorna, och det finns en del jag inte riktigt håller med om.

Tycker du att D700 ger onödigt mycket utrymme för korrigeringar neråt? Höj grundexponeringen (görs i setup-menyerna, "b6") med 1/3 eller 1/2 och sänk istället "brightness". Helt plötsligt har du en kamera som är två helstopp bättre än 40D i grundbrus stället för "bara" 1.5 stopp. Du får dessutom 1/2 Ev mer att leka med i skuggorna. Använd då ActiveD-Lighting (om du kör NX), så har du helt plötsligt en kamera med 2Ev större dynamiskt omfång i bilderna än 40D vilken ISO du än befinner dig på...

En kamera har ingen "kurva" - det beror på din efterbehandling. Raw-filer är linjära, inte förrän du framkallar filerna tillsätts en tonkurva. Använder du NX för rawomvandlingen får du den kurva du förvalt i kameran - men du kan få allt mellan linjärt och extremkontrast beroende på vad du vill ha...

Att den skulle vara långsammare än 40D tycker jag låter mycket konstigt, köp nya minneskort. Jag har inga problem med att slå iväg 20 kort på fyra sekunder, och inte mycket till "väntetid" efter det heller... (14-bit lossless compressed). lägger du 25 papp på en kamera får du inte snåla en hundralapp eller två på minneskorten... :-/
 

Microsaftcom

Aktiv medlem
Hej... :)

Tack för en massa personliga synpunkter...! Jag är inte helt ovan vid någon av kamerorna, och det finns en del jag inte riktigt håller med om.

Tycker du att D700 ger onödigt mycket utrymme för korrigeringar neråt? Höj grundexponeringen (görs i setup-menyerna, "b6") med 1/3 eller 1/2 och sänk istället "brightness". Helt plötsligt har du en kamera som är två helstopp bättre än 40D i grundbrus stället för "bara" 1.5 stopp. Du får dessutom 1/2 Ev mer att leka med i skuggorna. Använd då ActiveD-Lighting (om du kör NX), så har du helt plötsligt en kamera med 2Ev större dynamiskt omfång i bilderna än 40D vilken ISO du än befinner dig på...

En kamera har ingen "kurva" - det beror på din efterbehandling. Raw-filer är linjära, inte förrän du framkallar filerna tillsätts en tonkurva. Använder du NX för rawomvandlingen får du den kurva du förvalt i kameran - men du kan få allt mellan linjärt och extremkontrast beroende på vad du vill ha...

Att den skulle vara långsammare än 40D tycker jag låter mycket konstigt, köp nya minneskort. Jag har inga problem med att slå iväg 20 kort på fyra sekunder, och inte mycket till "väntetid" efter det heller... (14-bit lossless compressed). lägger du 25 papp på en kamera får du inte snåla en hundralapp eller två på minneskorten... :-/
Jag använder också 14 bit NEF. Använder Extreme IV kort. Är Ducatikorten så mycket snabbare? Eller finns andra alternativ?
Jag upplevde aldrig väntetid med 40D med de korten, så den skyfflar snabbare med samma kort i kameran.

Jag tror inte jag fick med någon NX när jag köpte kameran. Kollade bara som hastigast på skivan och programvaran, men där fanns inget att hänga i julgranen. Active Dlightning funkar då bara på JPG?

Slipper jag "överskärpan" på LCDskärmen om jag nollställer JPG parametrar någonstans?

Höja "grundexponeringen" låter intressant. Jag tar gärna emot mer data i skuggorna. Vad är skillnaden gentemot att använda exponeringskompensationen? Vad är det rent fysiskt som sker i kameran när man grejar i setup menyn?

/F
 

keckax

Aktiv medlem
Nikon har motsägelsefull knapphantering. Vill man öka Iso skruvar man ratten åt höger, och vill man plussa på exponeringskompensationen så ska man skruva åt vänster på samma knapp.

Gå in i menyn och ändra riktningen då. Det kan du läsa om i den där lilla eminenta boken som följer med kameran...

/K
 

Microsaftcom

Aktiv medlem
Nikon har motsägelsefull knapphantering. Vill man öka Iso skruvar man ratten åt höger, och vill man plussa på exponeringskompensationen så ska man skruva åt vänster på samma knapp.

