Annons

Första digitala systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Kitty58b

Aktiv medlem
Det jag har lärt mej är att alla systemkameror i den prisklassen är ganska likvärdiga och att det sedan hänger på vad man ha för objektiv till. Där kan det kosta hur mycket som helst, ens egen budget sätter stopp. Det man ska tänka på är hur den känns att ha i handen, hur lätt du hittar de olika funtionerna. Vill du ha stabilisator i kameran eller i objektiven? Hur stort urval av tillbehör behöver/vill du ha? Själv har jag en Olympus E 510 som jag är nöjd med men det är mitt val.

http://www.konsumentguiden.se/kamera/digitalkamera/olympus_e-510-p-9891ab88-d367-6dc8-d18f-4065d2e68de0.html

för övrigt en bra infosidan. Mvh Anne-Lise
 

Fogel70

Aktiv medlem
Mitt mest använda objektiv, favoriten alltså, Minolta 1,7/50mm, får antiskak automatiskt med AS i kamerahusen A200 och A900, självklart även med alla andra kamerahus från Sony och även med de tidigare digitala kamerahusen från Minolta!
De flesta av mina favoriter är Takumar-objektiv från 60-70 talet, vilka blir stabiliserade på min Pentax-kamera. Efter att ha bytt ut mattskivan mot en med snittbild så saknar jag inte AF speciellt mycket. Byggkvaliten och känslan i dessa gamla objektiv uppväger avsaknaden av AF med råge, dessutom presterar de oftast en bildkvalitet som är på topp och med egenskaper som är svåra att hitta bland dagens objektiv.

Att man dessutom kan hitta dessa objektiv begagnat i nära nyskick från någon hundralapp och uppåt gör inte saken sämre. Nyare och dyrare behöver inte alltid vara bättre.
 

larsborg

Aktiv medlem
De flesta av mina favoriter är Takumar-objektiv från 60-70 talet, vilka blir stabiliserade på min Pentax-kamera. Efter att ha bytt ut mattskivan mot en med snittbild så saknar jag inte AF speciellt mycket. Byggkvaliten och känslan i dessa gamla objektiv uppväger avsaknaden av AF med råge, dessutom presterar de oftast en bildkvalitet som är på topp och med egenskaper som är svåra att hitta bland dagens objektiv.

Att man dessutom kan hitta dessa objektiv begagnat i nära nyskick från någon hundralapp och uppåt gör inte saken sämre. Nyare och dyrare behöver inte alltid vara bättre.
Jag vet, ha-ha!

Har en Asahi Pentax S3, med bl.a. normalen Takumar 1,8/55mm, allt inköpt sprillans nytt 1962!

Snäckan för avståndet är i superprecision, går runt perfekt, allt på optiken är i metall, skärpan på normalen är även i klass med en Zeiss optik, minst!
 

Tobbas

Medlem
Jag vet, ha-ha!

Har en Asahi Pentax S3, med bl.a. normalen Takumar 1,8/55mm, allt inköpt sprillans nytt 1962!

Snäckan för avståndet är i superprecision, går runt perfekt, allt på optiken är i metall, skärpan på normalen är även i klass med en Zeiss optik, minst!
Vad hände med min tråd???????
 

ma59

Aktiv medlem
Vad hände med min tråd???????
Den ballade ur, kanske(?)

Sony är ett bra val, bara du hittar en modell du gillar.
Att dina objektiv "finns på blocket för 250 kr" säger inte så mkt egentligen.Mkt grejor får låga värden även fast de kan vara rätt ok, eller tom riktigt bra...

De är gamla, finns kanske i stort antal, samt kanske är det modeller som marknaden inte "råkar" gilla; alternativt så är just dina objektivmodeller inte så bra...
Men, det kan lika gärna vara så att de ger bra resultat men anses lite "o-balla" så varför inte ta å prova dem genom att ta några bilder med en Sony DSLR och se vad som kommer fram av det.

Är du redan nu uttalat missnöjd med optikens resultat på analoga kameran? Isåfall ingen orsak krångla med dem...

Då kanske du kan dissa dem, och ifall Sony allmänt inte faller i smaken kolla nåt annat.

Har själv en Olympus E-620 med dubbelzoomkitet, (14-42mm/40-150mm = "motsvarande" 28-84mm & 80-300mm) för runt den summa du nämnt som godtagbar.