Gå in i menyn och ändra riktningen då. Det kan du läsa om i den där lilla eminenta boken som följer med kameran...

/K
Manualen ska erkännas är hittills osprättad.

Jo. Jag fick tips om att det går att hacka kameran så man switchar rotationen, så just den biten är inte längre ett irriterande problem.

Alla fjärrkontroller jag haft till teven har redan från start haft layouten att man plussar volymen uppåt, och dessutom plussar programplats uppåt. Allt annat skulle kännas dumt.

/F
 

keckax

Aktiv medlem
Manualen ska erkännas är hittills osprättad.

Jo. Jag fick tips om att det går att hacka kameran så man switchar rotationen, så just den biten är inte längre ett irriterande problem.

Alla fjärrkontroller jag haft till teven har redan från start haft layouten att man plussar volymen uppåt, och dessutom plussar programplats uppåt. Allt annat skulle kännas dumt.

/F
Jag kan erkänna att jag tycker grundinställningara i vissa avseenden är heltokiga på D700, rattriktningar osv, men som tur är går det ju att ändra, bortsett från objektivfattningen då... Naturligtvis en vanesak, men att sitta på två system kan naturligtvis ställa till det när man har bråttom.

Men vi är oense om en sak, -Jag hade Canon ett tag och det bakre hjulet vill jag inte ha tillbaka, tack!

/K
 

Makten

Aktiv medlem
Jag använder också 14 bit NEF.
Använde du 14-bitars RAW med 40D:n då? Annars är det säkerligen boven.

Jag tycker att det låter som mycket "skit bakom spakarna" här, eftersom du uppenbarligen inte läst manualen och därmed missat att mycket av det du klagar på hos D700 går att ändra på. Det är finessen med en såpass avancerad kamera; man kan få den att göra som man vill. Om man VET vad man vill, alltså;-)

Men på två punkter är vi helt överens, och det är D700:ans tämligen opålitliga ljusmätning samt auto-vitbalans.

Tillägg: Jag applåderar naturligtvis din utförliga jämförelse annars! Det är mycket positivt med folk som tar sig tid att dela med sig av sina erfarenheter på djupare plan:)
 

Mankan G

Aktiv medlem
Tänk så olika det kan vara. Själv kommer jag inte alls överens med Canons bakre inmatningshjul eller ens placeringen av det främre. Föredrar Nikons lösning och placering alla gånger. Mitt pekfinger hamnar helt naturligt på hjulet. Förmodligen handlar det helt enkelt om vana för min del.

Ämnet har redan varit uppe men innan du öppnar munnen och kritiserar eller berömmer något så kan det vara läge att vara påläst. De allra flesta av D700:ans tillkortakommanden enligt din åsikt är anpassningsbara och det hade du insett om du bara öppnat instruktionsboken. Vem vet det kanske går att göra din 40D ännu bättre likväl med hjälp dess bok :)

Inmatningshjulens rotationshåll och även vad de skall justera under olika situationer, skalor, fyrvägsknappens olika funktioner, focusassist lampans vara eller inte vara går alla att justera, förändra eller stänga av. Bajonettens vridningshåll är ofta uppe som ett problem från Canonister. Jag är rätt övertygad om att efter någon månads övning så tänker du inte längre på saken. Vad är rätt och fel föresten? I stora delar av världen läser man ju från vänster och inte från höger som vi gör. Hur man gör i Japan vet jag dock inte.....

Dock är det intressat att läsa dina erfarenheter från "bytet".

Bajonettdöden eller vad vi skall kalla den är en nyhet för mig. Har aldrig hört talas om den och givevis än mindre råkat ut för den. Frågan jag vill ställa är givetvis: hur vanligt problemet är? Är det någon i denna tråd som har hört talas om det eller tom råkat ut för det?

ps. Jag säger inte att problemet inte existerar. Bara att jag aldrig hört talas om det. Det kanske är med detta som med felfokus. När jag upptäckte felfokus för några år sedan så kände jag mig rätt ensam om problemet. På olika forum så ansåg majoriteten att jag var för petig. De enda som var förstående var verkstäderna som hade fixat felet genom alla tider. Nu tycks gemene man lida av problemet....
 
Senast ändrad:
ANNONS