Kanontrevlig kamera, som redan med dessa "billiga" objektiven ger mkt skarpa och 'färgsköna' bilder.

En mkt konfigurerbar och rejält "funktionsbemängd" kamera också med diverse justerbara bildparametrar, samt kompakt och tämligen O-plastig...och den har bildstabiliseringen inbyggd i kamerahuset.

Just mkt vass optik är något Olympus är kungar på, redan från de billigaste alternativen.

Lika stor beg-marknad som CaNikon erbjuds däremot inte.


Som sagt förut alla märkenas system kan ge bra resultat, mest hänger på dej som plåtar, men de olika systemen ger lite varierande uppgraderingsmöjligheter.
Främst tycker jag nog ändå du ska "känna in" hur kameran sitter i handen/händerna, så du inte blir irriterad på hur den är att hålla i och hantera/manövrera.Det är som jag ser det mkt viktigt, förutsatt kvalitetsparametrar och vissa av dej givna "nödvändigheter" finns.Kompromiss blir det alltid i någon mening, men var du kompromissar är ju bara upp till dej...
 
Senast ändrad:

kokkaffe

Aktiv medlem
Vad hände med min tråd???????
Urspårad som vanligt....försöker lägga tillbaka till spåret. Om du kommer från analog kamera till digital och har en begränsad budget på 10 000kr. Så tycker ja verkligen att 500d är en rätt dåligt val. Den är i stort sett identisk till den flera tusen billigare 450d förutom möjlighet att filma och högre antal megapixel. Om du inte har för vana att skriva ut fototapeter så är 12megapixel eller till o med 10 mer än nog.

Om man har en begränsad budget tycker ja de är viktigare att titta på vilka objektiv och eventuell blixt man vill ha och vad de kommer kosta och sen välja kameramodell utifrån detta. Kameramodellen är som många sagt här tidigare, väldigt likvärdiga varandra i kvallite. De är funktioner och användarvändlighet som skiljer. När du väl har klart för dig vilka objektiv du kan tänka dig leva med till en början. Så kommer du se att valet av kameramodeller blir rätt begränsade.

Skulle de vara så att du trots allt vill använda dig av gammal optik som en del här verkar förespråka så finns de adapters så de flesta funkar på de mesta.

Liknelsen nån gjorde med "ja har en audi o vill veta vilken ny bil som är bäst" är riktigt klockren. Att välja kameramodell är väldigt likt att välja bil. Allt beror på budget och vad du tänkt använda den till. Min första sysemkameraköp var en canon 1000d med kittobjektiv och semivettigt teleobjektiv. Hela paketet gick på runt 7000 kr i nypris och rent kvallitetsmässigt har ja varit toknöjd helatiden. Att ja valde uppgradera till 40d berodde på funktionsmässiga och känslan i handen faktorer och inte så mycke bildkvallite.
 

larsborg

Aktiv medlem
Vad hände med min tråd???????
Vad hände med din tråd?
Spårat ur?

Om du inte förstår vinken, med att tidigare optik från Minolta och Pentax fungerar perfekt, på nya D-SLR, ofta med en mekanik och skärpa mycket bättre än dagens nya optik, kan inte vi göra något åt, vi som vet vad vi snackar om!

Du får köpa vilken kälke du vill, men svålarna på tallrik till Audin passar på en annan ny kälke från Volkswagen!
Ett tips alltså!
 

bengt-re

Aktiv medlem
Detta glömde jag, att påpeka, extra fälgarna till den gamla Audin, passar perfekt även på motsvarande nya bilar från VW,
- situationen är liknande för dina nuvarande objektiv 18-55mm och 55-300mm, på 15 år gammalt kamerahus Minolta, den har en A-bajonett, den A-bajonetten kom redan 1985, A-bajonetten togs över av Sony, objektiven passar därför perfekt på kamerahus från Sony, valet är väl givet?
Sony systemet!
Lite väl färgat inlägg. Visst får man ha vilka åsikter man vill, men att rekomendera sony ohämmat känns lite som för att fortsätta paralellen med bilar att säga 2008 att nej, det är givtvis Nissan som är de enda om gäller, de köpte ju upp datsun och därför passar dina fälgar ifrån din dieselpickup ifrån 1986 utmärkt... Hmmm, vist - gillade man det då så kanske det är något att tänkapå, men sony är ett litet nichmärke som inte kan ses som mainstream. Nikon och canon bråkar om förstalasen, Pentax är tätt efter med mycket prisvärda oh genomarbetade rolig prylar och sedan i tassemarken utanför dessa ligger videokameratillverkaren sony och försöker ochförsöer..
 

mayro

Aktiv medlem
Benkt R
Lustigt detta att inte du klagar på färgade tips föränn någon skriver om Sony.. Torde du ju kunnat göra redan då "färgen" varit "Canikon" och inte inväntat ett Sonyinlägg och först då gå på att det är färgat..

I min värld är färgat färgat oavsett vilken färg... Dvs inte selektiv sådan som först skall beklagas då "fel färg" dyker upp..
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Alla tips är färgade.

Benkt R
Lustigt detta att inte du klagar på färgade tips föränn någon skriver om Sony.. Torde du ju kunnat göra redan då "färgen" varit "Canikon" och inte inväntat ett Sonyinlägg och först då gå på att det är färgat..

I min värld är färgat färgat oavsett vilken färg... Dvs inte selektiv sådan som först skall beklagas då "fel färg" dyker upp..
 

gasfot

Aktiv medlem
Får du tag på en Nikon D40 så duger en sån rätt långt. Finns dom få tag på numera så kostar dom ca 3200:- med kitgluggen sen har du pengar över till lite tillbehör.
 

larsborg

Aktiv medlem
Lite väl färgat inlägg. Visst får man ha vilka åsikter man vill, men att rekomendera sony ohämmat känns lite som för att fortsätta paralellen med bilar att säga 2008 att nej, det är givtvis Nissan som är de enda om gäller, de köpte ju upp datsun och därför passar dina fälgar ifrån din dieselpickup ifrån 1986 utmärkt... Hmmm, vist - gillade man det då så kanske det är något att tänkapå, men sony är ett litet nichmärke som inte kan ses som mainstream. Nikon och canon bråkar om förstalasen, Pentax är tätt efter med mycket prisvärda oh genomarbetade rolig prylar och sedan i tassemarken utanför dessa ligger videokameratillverkaren sony och försöker ochförsöer..
Färgat, bara för att påpeka verkligheten, med att ha gammal optik, från Minolta, som fortfarande fungerar perfekt, på dagens senaste och morgondagens Sony D-SLR?

Detsamma gäller för gammal optik från Pentax, Canon och Nikon!
Du tror inte miljoner fotografer redan känner till detta faktum?

Så fort det blir en fråga om kameraråd, kommer alltid svaren, här på FS Forum: - Canon och Nikon, de har störst beg.marknad, välj därför mellan dessa två märken!

Skall det vara enbart dessa skäl, vid val av en D-SLR?

Alla dagens tillverkare av D-SLR eller systemkameror med EVF (Olympus och Panasonic) har perfekta verktyg att erbjuda, för fotografering, - men det kan bli betydligt billigare om man vill/kan behålla sin tidigare optik, i stället för att köpa nytt!
 

interpix

Aktiv medlem
Jag tycker man får mer instegskamera för pengarna om man vågar lämna Volvo/Saab spåret. Om du värdesätter små och lätta system kika på micro four thirds som kommer starkt. Bildstabilisering i kamerahuset är omöjligt att överskatta om du tänker använda mer än bara kitoptik i framtiden. Kameror som saknar grundläggande funktioner som tex D40 skulle jag vilja avråda ifrån.
 

gasfot

Aktiv medlem
Jag tycker man får mer instegskamera för pengarna om man vågar lämna Volvo/Saab spåret. Om du värdesätter små och lätta system kika på micro four thirds som kommer starkt. Bildstabilisering i kamerahuset är omöjligt att överskatta om du tänker använda mer än bara kitoptik i framtiden. Kameror som saknar grundläggande funktioner som tex D40 skulle jag vilja avråda ifrån.
Vilka grundläggande funktioner saknar en D40?
 

Fogel70

Aktiv medlem
Några gundläggande funktioner jag tycker saknas hos Nikons instegsmodell är tex: spegeluppfällning, optisk skärpedjupskontroll och live view. men det finns även en del andra begränsningar som jag inte gillar.

Avsaknad av fokusmotor gör begagnadutbudet av AF optik ganska begränsat. Avsaknad av ljusmätning med gammal manuell optik gör även de mindre användbara.
 
ANNONS